Jag har en kund som beställt ett batteri (26 kw) företaget som ska installera det tänkte förlägga en 5g6 och jag tyckte det var i minsta laget!
Företaget som gör installationen säger att man räknar på annorlunda vid generatorer , då det inte finns strömtoppar i anläggningen att ta hänsyn till som det eventuellt gör vid en vanlig anläggning.
Jag känner inte till något sådant fenomen sen tidigare utan har bara lärt mig att kabel dimensioneras efter strömvärde, inget annat.
Räknar man annorlunda vid batteri/solcellsinatallationer?
Det låter som om detta företag försöker dra en vals.
Vad har växelriktaren för märkeffekt? Det är den som styr.
Jag känner inte till någon magi är annars, utan belastningsström är belastningsström som kabeln ska dimensioneras för och där räcker ju inte 6 mm² för 26 kW / 38 A även om det inte är jättelångt ifrån.
Det är sant att kortslutningsströmmen är lägre från en växelriktare, och att en grövre kabel inte kommer att hjälpa upp det märkbart. Utan där gäller rätt skydd av kabeln.
Det låter konstigt med ett batteri på 26 kW. Det är en effekt. Man brukar väl tala om energi när gäller batterier. 5G6 kan väl räcka om man som exempel endast tar ut effekten 10 kW.
Mats Jonsson Eltrygg Miljö