Ibland så frågar vissa kunder om nått typ av intyg när man har gjort en el installation.
Vad kan man erbjuda då? Duger en faktura som någon typ av intyg eller skall man skriva nått extra papper och vad skall det stå på det i såfall....
Om det finns något sådant kanske någon kan lägga upp det och visa och förklara var när hur och varför.
Ja, du kan ju skriva in en liten text i någon arbetsbeskrivningsruta att arbetet är utfört enligt myndigheters regler och krav eller knåpar ihop ett eget"intyg" i excel/word där du intygar detsamma och en liten kråka.....om dom nu vill ha det, jag har aldrig fått frågan förutom då det stått med i någon handling på större projekt och då har jag med alla andra papper lämnat med ett intyg där jag skrivit under på texten "SAKKUNNIGHETSINTYG - Härmed intygas att elarbeten gjorda av XXXX AB för bla bla bla installationen i BRF XXXX adress vägen 2 Storstan har utförts enligt krav och regler uppsatta av berörda myndigheter. Behörighetsansvarig: namn namn. Projektansvarig: namn namn. Datum."
EIO har en blankett som heter "05-1973 Försäkran om utförd elinstallation" som vi har använt oss av några gånger.
Där är fält för "Beställare", "Anläggningens adress" osv samt lite text ungefär så här:
1. Elinstallationen för anläggningen har utförts med CE-märkt elmateriel. Materielen och kablarna är installerade enligt tillverkarens anvisningar.
3. Elinstallationsarbetet har utförts och kontrollerats fortlöpande under montaget enligt Starkströmsföreskrifterna och EIOs dokument ”Kontroll under montage”.
och lite annat för att avsluta med en ruta för signatur. Inget jätteavancerat alltså. Är du med i EIO finns den att ladda ner på deras hemsida.
Okej.... så ett sådant kan man använda. Men det är väll sällan man gör det.
Hur skulle det då vara om jag har en ABL, hjälper min granne, eller någon kompis utan att ta betalt, bara för att vara snäll. Då skrivs ju inga papper. Hur kan man göra då, eller hur funkar det...
Jag är fortfarande inte riktigt med på allt detta egentligen. Under mina år som installatör har jag bara skrivit ihop ett eget papper om att vi/jag intygar att allt är gjort enligt standard.
O då har ju dom ett papper att luta sig mot eller att visa för t.ex el säkerhetsverket om det händer nått.
Men om man inte har det...... Som det ändå måste vara för dom flesta.... hur funkar det då.
Men att du som behörig skulle hjälpa en kompis gratis om du inte har en firma med försäkringar i ryggen, kan stå dig väldigt dyrt om något mot förmodan skulle gå galet...
Om något händer som är relaterat till ett elfel så antingen visar de upp en faktura, finns ingen faktura så får de ju säga att det var du som gjort jobbet och då får du ju intyga att så var fallet...
Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...
Men att du som behörig skulle hjälpa en kompis gratis om du inte har en firma med försäkringar i ryggen, kan stå dig väldigt dyrt om något mot förmodan skulle gå galet...
Om något händer som är relaterat till ett elfel så antingen visar de upp en faktura, finns ingen faktura så får de ju säga att det var du som gjort jobbet och då får du ju intyga att så var fallet...
Detta stämmer säkert och det är så jag har förståt att det funkar, men jag tycker det låter lite luddigt....
Säg att det mot all förmodan skulle hända nått och att det är ett el fel, om någon frågar så står ord mot ord isåfall.
Men en sak som jag inte har tänkt på är ju faktisk det där med försäkring i ryggen, idag jobbar jag ju inte som installatör men har en ABL. Jag är dock säker på att dom installationerna jag gör är 100%iga, fast man kanske aldrig kan vara säker. Även om mitt jobb är bra kanske det är fel på en produkt, och det är ju i princip helt omöjligt att bevisa.
Såå, åter igen. gör man ett jobb så finns det ju alltid en faktura att luta sig mot, men som sagt, om jag är en bra kompis o gör det finns ju inget, kanske inte skall vara bra kompis längre...
Mats Persson skrev: Men en sak som jag inte har tänkt på är ju faktisk det där med försäkring i ryggen, idag jobbar jag ju inte som installatör men har en ABL. Jag är dock säker på att dom installationerna jag gör är 100%iga, fast man kanske aldrig kan vara säker. Även om mitt jobb är bra kanske det är fel på en produkt, och det är ju i princip helt omöjligt att bevisa.
Om du inte agerat ansvarslöst (eller i värre fall uppsåtligt) så kan du i Svensk rätt inte heller ställas till ansvar.
Så gör man elinstallationer utan att ha ansvarsförsäkring så gör man lämpligtvis rubbet av kontroller som föreskrivs och dokumenterar detta nogsamt.
Då är det svårt att få det till att man agerat oansvarigt ifall det ändå skulle råka hända något.