Elbilsladdaren Zappi, Nät+Sol

18 jan 2022 20:17 #1 av Elkillen
Hej Fluxio!
Har tidigare sökt svar här på forumet för att försöka förstå mig på anläggningar med solceller installerade, begreppet dubbel matning och vilka risker det kan medföra i en elanläggning.

Nu har jag kommit i kontakt med en produkt som drar nytta av den "dubbla matningen" som solceller innebär i en elanläggning.

Elbilsladdaren Zappi marknadsförs med att den kan ta el från nätet och solcellerna samtidigt och därmed ladda med högre effekt en mätarsäkringen, upp till 22 kW (31,8 A) förutsatt att bilens ombordladdare kan ta emot en så hög ström. Spännande produkt!
För att detta ska ske på ett säkert sätt med de höga strömmarna bör man avsäkra laddaren och växelriktaren/solcellerna i samma central och dimensionera denna centralen efter summan av strömmarna från nätel+solel. Alternativt dra en kabel modell kraftigare (t.ex. 10 mm2) mellan centralen för solcellerna och centralen för elbilsladdaren.

Har en fundering om man laddar 1-fas.
Om man plockar 16 A från elnätet och 16 A från solcellerna och laddar bilen med 7,4kW, 1-fas 32 A, vad händer då med strömmen i neutralledaren, delar den upp dig på samma sätt så att hälften går ut på nätet och hälften in i växelriktaren igen? Hjälp mig förstå hur det fungerar!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 jan 2022 09:34 #2 av Bo Siltberg
Ja, strömmen i neutralledaren delar upp sig, Kirchhoff's lagar gäller.
Här är ett enkelt exempel: www.kursnavet.se/kurser/fy1201/fy1201w/E..._Kirchoffs_lagar.htm

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 jan 2022 16:45 #3 av Elkillen
Tack för bra och utförligt svar Bo!
Följande användare sa tack: Bo Siltberg

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 jan 2022 10:42 #4 av Marcus Johansson
Bara som en parentes så kan du ju välja att säkra tex en Easee med 32A även om du har 16A huvudsäkring. Har du då en equalizer som lastbalansering kommer den ju ladda med 32A så länge solen lyser.
Fördelen med Zappin är att du kan välja Eco läge i den och på så vis bara ladda med som om du önskar. Något andra boxar inte kan på ett så enkelt sätt idag.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

02 feb 2022 08:13 #5 av Elkillen
Hej Marcus.
När man vid installation ställer in Easee med ”local access” så kan man inte ställa in en högre kretssäkring än huvudsäkring. Försökte häromdagen ställa huvudsäkring till 20 A och kretssäkring till 32 A men den vägrar gå med på dom värdena. Detta går ju i Zappi. Har du lyckats integrera easee med solcellsanläggning på annat sätt?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 okt 2022 22:08 #6 av Elkillen
Har funderat lite mer på detta.
Då växelriktaren är 3-fasansluten och alltid producerar symmetriskt på alla 3 faser borde det väl inte gå någon ström alls i neutralledaren till denna.
Jag tänker att om växelriktaren producerar 16 A på alla 3 faser och man samtidigt laddar bilen 1-fas 32 A från L1.
Då kommer man importera 16 A i L1 och samtidigt exportera 16 A i L2 och L3 (förutsatt att inga andra förbrukare är igång i anläggningen).
Serviskabeln borde då belastas med 16 A i L1, -16 A i L2 och -16 A i L3 och strömmen i serviskabelns neutralledare borde bli 32 A? Rätta mig gärna.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 nov 2022 09:27 #7 av Torbjörn Forsman
Det stämmer inte riktigt. Du måste ju ha hänsyn till olika faslägen på strömmarna också, inte bara räkna med absolutbeloppen.
Låt oss för enkelhets skull anta att effektfaktorn är 1,0 överallt och det inte förekommer några övertoner, vare sig i den ström elnätet drar från växelriktaren eller den ström som elbilsladdaren drar.
Om jag inte tänker fel så kommer vektordiagrammet för strömmen i nolledaren se ut så att om vi betraktar strömmen i L1 som riktfas, så kommer I(L2) att peka 60 grader före och I (L3) 60 grader efter. Cosinuskomponenterna tar ut varandra så vi har bara sinuskomponenter kvar. Då får vi alltså I(L1) + cos 60°(I(L2)+I(L3)) , om alla fasströmmarna är 16 A var så blir det alltså (avrundat) 2,73 x 16 = 43,7 A.
Om det förekommer övertoner eller om effektfaktorn avviker på något ställe, så blir det mer komplicerat.
Elnätet är ju som regel lite lätt induktivt så den effektfaktor som växelriktaren "ser" är antagligen inte 1,0 utan snarare kanske 0,8-0,85.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.054 sekunder

Senaste foruminlägg