Tänjer på oskrivna gränser

06 jun 2016 20:51 - 20 sep 2016 16:12 #1 av Borttagen användare
Fler som tycker att en del företag som tillhandahåller elmaterial, börjar tänja lite väl på gränserna?

Nu är detta inte ett av alla inlägg om kunder ska köpa material själva eller inte.

Utan det jag nu syftar på är att företag som tänjer på gränserna allt mer i vad dom tillhandahåller, är ansvariga för att vi får en sämre elsäkerhet i Sverige och att man faktiskt är med och skapar enorma risker för de lekmän runt om i landet, som tar allt värre risker i vad man gör på egen hand.

Att t.ex. Storel dumpar Schneiders produkter i pris och baksäljer till e-butiker som elbutik osv, är en sak. Det påverkar inte elsäkerheten på samma sätt som när Kjell o co säljer Malmbergs överspänningsskydd, jordfelsbrytare etc. Och dessutom har man bruksanvisningar för hur man gör dessa byten eller nyinstallationer.

Att ICA (Kjell) inte har koll på elområdet är en sak. Man importerar skit från China för att sälja volymer. Men Malmbergs borde ha bättre självinsikt.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 jun 2016 21:43 #2 av Olle Andersson
Kändes som det fanns en pik till mig inbakat i första stycket ;)

Jag tänker inte döma ut något bara för att det är billigt och för att det är Malmbergs eller säljs på Kjell & Co. Men förhoppningarna inför ett prestandatest på den produkten är inte direkt höga.

Jag tror det finns en konsensus här att man ska använda kvalitativa produkter när man installerar (även om vi inte håller med om vem det är som lämpligast köper in dem)

Har många gånger fått frågan varför man måste använda dyra produkter då de vet att, t.ex Malmbergs, säljer dem billigare. Jag brukar skicka detta videoklipp:

Följande användare sa tack: Tobias

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 jun 2016 08:44 #3 av Peter Fernlund
Bra film som visar tydligt vad som kan skilja mellan olika fabrikat
/
Peter

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 jun 2016 10:33 #4 av Stefan Ericson
Elmarknaden har varit monopoliserad och det driver fram låg pris konkurenter. Hur vida låg pris duger eller inte skulle nog elsäkerhetsverket ha åsikter om. Jag har inte hört så mycket om bränder, nu förtiden. Men en tumregel är väl att byta en CB efter 3 kortslutningar.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 jun 2016 13:00 #5 av Claes Börjesson
Ja om kortslutningen är på 6000 ampere, hur många villor har denna kortslutningsström ?

Och de flesta villor har ju en porslinsäkring på 16-35 Ampere i mätarskåpet, denna har ju en kvadratisk karakteristik och skyddar efterföljande dvärgbrytare mot de riktigt stora strömmarma/energierna (I2t).

Till min egen villa så sitter det en 35 A knivsäkring ute i gatan, sen har jag cirka 20 meter 6 mm2 kabel följt av 25 amp mätarsäkring. Förimpedansen vid centralen är 190 mOhm.

Jag har ingen programvara så att jag kan beräkna max ljusbågsenergi i min dvärgbrytare vid maximal kortslutning, men jag misstänker att den är betydligt lägre än de 2.6 kA som nätägaren anger. eller ......

I en industri är det en helt annan sak, en 4 Mwatt trafo matar en skena varifrån en 16 ampere säkring matar ett uttag i samma rum ..... vid en kortslutning exploderar troligen dvärgbrytaren om man inte har byggt det hela på rätt sätt.
Följande användare sa tack: Bo Siltberg, Tomas Karlsson, Stefan Ericson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 jun 2016 17:45 - 20 sep 2016 16:30 #6 av Borttagen användare
Kanske formulerade mig luddigt. Jag tänkte inte att tråden skulle handla om t.ex. Malmbergs kvalitet.

