Tänkte bara skriva och varna alla ang. ABB:s jordfelsbrytare F202 som b.l.a sitter i ABB: motorvärmarlådor av lite äldre modell.(Numera sitter det personskyddsautomater) Höll på igår och repa några/byta ur m.m då vi upptäckte att de ej löste ut om man tryckte in testknappen.. testade dem då med Eurotestern och de löste inte ut. Kändes inte bra så vi fick kolla alla m.v.c med resultatet att minst hälften visade sig vara defekta..c:a 20 st på detta ställe. Detta är ju antagligen ingen isolerad händelse så en liten varning till resten av världen kan ju vara bra..Finns det kanske någon annan som uppmärksammat detta?
ABB hade problem med en serie från mitten av 00-talet (2005?). På en industri i Dalarna testade man 2009 (?) 140 uttag i motorvärmarecentraler, nära hälften löste inte ut på rätt sätt. Det bör dock påpekas att man missat den periodiska kontrollen av jordfelsbrytarna.
Ja tro nu inte att ABB PSA:erna har funkat så mycket bättre, har exempel på sådanna som inte funkade som de skulle bara någon månad efter installation (detta var nu ett par år sedan).
Förra hösten fick jag motionera igång en ny (som vi visserligen haft liggande i kartong några månader)
Inbillar mig att det handlar om när de sitte i denna miljö som problemen uppstår, har inte haft dessa problem med JFB-erna och PSA:erna som suttit i vanliga elcentraler.
Hmm.. Garanti eller inte så känns det som att om en säkerhetsprodukt som en j.f.b inte fungerar som den skall, så kan det ju leda till personskada eller brand, vilket ju är huvudanledningen till att vi elinstallatörer finns. Kanske skall tillägga att vi testade j.f.b:erna även på 100mA men Eurotestern gick ända upp till 150mA utan att de löste ut..Glömde förresten att säga att vi bytte ut dem som inte fungerade. (Kanske inte egentligen behövs nämnas)
Var på ett annat ställe och hittade samma fel även där.. Ringde till ABB för att kolla men de lät oförstående inför problemet och tyckte jag skulle prova att "motionera dem" med högre felström, så jag maxade Eurotestern ""500mA"" Tänkte nu jä... Inget hände.. Den gick upp till 750 mA och löste ej ut.. Tipsade dem på ABB om denna tråd, så nu får vi se om de hör av sig.
Vidare undrar jag om någon mer än jag noterat att siffrorna i tiduren mattas ut med tiden?? Var tvungen att byta en insats idag p.g.a att man inte kunde se siffrorna längre under dagtid?? Har även bytt ett par insatser som "dött" helt och kunde konstatera att kretskortstrafon som man kan skönja genom plasten på baksidan uret troligen brunnit upp p.g.a att man såg en tydlig "svulst" i plasten ovan trafon:( Kanske skall man köpa Garo istället??
Om jag inte har fel heter den fyrpoliga versionen F204
Ett gäng sådana har jag bytt ut på jobbet i ett av våra studenboende, byggår ca -00
Dom löser ej ut på testknapp och några av dom har alldeles för hög felström.
Är väl som vanligt, några slits fortade än dom andra, behöver inte va fel på hela serien. Men hajjade till när ja såg tråden..
Fick för några år sedan byta ut ca 100 av ABB:s jordfelsbrytare som satts in i en relativt nybyggd fabrik. Kan tänka mig att den byggdes runt 2005. Antagligen var dom ur den serien som nämndes förut eftersom vi fick någon form av PM från ABB som sade att alla skulle bytas ut och att allt arbete skulle faktureras ABB. Vi var även skyldiga att skicka testprotokoll till ABB, dels för att visa hur många av de gamla JFB som inte fungerade men också protokoll efter bytet som visade att de nya jordfelsbrytarna som ABB skickade fungerade som de skulle.