Jag arbetar med att installera lyftanordningar för båtar. En variant av dessa har stora aluminiumdelar som befinner sig i vattnet hela tiden.
Vi måste koppla bort jord så ofta som möjligt eftersom det alltid ligger en spänning mellan jord och vattnet, beroende på läckström eller annat (från annan utrustning som befinner sig i vattnet). Om vi inte kopplar från äts aluminiumdelarna upp av elektrolys.
När vi installerar så brukar vi låta strömmatningen gå via ett intag som med en kort kabel kopplas ihop till ett uttag. På så sätt går det enkelt att koppla bort ström och även jord när utrustningen inte används.
Nackdelen med kopplingen ovan är att det krävs ett manuellt moment vilket skapar en risk för att det inte görs, samt att det inte alltid är speciellt vackert med ett intag, ett uttag samt en sladdstump.
Min fråga är ifall ni kan komma på något annat sätt det går att lagligt frånskilja jord på? Styrningen av motorerna sker med hjälp av kontaktorer, och motorerna finns både som enfas och trefas. En tanke jag har haft är att styrskåpet skulle kunna frånskilja jorden så länge motorerna inte körs, men det är väl inte tillåtet?
Jag kan på rak arm inte se någon lösning som innefattar en elkopplare. Det man ev kan spinna vidare på är att ett "verktyg" är tillåtet som "manöverarm" men då är vi i en gråzon...
Bo Siltberg skrev: Jag kan på rak arm inte se någon lösning som innefattar en elkopplare. Det man ev kan spinna vidare på är att ett "verktyg" är tillåtet som "manöverarm" men då är vi i en gråzon...
Kan du utveckla ditt resonemang där? Alla idéer som går mot att vara mer eleganta än 4st CEE-don och 1 meter gummikabel beaktas!
Rent konkret får du använda en skruvmejsel för att lossa på skyddsledaren från en plint, men det är varken praktiskt eller lämpligt. Jag kan inte komma på någon godkänd praktisk lösning annat än stickpropp.
Jon Lachmann skrev: Jag arbetar med att installera lyftanordningar för båtar. En variant av dessa har stora aluminiumdelar som befinner sig i vattnet hela tiden.
Vi måste koppla bort jord så ofta som möjligt eftersom det alltid ligger en spänning mellan jord och vattnet, beroende på läckström eller annat (från annan utrustning som befinner sig i vattnet). Om vi inte kopplar från äts aluminiumdelarna upp av elektrolys.
När vi installerar så brukar vi låta strömmatningen gå via ett intag som med en kort kabel kopplas ihop till ett uttag. På så sätt går det enkelt att koppla bort ström och även jord när utrustningen inte används.
Nackdelen med kopplingen ovan är att det krävs ett manuellt moment vilket skapar en risk för att det inte görs, samt att det inte alltid är speciellt vackert med ett intag, ett uttag samt en sladdstump.
Min fråga är ifall ni kan komma på något annat sätt det går att lagligt frånskilja jord på? Styrningen av motorerna sker med hjälp av kontaktorer, och motorerna finns både som enfas och trefas. En tanke jag har haft är att styrskåpet skulle kunna frånskilja jorden så länge motorerna inte körs, men det är väl inte tillåtet?
Den vanliga lösningen när det handlar om matningar till båtar med metallskrov eller annat ledande i vattenmiljö är att använda en skyddstrafo så att du får galvanisk avskiljning. Man vill i regel inte ha skyddsledare ner i vattnet eftersom du då genom vattnet får galvaniska kretsar som både orsakar korrosion och oönskade strömmar genom skyddsledaren.
Det finns ingen öppning att kunna få bryta skyddsledaren, vad jag känner till, om du vill ha fast anslutning.
Jon Lachmann skrev: Jag arbetar med att installera lyftanordningar för båtar. En variant av dessa har stora aluminiumdelar som befinner sig i vattnet hela tiden.
Den vanliga lösningen när det handlar om matningar till båtar med metallskrov eller annat ledande i vattenmiljö är att använda en skyddstrafo så att du får galvanisk avskiljning. Man vill i regel inte ha skyddsledare ner i vattnet eftersom du då genom vattnet får galvaniska kretsar som både orsakar korrosion och oönskade strömmar genom skyddsledaren.
Det finns ingen öppning att kunna få bryta skyddsledaren, vad jag känner till, om du vill ha fast anslutning.
Jag har dålig koll på skyddstransformator, vad kostar en sådan för att klara av 2st motorer på 1,5hp?
Det är bra information, men den gäller för installationer i en båt vilket måste hållas isär från det "landbaserade" system som du installerar och som faller under våra elinstallationsföreskrifter. Så, det finns inget att hämta där vad jag kan se. Skulle du tillämpa deras lösning så får du ett TT-system som visserligen inte är förbjudet(?) men ovanligt och därmed i mina ögon olämpligt.