Det jag menade med tråden var att en del aktörer gärna ställer upp och säljer mer och mer elprylar till "fel" målgrupp. "Alla" vet ju att de som går till Kjell o co inte köper en jfb eller ett överspänningsskydd för fast installation, för att sedan ringa en behörig installatör och få det installerat.

Det jag menar med tråden är att det finns fler och fler aktörer som gärna ökar sina volymer genom att sälja till denna, iaf enligt MIG, tveksamma kundgrupp. Att argumentera för att folk springer och köper massa prylar men absolut inte kommer installera själva är bara naivt, korkat och ren uppenbar lögn och förnekelse från inblandade parter.

Så då är frågan. Ska vi installatörer bojkotta dessa aktörer i avseendet att man faktiskt bidrar till att skapa en sämre elstandard i Sverige och dessutom i praktiken UPPMANAR folk att begå brott och mecka själva.

Om nu Storel vill dumpa priser bakvägen genom att sälja till e-butiker till konsument så låt dom göra det. Men "vi" installatörer borde bojkotta dom? Och om nu Malmbergs vill sälja till privatpersoner och vara med att uppmana till att pilla i anläggningar så låt dom göra det.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 jun 2016 18:01 - 07 jun 2016 18:04 #7 av Odd Hedberg
Håller inte med dig där Andreas. Vi lever i den europeiska gemenskapens tidevarv och ALLA medborgare i EU har stadfäst rätt att ta del av gemenskapens fyra grundpelare: Fri rörlighet för varor, tjänster, personer och kapital. Och det är friheter som vi alla måste värna. /Odd

Med begränsningar skulle följa att hobbyelektrikerna bara glatt (och på känt manér) skulle köpa varorna från t.ex. Tyskland - där momsen är lägre och volymerna mycket större. Vilket avspeglar sig i priserna till slutkonsumenten... :tummeupp:
Eller ännu mer så från Polen, med medföljande E-kontaktbekymmer... :smack:
Följande användare sa tack: Bo Siltberg

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 jun 2016 18:20 - 20 sep 2016 16:43 #8 av Borttagen användare
Mitt inlägg missförstås fortfarande :)

Ja det är fri rörlighet och man får handla var man vill. Det jag menar är om vi som bransch ska bojkotta de som inte är seriösa. Är jag tydlig nog nu?

Det är fri rörlighet och fri handel. Det gäller också åt andra hållet. Vi som bransch är fria att INTE stödja och handla av de företag som väljer att frångå det som hela branschen står för. Om nu både SEF, EIO och alla grossistföretags samarbetsorganisationer osv står bakom att vi ska ha ett "elsäkert Sverige". Ja en del pratar även "Elrätt". Då är det väl så att aktörer som då går utanför dessa "oskrivna regler" inte heller ska gynnas av en seriös bransch?

Jag tror inte en del av de som läser mina inlägg förstår vad jag menar. Jag vet inte hur jag ska kunna bli tydligare.

Jag pratar inte om enskilda företags kvalitet etc. Jag pratar om att idag växer en hemmapularmarknad enormt och det blir tame**n värre och värre i de hus man kommer till där folk själva har kopplat hela huset och köpt en massa saker och fått "hjälp och tips" på kjell, Bauhaus etc. Och det var det jag syftade på. När är det dags att branscherna vänder dessa företag ryggen? Inte för att folk köper material från dem. Det kan man aldrig hindra och det är inte syftet med mitt inlägg. Utan just elsäkerhetsaspekten. Dessa företag GÖDER och UPPMUNTRAR till att folk SKA koppla saker själva, trots att man VET att det INTE är tillåtet.

Då är det detta som är frågan och ingenting annat: Borde "man" "vi" som bransch inte sluta stötta dessa företag. För elsäkerhetens skull. Ingenting annat.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 jun 2016 18:27 - 20 sep 2016 16:50 #9 av Borttagen användare
Om man går in på Kjell så får man både tips och idéer över disk, hur man "kan" och "säkert ska kunna" koppla in överspänningsskyddet som är för fast installation.

