Dvärgbrytare

31 mar 2017 10:42 #1 av Mats Rausin
Är Malmbergs dvärgbrytare ett bra val ? Någon med erfarenhet ? Typ C 10: 2149431

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

31 mar 2017 11:17 #2 av Rikard Ågren
Svar från Rikard Ågren i ämnet Dvärgbrytare
Beror ju på vad man menar med ett bra val?

Det har tidigare funnits en länk på forumet till en film där Siemens provar dvärgbrytare av mindre bra kvalitet där man tydligt såg skillnad mellan billigt och dyrt. Någon kanske har kvar länken?

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

31 mar 2017 13:41 #3 av Claes Börjesson
Svar från Claes Börjesson i ämnet Dvärgbrytare
Jag har sett filmen, men de anger inte vilket fabrikat de använder.

Jag har plockat isär ett antal olika dvärgbrytare C10 6KA.

Billig 20:- Rogy elbutik.se
Mellan Hager c:a 50:-
Dyr ABB c:a 120:-

Alla var i princip samma uppbyggnad, samma justeringsskruvar för inställning av överström, samma gnistsläckning bestående av kopparskivor.

Skillnaden var att ABB var försedd med keramiska gnist/brännskydd medan de andra använde tjock plast.

När jag provade dem med lite olika felströmmar fungerade alla som de skulle.


Jag plockade även isär en "amerikansk" dvärgbrytare, som levererats med en amerikansk utrustning, denna skilde sig åt mot de andra. Den hade inga inbyggda justerskruvar. Troligen innebärande större avvikelser i strömtoleranser.

Hittar tyvärr inte bilderna jag tog....

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

31 mar 2017 13:46 #4 av Bo Siltberg
Svar från Bo Siltberg i ämnet Dvärgbrytare
Jo jag har kvar länken, men videon finns inte kvar bakom länken :(
Sökte på "test of siemens miniature circuit breaker" på tuben och fick fram en del roliga filmer men inte just denna du tänker på.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

31 mar 2017 17:17 - 31 mar 2017 17:22 #5 av elmont
Svar från elmont i ämnet Dvärgbrytare
Jag tror nog att Malmbergs automater håller hyfsad "mellanstandard" och att dom inte har några brister som gör att man inte bör använda dom. Jag har i alla fall inte upplevt att det är större felprocent på dom än på andra automater.
Dom som jag upplevt som lite sämre är dom som man hittar i det absolut lägsta prisskiktet.
Så något dåligt val är det inte även om det fins bättre.
Det problem som jag känner till är att hissklämmorna kan (har?) vara lite "tröga" så att man måste vara noga med att kontrollera att trådarna sitter fast.
PS
Det skrivs/pratas mycket om Malmbergs grejer och att dom bara är skit, men där vill jag inte hålla med. Dom har både utmärkta, halvbra och rent dåliga saker i sitt sortiment. Det gäller att prova och bilda sig en uppfattning själv, om vad man kan tänkas vilja använda och vad som man inte vill befatta sig med.
Följande användare sa tack: müssli

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.045 sekunder