Kanske kan problemet med elektrolytisk korrosion mildras med ett lokalt jordtag? Det har man säkert redan provat, men här handlar det ju om en "stationär båt" där jordtaget kan placeras nära. Men det kan kanske ändå påverka andra båtar.
Det finns en hel del skrivet av kloka människor om detta med landanslutning av el till fritidsbåtar och fartyg. En sådan skrift står Lars W Andersson bakom. Han var tidigare teknisk expert inom Sjöfartsverket.
För Sjöfartsverket förordade Lars en metod som liknar den vi haft för generatoraggregat, nämligen att installera en resistans i skyddsledaren och använda jordfelsbrytare för automatisk frånkoppling. Alltså ett IT-system ombord på båten.
Lars och jag har diskuterat denna lösning med Elsäkerhetsverket. Som vanligt får man inget entydigt svar från verket men förre tekniske direktören ansåg att en sådan lösning i vart fall kunde användas för Sjöfartsverkets lotsbåtar.
För en så där 10 år sedan hade vi upp detta inom den tekniska kommmittén för regler om elinstallationer, TK64. Men jag tror inte ledamöterna såg problemet och då heller inte nyttan med IT-system för båtar varför detta rann ut i sanden.
De som har intresse av landanslutning av el för fritidbåtar och fartyg har säkert glädje av att läsa bifogad fil.
Mats Jonsson, Eltrygg Miljö AB
This message has an attachment file. Please log in or register to see it.
Det finns en hel del skrivet av kloka människor om detta med landanslutning av el till fritidsbåtar och fartyg. En sådan skrift står Lars W Andersson bakom. Han var tidigare teknisk expert inom Sjöfartsverket.
För Sjöfartsverket förordade Lars en metod som liknar den vi haft för generatoraggregat, nämligen att installera en resistans i skyddsledaren och använda jordfelsbrytare för automatisk frånkoppling. Alltså ett IT-system ombord på båten.
Lars och jag har diskuterat denna lösning med Elsäkerhetsverket. Som vanligt får man inget entydigt svar från verket men förre tekniske direktören ansåg att en sådan lösning i vart fall kunde användas för Sjöfartsverkets lotsbåtar.
För en så där 10 år sedan hade vi upp detta inom den tekniska kommmittén för regler för elinstallationer, TK64. Men jag tror inte ledamöterna såg problemet och då heller inte nyttan med IT-system för båtar varför detta rann ut i sanden.
De som har intresse av landanslutning av el för fritidsbåtar och fartyg har säkert glädje av att läsa bifogad fil.
This message has an attachment file. Please log in or register to see it.
Mats Jonsson skrev: Det finns en hel del skrivet av kloka människor om detta med landanslutning av el till fritidsbåtar och fartyg. En sådan skrift står Lars W Andersson bakom. Han var tidigare teknisk expert inom Sjöfartsverket.
För en så där 10 år sedan hade vi upp detta inom den tekniska kommmittén för regler för elinstallationer, TK64. Men jag tror inte ledamöterna såg problemet och då heller inte nyttan med IT-system för båtar varför detta rann ut i sanden.
De som har intresse av landanslutning av el för fritidsbåtar och fartyg har säkert glädje av att läsa bifogad fil.
Ett jordtag utöver själva lyftanordningen har svårt att "övervinna" det eminenta jordtag som flera meter aluminiumbalk direkt i vattnet ger.
Att montera ett motstånd är en intressant lösning. Vi har ibland strömmar upp till 0,2A som snabbt äter upp ganska mycket material. 1,5kOhm skulle minska den strömmen otroligt mycket.
Problemet vi upplever är att vi har kunder som på eget bevåg kopplat bort jorden (ibland till och med i samråd med sin egen elektriker), då kanske motstånd är en bättre lösning då det avsteget från reglerna skapar en situation som är mindre farlig än den som kan uppstå när mindre kunniga personer själva "löser" problemet.
Hur skulle ett motstånd betraktas av t.ex. elsäkerhetsverket, även om det oftast är locket på kring hur det resoneras?
Hur skulle ett motstånd konkret säkerhetsmässigt fungera? Vi har haft fall där utrustning går sönder på grund av elektrolys, ett olyckligt fall skulle kunna leda till personskador. Då kanske den samlade säkerheten blir bättre med ett motstånd?
Samtidigt känns det viktigt att det framgår för alla framtida inblandade elektriker hur det hela är upplagt, och att vi inte hittat på en regelvidrig lösning som någon försöker "fixa" med resultaten att elektrolysen återkommer, eller jorden kopplas bort helt.