Jag anser att de tame**n inte har med fri rörlighet och rättigheterna som EU-medborgare att göra att man kan vilseledas in att tro att det är OK och att man tror att man får korrekt och relevant information om hur installationen ska utföras. Det är i detta fall två företag i ett grossistled som vill tjäna stålar. Och i detta fall genom att i värsta fall lura en okunnig konsument att utföra något som denne vare sig klarar av eller inte förstår att det är otillåtet.

Jag anser att det är svårt för bägge dessa företag att framstå som seriösa i sitt agerande och det är därför jag menar att en seriös installatör i sin tur borde väl inte vilja ha med dem att göra?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 jun 2016 19:17 #10 av Stefan Ericson
Andreas, jag drar en parallell till vad jag hävdat i nordpol tråden. Dom försöker köra elpriset med kärnkraften. Det har resulterat i att den mer eller mindre läggs ner.
Jag var i USA i början på 80 talet. Där menade läraren Floyd att bästa sättet att ta sig ut från en marknad är att försöka styra den.
Man kan diskutera vad folk kan. Men jag kan nog koppla 3 faser nolla och jord. Däremot så får jag inte det. Jag har problem med att möss går in i huvdcentralen och blir grillade och ligger och stinker. Jag tror inte det är lagligt för mig att plocka bort dom. Det har jag dock gjort. Lite blå och gulgrön har jag dragit med. Där emot håller jag mig borta när jag ser någon koppla fel, brukar bara informera dom.
När Aple gjorde Lisa före Macintosh, så var den för dyr, dom trodde att den skulle sälja, bara för att den var så mycket bättre, men gjorde samma job. Det var PC:n som vann.
Så jag tror inte du kommer kunna övertyga kunder om att det är bra att betala mer för en sak som gör sitt jobb. Där emot kan man inte gå in och ta ansvar för vad andra gjort. I vår branch finns inga lagstadgade regler, men försäkringbolag kräver. Och ingen klarar sig utan suport.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 jun 2016 20:00 #11 av Tomas Karlsson
Finns någon uppfattning om hur omfattande denna försäljning till slutanvändare är summerat över alla kanaler? Lätt att det i tex ett forum blir lite svepande beskrivningar av mer eller mindre väl underbyggda observationer. Kan för egen del inte tro att det är någon större omfattning eller ökning i dessa delar sett till ett decennium tillbaka.

Har även svårt att se något upprörande i det heller, många som ger sig in på hempul har säkert utmärkta kunskaper och förhoppningsvis eget ansvar inför uppgiften. I vissa fall kanske resultaten överstiger vad normalinstallatörerna åstadkommer skadar inte att se sig själv ur det perspektivet även om det skulle svida Tafatta försök att "uppfostra" genom bojkotter osv sånt borde man kunna hålla sig för god för men förvånar mig inte i denna sektor om man ser historiskt till agerande från skilda håll.

Och slutligen är det inte så lite lamt att från alla håll hävda elsäkerheten som skäl till krokodiltårarna, tillgänglig statistik talar emot och det är inget fel att klädsamt istället ange kommersiella skäl som starka här.
Följande användare sa tack: Bo Siltberg

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 jun 2016 20:01 - 20 sep 2016 17:01 #12 av Borttagen användare
Stefan, jag pratar fortfarande inte om ifall kunder ska handla på det ena eller andra stället. Varför dom ska köpa något dyrare om dom kan få samma funktion med en billigare produkt.

Jag pratar om huruvida man som aktör i en bransch ska förhålla sig till i detta fall en grossist som tillsammans med en "alltiallokedja" marknadsför produkter så som att det är fritt fram att köpa och koppla enligt deras anvisningar.

