Nästan uteslutande Nexans, har ingen bra svar på varför... Skulle tro att det är gammal vana och tycker att det har funkat bra... Ibland blir det Solar plus kabeln också (När man glömmer att säga att det är nexans man vill ha )
Jag brukar använda Nexans och NKT. Nexans EQLQ easy och EKRK. NKT:s EXK.
Jag använder dem för att det är dem som finns på Solar och jag gillar dem. NKT har ju fram tills nyligen dessutom varit ensam om EXK.
Ni som har jobbat med flera olika kvalitétsfabrikat, märks det någon skillnad på dem? EQLQ easy osv-kablarna är det naturligtvis skillnad på, men vanlig EKRK eller EKLK? Jag vet att det är olika vit nyans på EKRK så där ska man inte gärna blanda fabrikat.
Jag tror att det var EKK som var tillverkad av NKT jag tyckte var svårskalad. EXK från NKT var däremot bättre tycker jag. Draka kör vi oftast med, lätt att komma ihåg deras e-nummer, t.ex. 04 100 01 för EKK 3G1,5 50M.
Lite svårt att rösta. Jag brukar ta det som finns på den grossist jag är hos. Oftast har ju grossisterna bara ett fabrikat "på hyllan".
Antar att denna fråga även gäller FK? Just FK föredrar jag Ericsson (som finns på Selga tror jag?) mot för Draka eller vad det nu är på Elektroskandia för att förpackningen passar bättre i min låda i bilen :rulla:
Det blir en del NKT då jag använder ganska mkt EXK.. Men fan vad jag stör mig på den blåa metermärkningen.
Det värsta var när jag tog en ring EKRK NKT och det var blått där med! Den fick lämnas tillbaka...¨
Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...
Brukar köra Nexans och Ericsson EKRK, EKLK , EKK
Draka FK
Skulle dola till en bänkbelysning hos en bekant, han ville köpa material, Fine för mig.
Kommer dit, blir mött av en rulle "AMOkabel" skulle klamra 5-6 meter, tror det tog dubbelt så lång tid som med Nexa lr Ericsson.. Aldrig mer. Har även i panik fått tag på några meter Malmbergs EKLK, samma skit där, blev fult som stryk.
"Billiga" kablar är mjuka i höljet på nått vis så dom blir vågiga, och gropiga om man så bara råkar klämma för hårt med fingrarna på den, o gummiklubba ska man inte ens tala på...
Nu står det ju kabel i rubriken, men är det någon mer en mig som tycker att nexans FK har blivit värre att skala om du skall skala upp lite längre till tex dragfjädern? Fick en ny laddning idag och trodde jag skulle bli tokig efter enstund... Någon mer som märkt detta eller hade bara haft en dålig dag på tillverkningen ...