Som Ronnie är inne på är det vanligt att kyl och frys får en egen säkring. I elinstallationsreglerna benämns detta som att sektionera elinstallationen, bland annat i syfte att minimera störningar i händelse av ett fel. Så ser man då installatörer som lägger kyl och frys på egen säkring men som sedan lägger denna säkring efter en jordfelsbrytare som är gemensam för många säkringar. Hur tänkte man då?
Man har förmodligen (förhoppningsvis) en JFB som är dedikerad till "känsliga" grupper inomhus medan en annan JFB tar hand om "riskgrupper", främst utomhus.
Kravet i SS 437 01 02 på en egen grupp till kyl/frys försvann så sent som 2018 så det lever nog kvar hos installatörer. I detta fall ser jag inte att man bör offra en hel fas i trefasgruppen för detta. Huvudsaken är att man försöker se till att det märks ifall strömmen försvinner till kylen.
Man kan tycka att KYL/FRYS ska ha en egen PSA. Men risken då är att man inte märker att den löser ut. Kanske inte så stor risk i ett kök där man är och rotar i kyl/frys dagligen. Men jag har t ex en extra kyl och en frysbox i garaget. Dessa satte jag inte på en egen PSA utan satte dem på samma som uttaget för router/switch.
På så sätt märker jag direkt om jordfelsbrytaren löser ut
Däremot om man KNX eller annat smart styrsystem så kan man ju sätta hjälpkontakter på alla viktiga jordfelsbrytare/psa/dvärgbrytare och få larm när de löser ut och då kan man ju med fördel sätta allt viktigt på egna psa.
Jag har ett Ajax Systems larm/hemautomationssystem.
Så jag har satt en socket (
ajax.systems/products/socket/
) på samma sektion som delar JFB med kyl/frys. Därmed får jag direkt larm om strömmen försvinner pga. JFB löst ut.
Nu när jag tänker efter så borde jag ju egentligen sätta den på samma grupp, så att jag även fångar upp fallet då gruppen löst men inte JFB.