Jag tycker att man går över gränsen. Om folk går till jula och köper ett vägguttag och åker hem o kopplar in är inte samma sak som att du går till Kjell och en butiksanställd står och ger tips hur du ska koppla in det och står och bläddrar i deras "faktabibel" för att försöka förklara hur man gör. Dessutom förklarade han tokfel men med motiveringen att dom får information från Malmbergs hur deras produkter fungerar och ska kopplas in.

Jag hoppas du förstår den väsentliga skillnaden. Själv tycker jag att det är en enorm skillnad och att man gått långt över gränsen för vad som är okej. Står man mot bättre vetande och "lär ut" helt felaktiga saker och som dessutom inte är tillåtet så tycker iaf. jag att det inte ö.h.t. har att göra med fri rörlighet, kundens rätt att köpa sitt material var som helst.

Och då var min egentliga fråga. Med detta enorma klavertramp så undrar jag om man som seriös i branschen i stort sett är tvungen att ta avstånd från ett sådant företag och inte gynna detta/dessa? Strunt samma vad folks svar är. Jag vet hur jag kommer agera iaf

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 jun 2016 20:07 - 20 sep 2016 17:03 #13 av Borttagen användare

Tomas Karlsson skrev: Och slutligen är det inte så lite lamt att från alla håll hävda elsäkerheten som skäl till krokodiltårarna, tillgänglig statistik talar emot och det är inget fel att klädsamt istället ange kommersiella skäl som starka här.


Jag trodde bristen på elsäkerhet talade för? Däremot säger inte antal ökade bränder om det beror på lekmän eller fackmän?

Jag vet inte om det finns riktig statistik att tillgå, eller hur stort mörkertalet är. Landets räddningstjänster rapporterar inte in allt på något visst sätt? Jag vet bara med en av de räddningstjänster jag har sporadisk kontakt med, att dom upplever att det för varje år brinner i mer och mer elinstallationsrelaterade saker. Armaturer, inbyggda trafos, kopplingar i "doslösa utrymmen".

Finns statistik på sånt? Eller är det bara gigantiska mörkertal som bara försäkringsbolagen inser till den dag man tröttnar fullständigt och kräver elbesiktning vid försäkring av nytt hus.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 jun 2016 20:11 - 20 sep 2016 17:05 #14 av Borttagen användare
Sen är det väl lite överdramatiserat att börja prata krokodiltrårar.

Jag skrev uttryckligen att det handlade om förfarandet. Inte huruvuda man handlar billigt material eller inte för att tillhandahålla själv. En del fattar uppenbarligen INTE att tråden INTE handlar om materialinköp via installatör eller kundens egna inköp.

Men trådarna ska visst alltid tvingas däråt. Folk som har någon form av förkärlek att kritisera att en bransch råkar tjäna pengar på materialet. Antar att samma personer har med sin egna ryggbiff till restaurangen, sin egna stol till biografen, sina egna verktyg och muttrar till bilverkstaden och sitt egna Biltema-schampo till Shells automatiska biltvätt. Och får man inte det så sitter man på internetforum och stångar sig blodig över att få sin rätt.
Följande användare sa tack: Michell Martic

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

08 jun 2016 04:25 #15 av Bo Siltberg
Så du vill bojkotta Malmbergs, Kjell m.fl för att de säljer i ditt tycke undermåligt elmateriel och ger felaktiga råd? Det får du väl göra om du vill. Jag skulle, om jag hade på fötterna, istället visa hur dåligt XXX är i stil med #2. Jag instämmer helt med att det finns mycket materiel som inte borde få säljas.

Du hade nog otur när du råkade höra de tokfelaktiga råden från Kjell. Jag antar att du påpekade detta, så nu kanske de inte ger samma felaktiga råd längre.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

08 jun 2016 07:34 - 08 jun 2016 07:35 #16 av Christer Djerf
Har hört säljare på olika byggvaruhus och på Jula som gett mer eller mindre dåliga råd till kunder som skulle köpa kompletta centraler och uttag, så det är nog inte bara Kjell och Malmbergs som är bovar här!

