Jordfel vid inkoppling av element

04 feb 2017 10:12 #1 av Warbird
Hej,

Jag har installerat ett par 400v element och när jag kopplar in det sista i slingan så slår JFB ifrån.
Värt att veta är att det sista elementet är 230v då det bara är fas, nolla och jord draget just dit.
Innan satt ett 400v element där, men man hade förmodligen valt att dra blå kabel på fas2 mellan element 1 och element 2 då, något som jag inte gjort nu.

Se mitt egenritade kopplingsschema här:
i.imgur.com/KqkydAQ.jpg

Jag skulle nu behöva hjälp att veta vad felet beror på.

Till saken hör:

Grupp 4 = Elvärme
Grupp 8 = Belysning

När jag kopplar in det sista elementet (element 2) så slår jordfelsbrytaren ifrån, men elementen fungerar (dock så verkar 230v elementet endast gå på halvfart, dioden lyser svagt) men belysningen på grupp 8 slår av.

Så diverse frågor på detta:

Kan felet finnas på både grupp 4 och grupp 8, eller t.o.m även på annan grupp?
Kan jag flytta blå kabel till fas2 och koppla in ett 400v element istället, utan nolla?
Är 230v element sämre på något sätt än 400v?
När jag mäter mellan fas och nolla så slår JFB ifrån, är detta normalt eller tyder det på fel?

Tacksam för hjälp!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 feb 2017 11:29 #2 av Rikard Ågren
Redogör för vilka spänningar du mäter upp och mellan vilka trådar vid element 1

Projektledare el, styr och automation

04 feb 2017 11:42 - 04 feb 2017 11:44 #3 av Warbird
Hej Rickard,

Tack för att du svarar!

- Mellan fas1 och fas2 mäter jag 400v.
- Mellan fas1 och jord mäter jag 230v.
- Mellan fas2 och jord mäter jag 230v.
- Mellan nolla och jord mäter jag 0v.
- Mäter jag mellan någon av faserna och nollan så slår JFB ifrån.

Slingan ser ut så här:

Element kök - 400v
Element rum1 - 400v (här finns en extra fas av ngn anledning som jag lagt vid sidan av)
Element rum2 - 400v
Element rum2 - 230v (detta är element2 i min ritning ovan och den som får JFB att lösa ut när jag kopplar in det).

04 feb 2017 12:20 #4 av Alexander N
Detta bör ju en elektriker kolla på plats såklart. Men en anledning till att JFB löser när du mäter mellan dina "fas-nolla" kan vara att nollan ligger på fel sida jordfelsbrytaren eller att den faktiskt är jord och du har ett instrument som inte klarar att mäta över jfb då.

Låter som något blivit omgjort i din elvärmegrupp. Ovanligt att man har 400v slinga med en nolla meddragen.

Du har ritat att element 1 matar till 2 men samtidigt är flera grupper inblandade. Låter som att nollan är hämtad ifrån belysningsgrupp #8 men fasen matas från elvärmegrupp #4.

Slutsats, ta dit en elektriker :)

04 feb 2017 12:30 - 04 feb 2017 12:37 #5 av Warbird

Alexander N skrev: Du har ritat att element 1 matar till 2 men samtidigt är flera grupper inblandade. Låter som att nollan är hämtad ifrån belysningsgrupp #8 men fasen matas från elvärmegrupp #4.

Slutsats, ta dit en elektriker :)

Tack för bra svar!
Jaså kan det ju vara, nollan skulle kunna vara hämtad från belysningsgruppen...
Att den skulle kunna ligga på fel sida JFB låter intressant - är detta något som isåfall bör åtgärdas? Jag gissar att så är fallet pga ordvalet "fel".

Jag pluggade själv till elektriker och är inte HELT bortkommen på området - med det sagt så påstår jag inte att jag pga detta bör utföra installationer kors och tvärs. Saknar behörighet osv..

Har en elektrikervän som skall komma och kika, men det kommer att dröja lite innan han har möjlighet att komma. Tills dess är jag ändå intresserad av att själv förstå problemet för att antingen kunna fixa det själv eller kunna bidra till felsökningen..

Tänker att det aldrig kan skada att veta litegrann om sin hemma-el.

EDIT: Det är detta instrument som jag använder för att mäta mellan nolla / fas:
www.malmbergs.com/frmProductDisplay_new.aspx?item=BESTTESTER4

04 feb 2017 13:30 - 04 feb 2017 13:38 #6 av Rikard Ågren
Det låter ju onekligen som att nollan ligger utanför jordfelsbrytaren. Eller att den gör det men faserna inte gör det eftersom att den inte löser ut när du mäter mot jord

Prova att mäta mot jord med JFB frånslagen

04 feb 2017 14:03 #7 av Warbird

Rikard Ågren skrev: Det låter ju onekligen som att nollan ligger utanför jordfelsbrytaren. Eller att den gör det men faserna inte gör det eftersom att den inte löser ut när du mäter mot jord

Prova att mäta mot jord med JFB frånslagen

Hej Rickard,

Mäta vad mot jord? Mellan en fas och jord?

