Matning garage TN-S, TN-C

16 maj 2023 22:14 #1 av Benny
Jag kommer att byta elcentralen i mitt hus relativt snart till en ny med dvärgbrytare och jordfelsbrytare. Jag har mest jobbat på industrier med nyinstallationer och inte ställts inför detta tidigare varför jag tänker att det är dags att skaffa en användare och ställa frågan till er som säkert gjort liknande arbeten. Auktorisationen skaffade jag mig förra året och jag har arbetat med el i snart 20 år, så regelmässigt bör det inte finnas några hinder att utföra arbetet.

huset är byggt på -70 talet och garaget byggdes i slutet på -80 talet. Det drogs då en matning med tre ledare och skärm. Den är idag avsäkrad 16 A men jag tror det är 6mm2 kabel. När jag bygger om centralen och sätter in jordfelsbrytare kommer jag skilja på nollan och jorden i centralen, men jag får en tråd för lite i min garagematning för att köra TN-S dit och därav min fundering.

Skulle ni säga att det är OK att på översta raden i nya centralen sätta huvudbrytaren och 3-fas dvärgbrytaren till garaget, för att på raden under sätta jordfelsbrytaren och efterföljande dvärgbrytare till övriga huset?
I garaget byts också centralen och den får en egen jordfelsbrytare.
Matningen från mätarskåpet på fasaden till husets elcentral är TN-C.


Eller är detta att gå från TN-S till TN-C även om jag gör "förgreningen" innan jag går till TN-S då det är i samma central?

Jag tänker att det blir tydligare att den översta 3-fas matningen inte ligger under jordfelsbrytaren när den ligger ensam på översta raden med huvudbrytaren. Huvudbrytaren kommer att frånskilja hela centralen inklusive garaget då det dels inte är någon nackdel, men också för att en elektriker som eventuellt arbetar i centralen missar den ena huvudbrytaren om det finns två.

Skärmen på kabeln som kommer att fortsätta användas som PEN ledare uppfyller inte dagens dimensioneringskrav, men då enbart centralbytet inte är omfattande nog för att kräva en uppdatering av hela anläggningen till dagens gällande krav och det förmodligen var OK på 1980 talet så kan jag inte motivera ett kabelbyte.

Tack för ett bra forum, er tid, eventuella synpunkter och åsikter.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

17 maj 2023 09:05 #2 av Bo Siltberg
Man får ta ut TN-C-ledningar från en elcentral som är matad med TN-C.
Att det sker en övergång till TN-S för centralens grupper är en separat historia som inte påverkar detta. Så har du ju redan haft det. Att centralen nu kompletteras med en JFB förändrar inte denna befintliga övergång till TN-S.
Så PEN för utgående kabel tas från PE-plinten som vanligt.

Byte av elcentral räknas som underhåll, och kablarnas användning är inte förändrad, så då får man behålla 6 mm² PEN.

Men varför vill du avsäkra garagekabeln?
Och varför vill du sätta en HB på garagekabeln?
Det är onormalt. Man får givetvis titta på dimensioneringen av kabeln, men tumregelmässigt fungerar 6 mm² direkt under mätarsäkringarna i en normal bostad.
Följande användare sa tack: Benny

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

17 maj 2023 09:06 #3 av Jonas
Svar från Jonas i ämnet Matning garage TN-S, TN-C
Om jag tolkar din fråga rätt:

Du vill veta om det är okej att från en TN-C-S -central gå ut med kabel till en TN-C central?

Jag anser att det är godkänt. Du går inte ner från fem till fyra ledare, utan du har utgående grupper som är både TN-C och TN-S.
Följande användare sa tack: Benny

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

17 maj 2023 10:35 - 17 maj 2023 10:36 #4 av Benny
Svar från Benny i ämnet Matning garage TN-S, TN-C
Det har du rätt i Bo, jag kan ju faktiskt ta bort avsäkringen till garaget i centralen eftersom huvudsäkringen finns innan. Skulle du bara plinta av för den kabeln i centralen då?
Idag är garaget avsäkrat i centralen varför jag var inne på det spåret.

Att allt går under huvudbrytaren i centralen är för att kunna ha ett ställe där man enkelt kan frånskilja hela anläggningen utan att behöva öppna mätarskåpet. Men jag skulle lika gärna göra en kopplingspunkt i eller bredvid centralen istället för matningen till garaget.

Tack för svaret

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

17 maj 2023 10:35 - 17 maj 2023 10:36 #5 av Benny
Svar från Benny i ämnet Matning garage TN-S, TN-C
Tack Jonas för svaret, du har uppfattat frågan korrekt.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

17 maj 2023 11:42 #6 av Bo Siltberg
Ja, plinta av faserna (före HB). Då du bygger en ny central kan du ju lyxa till med med några lämpliga radplintar eller distributionsplint för att åstadkomma tillförlitliga avgreningar utan att behöva använda HB's terminaler som ibland egentligen inte är avsedda för mer än en ledare. Att man avsäkrar en utgående huvudledning i gamla diazedcentraler kan bero på att det helt enkelt ger en bra plint att ansluta fasledarna på, om det inte finns tillgängligt på fasskenorna.
Följande användare sa tack: Benny

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 maj 2023 21:11 #7 av Benny
Svar från Benny i ämnet Matning garage TN-S, TN-C
Tackar för tipset Bo!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.048 sekunder

Senaste foruminlägg