Dock bör ju ansvaret alltid ligga på den som utför jobbet, i en ev. rättsprocess kan det nog bli svårt att hävda att man "handlade i god tro" när man gjorde på ett visst kanske felaktigt sätt som man hörde av någon säljare någonstans.

Inte är det Systembolagets fel att du blir för berusad så att du blir omhändertagen t.ex.!?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

08 jun 2016 10:45 #17 av Stefan Ericson
Andreas, nytt försök.
När Danska politiker skällde på muslimer, så tog Arlas försäljning i mellan östern tvär stopp. I dag finns det ingen dansk politiker som skäller på muslimer.
Det här är konsument makt och det är marknad. Det går säkert att sätta press på en leverantör, men då måste man vara vara många.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

08 jun 2016 17:49 - 07 okt 2016 17:40 #18 av Borttagen användare

Bo Siltberg skrev: Så du vill bojkotta Malmbergs, Kjell m.fl för att de säljer i ditt tycke undermåligt elmateriel och ger felaktiga råd? Det får du väl göra om du vill. Jag skulle, om jag hade på fötterna, istället visa hur dåligt XXX är i stil med #2. Jag instämmer helt med att det finns mycket materiel som inte borde få säljas.

Du hade nog otur när du råkade höra de tokfelaktiga råden från Kjell. Jag antar att du påpekade detta, så nu kanske de inte ger samma felaktiga råd längre.

För att dom bidrar till en sämre elstandard då dom uppenbarligen börjat ge råd om hur man kopplar in saker och uppmanar till helt felaktiga saker. Skriver återigen att jag inte har några åsikter om de produkter man säljer. Tråden handlar inte om det. Eller... det var inte min avsikt, men en del bara MÅSTE få det till detta av någon anledning. Trådens avsikt var att belysa att man nu uppenbarligen som lekman/konsument får helt felaktiga "råd" från en viss kedja gällande hur man installerar el. Jag har inte ifrågasatt Malmbergs kvalitet ö.h.t.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

08 jun 2016 18:28 #19 av Bo Siltberg
Jag är säker på att du blir förstådd om du beskriver var skon egentligen klämmer.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

08 jun 2016 20:31 - 07 okt 2016 17:45 #20 av Borttagen användare
Om du läser mitt inlägg från början och inte kan eller vill förstå vad jag pratar om så är det ditt problem. I sådana fall är du uppenbart svagbegåvad. Jag pratar fortfarande om problemet att man uppmanar till rena fel. Jag har skrivit det flera gånger. Dessutom direkt adresserat till dig. Att du inte kan eller vill förstå beror nog snarare på din egna inställning att allt utgår från att elbranschen är ledsna över att folk köper eget material.

Den här tråden handlar inte om det. Hur många gånger ska jag skriva det för att du ska förstå? Jag skapade tråden med utgång från det jag skrivit hela tiden. Sen är du och några andra på det här forumet VÄLDIGT insnöade och fokuserade på att ALLT handlar om att elbranschen är sura för att det finns elmaterial för vem som helst att köpa. Så för att du ska (förhoppningsvis) fatta: 1) jag skapade tråden med utgången från att det är jävligt olyckligt att man nu i ÅF-led/slutkundsled börjar "tipsa" folk om saker när man inte gör det rätt och inte ens vet vad man pratar om. Och 2) jag skiter FULLSTÄNDIGT i om folk köper en Malmbergs JFB på Kjell. Jag kan inget om deras jfb och jag drabbas inte ö.h.t. av om folk köper sina elprylar själv.

Så.... Vad är det för sko som klämmer som du pratar om ? Det känns mer som det är dina skor som klämmer i allt... Men det märks tydliga mönster i ditt och vissa andras beteende som gör att man undrar varför man ens vill vara på ett forum som riktar sig till en bransch vars existens man verkar avsky med alla medel.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.076 sekunder

Senaste foruminlägg