04 feb 2017 14:17 - 04 feb 2017 14:20 #8 av Warbird
I mitt proppskåp står detta:

imgur.com/x20d0Bd

"OBS! Notera att grupp 4, 5, 6, 7 ligger utanför jordfelsbrytare"

4 är ju element medan 8 är belysning.
Så kommer jag ens kunna koppla in ett 230v element på den slingan ifall nollan är hämtad från grupp 8?

04 feb 2017 15:22 #9 av Rikard Ågren
Mät fas - jord och fas - noll med JFB frånslagen

Du kan även mäta noll - jord med JFB till och från. JFB till bör det vara kontakt och från ingen kontakt, om nollan passerar JFBn

04 feb 2017 16:00 #10 av Electrum
Det går ju inte alls att sia om vad felet är såhär över ett forum, det är bara att börja felsöka och när väl felet hittas så kan vi berätta vad felet var och hur det ska åtgärdas. :)

Troligast är:
* nollan tas från jordskenan eller någon annan nollskena.
* Det är fuljordat
* nollan eller någon fas är fulkopplad helt felaktigt till någon annan grupp.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3
Följande användare sa tack: Bo Siltberg

04 feb 2017 16:06 #11 av Warbird
Men alltså - skulle jag inte bara kunna koppla blå kabel på fas2 mellan element1 och element2 i min ritning och då koppla in ett 400v element istället?

04 feb 2017 16:08 #12 av Electrum
Du har ju ett fel i gruppen ifråga.
Jag tycker det är väldigt nonchalant att strunta i kända fel på elen.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3
Följande användare sa tack: Rikard Ågren

04 feb 2017 16:27 #13 av Rikard Ågren
Instrumentet kanske inte har någon summerfunktion heller?

04 feb 2017 16:30 #14 av Warbird

Rikard Ågren skrev: Mät fas - jord och fas - noll med JFB frånslagen

Du kan även mäta noll - jord med JFB till och från. JFB till bör det vara kontakt och från ingen kontakt, om nollan passerar JFBn

Med JFB från:

Fas1 - Jord = 230v
Fas2 - Jord = 230v

Fas1 - Noll = 24v(?)
Fas2 - Noll = 24v(?)

Noll - Jord = inget

Med JFB till:

Noll - Jord = inget

Bild på mätaren när jag mäter mellan fas och nolla:
i.imgur.com/lTknRE4.jpg

04 feb 2017 16:35 #15 av Alexander N
Ja då ser det ut som nollan är kopplad över JFB medans faserna inte är det. Då uppstår detta felet, men som electrum sa så går det aldrig att säga 100% utan att kolla på det.

04 feb 2017 16:39 #16 av Warbird

Alexander N skrev: Ja då ser det ut som nollan är kopplad över JFB medans faserna inte är det. Då uppstår detta felet, men som electrum sa så går det aldrig att säga 100% utan att kolla på det.

... och då är troligtvis nollan lånad från grupp 8 vilket är "belysning".
Enligt texten i mitt elskåp går "grupp 4, 5, 6 och 7 utanför JFB" - 4 är alltså gruppen där element finns.

04 feb 2017 17:02 #17 av Warbird
Så hur löser jag detta nu då?

Fixa egen nolla eller rentav ta bort den (?) för grupp 4 - elvärme?
Tar jag bort den kommer jag som jag förstår det inte kunna installera ett 230v element utan istället göra nolledaren till en fasledare för det sista elementet i slingan.

04 feb 2017 17:32 #18 av Bo Siltberg

Warbird skrev: Jag har installerat ett par 400v element och när jag kopplar in det sista i slingan så slår JFB ifrån.
Värt att veta är att det sista elementet är 230v då det bara är fas, nolla och jord draget just dit.
Innan satt ett 400v element där, men man hade förmodligen valt att dra blå kabel på fas2 mellan element 1 och element 2 då, något som jag inte gjort nu.

Hur blev den blå en nolla? Var det du som kopplade om den?

04 feb 2017 17:50 #19 av Warbird

Bo Siltberg skrev:

Warbird skrev: Jag har installerat ett par 400v element och när jag kopplar in det sista i slingan så slår JFB ifrån.

Hur blev den blå en nolla? Var det du som kopplade om den?

Ja den blå antog jag skulle kopplas ihop med den andra blå där rören möts under element1 i min ritning.
Förmodligen har den innan kopplats ihop med brun fas2 och gått vidare som fas till element2.
Det är bara vad jag antar nu med facit i hand..

Hade en elektriker här som mätte vid element 2 och sade jag skulle lämna tillbaks mitt 400v element och köpa ett 230v istället för där mätte han 230v. Får jag välja så kopplar jag hellre som jag tror det var innan och köper ett 400v element istället...

04 feb 2017 18:13 #20 av Bo Siltberg
Så du menar att den blå som kommer från centralen och dyker upp vid element1 tidigare inte har varit använd? Har du ändrat någonting här? Historien kan ge goda ledtrådar till felet, men det är väldigt svårt att hänga med här.

Men det spelar ingen roll, det är nog enklare att titta i centralen. Du har ju bara ett alternativ - hitta och laga felet som gör att JFB löser då du troligen har samma fel på de andra grupperna som ligger utanför JFBn. Sedan kan du välja 230 V eller 400 V element fritt, och ta ut L-N eller L-L från plinten vid element1 enligt valet.

Sidan laddades på: 0.052 sekunder

Senaste foruminlägg