Komplettering av PSA i mätarskåp.

01 aug 2022 15:22 - 07 aug 2022 11:23 #1 av David
Hej,

Kunden vill sätta upp nya eluttag på framsidan av huset, så det blir PSA i mätarskåpet som jag kommer installera . Jag vill helst göra det spänningslöst på inkommande innan jag börjar installera nåt. Dock har jag inte lyckats komma i kontakt med rätt person som kan ”skruva ur säkringarna” i andra änden. Kunden vill helst fixa detta så fort som möjligt. Det finns huvudbrytare installerad förstås . Så jag kommer kunna bryta faserna dock inte nollan som kan vara farlig. Vad skulle ni gjort i detta läget ?

Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

02 aug 2022 12:42 #2 av Bo Siltberg
Man varken bör eller behöver bryta "nollan" (PEN) vid installationsarbete på en förbrukande anläggning. Det räcker med att du frånskiljer i mätarskåpet mha mätarsäkringarna, eller huvudbrytaren om du litar på att den är frisk.
Följande användare sa tack: Patrik Hedlund, Patrik

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 aug 2022 11:25 #3 av Ronnie Lidström
Jag brukar bryta huvudbrytaren OCH skruva ur säkringarna. Känns säkrare... Även om nätägaren blir lite sur eftersom deras mätare blir offline så känns det bättre.

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB
Följande användare sa tack: Patrik Hedlund

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

17 nov 2022 21:52 #4 av Calle
Jag vill veta i vilket läge nollan kan bli farlig? Observera att det är en ödmjuk fråga inget förståsigpåande!

Jag brukar slå av huvudbrytare och dra ur mätarsäkringar, i många gamla mätarskåp slocknar ju ändå mätaren när man slår av huvudbrytaren.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 nov 2022 20:15 #5 av Torbjörn Forsman
Nollan (eller rättare sagt PEN) skulle kunna bli spänningsförande vid jordfel någonstans på det nät som matas från samma nätstation, om nätstationens jordtag är dåligt och dessutom felströmmen tar en annan väg än via PEN-ledaren tillbaka till nätstationen. En annan möjlighet är om det är avbrott i PEN-ledaren någonstans där den blir strömbelastad genom en annan abonnents laster.

Man får nog bedöma själv från fall till fall om risken för spänningssatt nolla (eller, än värre, att den plötsligt blir spänningssatt under arbetet även om man konstaterade den spänningslös innan man satte igång) är så stor att man måste ta hänsyn till den.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.109 sekunder