Tja!
Jag mätte två stycken tvåpoliga jordfelsbrytare (30mA) av märket GE med Fluke 1652 men dom ville inte lösa ut, inte ens på 500mA läget. Bytte ut dom till Hagers som funkade. Provade dom sedan med en annan 1652- samma resultat! Provade slutligen med ett profitest och då löste dom ut! Köpte en ny tvåpolig GE till ett annat jobb och den löste inte heller när jag mätte med Fluken! Mätte en fyrpolig GE jfb och den löste ut- dock redan på 15mA! Har någon annan råkat ut för detta? Det verkar ju som att GEs tvåpoliga är uppbygda på något annat sätt eller kan tre stycken vara felaktiga? Den ena Fluke 1652an har använts till att mäta ett femtiotal fyrpoliga och ett tiotal tvåpoliga veckan innan (ABB) utan att det falerat. Provade byta batterier i dom och ingen skillnad.
Jag har en UNI-T UT593 privat
[img]http://http://image.ceneo.pl/data/products/35757373/t-uni-t-miernik-uniwersalny-ut593.jpg
och på jobbet har dom en Eurotester.
Min UNI-T har lite då och då underkänt en JFB på pulserad likströms.området medan Eurotestern har godkänt samma JFB i de fall jag provat med bägge instrumenten (typ 3 ggr), och jag har än inte varit med om att båda underkänt en JFB.
Men jag har som sagt bara provat med bägge provarna några enstaka ggr. 3 ggr för att testa om det som UNI-T underkände och två ggr till då jag förutsättningslöst jämfört både installationsprovarna mot varandra.
Men att det föreligger en skillnad mellan instrumenten är ju helt klart konstaterat.
Jag har ingen om vad skillnaden består i. Om det är olika sätt att mäta eller olika toleranser.
(Nya JFB som blivit underkända har ofta varit Garo, ingen Hager än så länge - ta i trä )
Vill bara inflika med att testet kan bero på vilken typ av jordfelsbrytare man testar. De har nämligen olika konfiguration gällande känslighet för rena likströmmar, överlagrade likströmskomponenter o.s.v. Om provströmmen som instrumentet använder sig av är en ren likström så kommer onekligen flertalet jordfelsbrytare inte lösa om de inte är av just typen B exempelvis. Använder sig instrumentet av nätspänningen och avger en nätfrekvent testström så borde samtliga vanliga jordfelsbrytare lösa.
Har jordfelsbrytarna kontrollerats på detta avseende?
Av de fabrikanten där det funkar så är det kanske så att de grossen helt enkelt köper in den typ som klarar av att känna likströmskomponenter, medans det kanske inte stämmer för det andra fabrikatet.
Electrum skrev: Jag har en UNI-T UT593 privat
[img]http://http://image.ceneo.pl/data/products/35757373/t-uni-t-miernik-uniwersalny-ut593.jpg
och på jobbet har dom en Eurotester.
Min UNI-T har lite då och då underkänt en JFB på pulserad likströms.området medan Eurotestern har godkänt samma JFB i de fall jag provat med bägge instrumenten (typ 3 ggr), och jag har än inte varit med om att båda underkänt en JFB.
Men jag har som sagt bara provat med bägge provarna några enstaka ggr. 3 ggr för att testa om det som UNI-T underkände och två ggr till då jag förutsättningslöst jämfört både installationsprovarna mot varandra.
Men att det föreligger en skillnad mellan instrumenten är ju helt klart konstaterat.
Jag har ingen om vad skillnaden består i. Om det är olika sätt att mäta eller olika toleranser.
(Nya JFB som blivit underkända har ofta varit Garo, ingen Hager än så länge - ta i trä )
Och nu, igår, blev en spritt ny Hager underkänd av mitt UT593.
0° 1/2x In >2000mS
180° 1/2x In >2000mS
0° 1x In 18mS
180° 1x In >300mS
0° 5x In 17mS
180° 5x In 10mS
Ingen jämförelse gjord med annat instrument.
Jag börjar bli sugen på att undersöka lite djupare hur detta instrument egentligen mäter.
"Varde ljus" Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3
Last edit: 07 nov 2015 17:10 by Electrum. Orsak: Tog bort felaktiga "större än"-tecken.
Löste den aldrig JFBn vid 1x och 180 grader eller vad betyder >300 ms?
Vid 0 grader löste den efter 18 ms, vilket ju är bra, men en halvperiod är ju bara 10 ms. Det är väl mekaniken som ska har lite tid också, så felet kanske detekterades av JFBn under den positiva halvperioden.
Det sitter ju en polariserad permanentmagnet i JFBn, men har inte hört talas om denna skillnad tidigare, dvs att den skulle ha betydelse. Om det finns ett jordfel så kan det nog att kvarstå till den positiva halvperioden utan att frånkopplingstiden skulle bli för lång. Instrumentet kanske genererar en felström endast under den negativa perioden, och det kanske kan ses som lite elakt.
Du hade inte löst denna JFBn precis innan vid testet? De kan behöva lite tid för att återhämta sig och fungera på tip top igen.
Bo Siltberg skrev: Löste den aldrig JFBn vid 1x och 180 grader eller vad betyder >300 ms?
Exakt, den löste aldrig inom testtiden, som är upp till 300mS vid In (30 mA i detta fall).
Vid 1/2 In löste den inte alls (inom 2s), vilket är rätt och riktigt, och de andra testerna på 1x och 5x In så blev det godkända utlösningstider, men inte vid just denna polaritet vid In.
Verkar ju nästan som ditt instrument inte är riktigt kurant, allt verkar ju logiskt och ok vid övriga mätningar. Och motfas ska inte ge mer än max ca: en period i skillnad för triptid pga polariseringen av remanensreläet. Och motfas i detta fallet beror på hur tillverkaren monterat och inte absolut kopplat till 0°-180°.