Joel skrev: Tänk på att PEN ledaren måste vara 10mm2. Så antingen 4x10 eller 5g6 om du delar upp det till TNS.
Varför 5G6mm2 vid TN-S? Det kan väl mycket väl räcka med 5G2,5mm2 så länge spänningsfallet och övriga dimensioneringskriterier är okej om säkring bara är på 16A?
Bara för att en myndighet uppger vad de anser vara rätt, så är det inte säkert att det är rätt....
Jag processade mot Elsäkerhetsverket i drygt 2 år, gällde krav på praktik för behörighet.
När jag var uppe i domstol för en tredje gång spände domaren ögonen i representanten för ESV, och sa: "tror ni att ni ligger över svensk lag", ESV-representante svarade "vi kan ju bara följa vad som står i föreskrifterna" (som de ju själva skriver).
Efter denna dom, fick de göra om många av sina praktikkrav, samt tillåta att man som svensk till viss del (50%) tillgodoräkna sig praktik i utlandet.
Jag pratade också med ESV flera gånger att det inte är tillåtet att ha åldersdiskriminering (att behörigheten automatiskt upphörde när man fyllde 65), vilket de envist hävdade. Även här hade man fel. 65-års gränsen är numera borttagen.
Man måste vara medvetna att man i Sverige har en omfattande byråkrati, som i huvudsak fungerar mycket bra, men ibland blir det fel.
När man tittar på en lag, författning eller standard, så finns det ett syfte bakom den. I domstolssammanhang måste man ibland gå tillbaka till bakomliggande utredning för att förstå/tolka vad som egentligen avses med det hela.
I detta fall med nät-koncession så har man aldrig avsett att koncession skall användas på individnivå. Men personen som skrev lagen tyckte att detta var så självklart, så det nämns inte.
I en domstols lägsta instans sitter lekmän som som tolkar intentionen i lagarna, författningarna.
I Nästa instans sitter jurister, de läser vad som står i lagtexten, men också skall ha en bättre översikt och bättre utbildning. De är bokstavstroende.
I högsta instans (regering eller Högsta domstolen), kommer bara några få ärenden, som styr prejudikat De är mer politiskt/tolkande/styrande.
Det uppstår ofta problem om en myndighet drivs av politiska/känslomässiga skäl. Ta t.ex. djurskyddsmyndigheten den bildades av MP 2004, den lades ner 2007 efter kraftig kritik. Partiledare Göran Hägglund KD fördömde Djurskyddsmyndigheten och betecknade den som "en lekstuga för djurrättsaktivister"
Många andra myndigheter råkar ut för samma saker.
I samband med Elsäkerhetverkets flytt från Stockholm till Kristinehamn sjönk antalet godkända ansökningar om behörighet från c:a 70% till 30%. Antalet ansökningar om behörighet var fortfarande densamma, vari problemet bestod kan ni själva räkna ut... :rulla:
Fast nu jämför du två olika myndigheter med varandra.
Elsäkerhetsverket är inte så ofta i domstol och har inte så många av sina frågor prövade.
Det här däremot Ei. Skillnaden blir då att Ei fått täckning för sitt resonemang varför de därmed fortsätter resonera på samma vis.
Myndigheterna står inte över lagen, och jag är själv stor anhängare av att deras beslut ska prövas. Men när de sedan prövats, då får man rätta sig efter det. Att fortsätta driva frågan på ett forum kommer inte ge dig rätt oavsett hur många gånger man hävdar samma sak och hur stora textmassorna är.
Myndigheterna står inte över lagen, men det gör inte vi heller.
Min egen behörighetsansökan gick också till förvaltningsrätten först, det var utbildningarna de hade invändningar mot.
Men det löstes innan det gick till förhandling, ESV backade och godkände min utbildning.
Michell Andersson skrev: Att fortsätta driva frågan på ett forum kommer inte ge dig rätt oavsett hur många gånger man hävdar samma sak och hur stora textmassorna är.
.
Men jag fick rätt ! Jag har allmän behörighet (auktorisation) idag.
Och jag måste faktiskt erkänna att ESV försökte vara seriösa, men det är ju inte så lätt att värdera behörigheter när behörighetsavdelningen inte själva hade någon behörig elektriker (det kanske är bättre idag ).
Angående textmassor så är ju standarder, och lagar enorma mängder text att tröska igenom....