Patrik Hedlund skrev: "Stockholmskoppling" tycker jag att jag hört som namn på fulkopplingen.
Och som jag tog upp på BH så är den inte alls förbjuden om det finns en JFB, bara mycket olämplig.
//Patrik
Både ja och nej. När det byggdes som tusan i Uppsala på 50-talet och flerfamiljsfastigheter poppade upp som finnar i en tonårshy så var det flera firmor om hade anställda stockholmare samt flera s-holmsfirmor som huserade i stan. Ett problem var (kommer inte ihåg vilka som gjorde vilket) att den ena "orten" drog vit nolla och den andre vit fas. Detta gjorde att vi nu har mååååånga lägenheter med noll-tändning då tex en från S-holm drog tråd och kopplade apparater men en från U-a kopplade centralen...eller tvärtom.
Självklart blev det ju då också diskussioner om hur man trappkopplar och jag har sett allskönsvarianter både gällande nolla/fas-brytning samt användandet av färger. Sen gör det ju inte saken bättre i anläggningar där tex centraler är utbytta och färger växlats om, dvs att anläggningar som haft det rätt kopplat (teoretiskt) men med "fel" färger (praktiskt) blivit omkastade efter devisen att svart är fas och vit är nolla.....så....vill man stöka och felsöka helt absurda anläggningar så finns det i Uppsala.....för att inte tala om alla 40-50 tals fastigheter som snålrenoverades på 80-talet och sedan gjort en ytterligare snålis åren runt byte av fasfärg......
I ett typiskt svenskt trapphus sitter en trappautomat var brytarna är kopplade efter spolen i trappautomaten.
Det finns ju två sätt att koppla, men det vanligaste sättet jag stött på (kanske 40-50 byten av trappautomater) är det där brytaren kopplas till nolla ute i anläggningen och till "knappaplinten" på trappautomaten.
Så har det alltid gjorts och görs fortfarande när man inte byter ut allt till närvarostyrt istället.
Tanken är ju dock:Brytaren bryter ju nollan till spolen.
Jag vet att ni tänker att en ELPA7 trappautomat kopplas ju in med egen nolla sidan om; ja, men legrande har en trappautomat som inte har inkoppling av nolla utan endast fas, knapptråd och lamptråd. Eftersom inga uttag finns i anläggningen så är det väl ingen som sätter jfb i en sån installation, men nu kanske man skulle tänka om då? eller?
Återupplivar en gammal tråd.
Råkade på en godkänd sparkoppling idag, första gången för mig, den "förbjudna" har jag stött på några gånger.
Tänkte lyssna om det är någon som nyinstallerar med sparkopplingen idag? Och någon som vet varför trappkoppling med dubbla mellantrådar är standard idag?
Jag ser dock inga nackdelar med kopplingen, det enda är väl om man sätter en dimmer på ena sidan, då går inte tändningen genom dimmern, men det är enkelt löst med en tryckknappsdimmer.
En teoretisk nackdel med sparkopplingen är att fasströmmen till förbrukare "längre bort" får två vägar att gå med strömbrytarna i avstängt lägre, där ena vägen går igenom de två strömbrytarna. Har dock aldrig hört talas om något praktiskt problem med detta tex att strömbrytare ger upp i förtid.
Har nästan bara sett sparkoppling i mina krokar under dom senaste 30 - 40 åren. Bra där man ska ha kors är det med två mellantrådar.
Ökar användningen av två mellantrådar beror det troligen på att "montören" inte kan nått annat
Två mellantrådar är som sagt att föredra om man nu kommer på att man vill komplettera med en kors.
En annan anledning är att trådarna stämmer överens med uttagsbeteckningarna på brytarna.
Privatpersoner får som känt byta apparater om de har nödig kännedom. De reder inte ut en sparkoppling
Sprang på ett radhus byggt runt 2005 som uteslutande hade sparkopplingar, där man försökt byta en brytare mot en dimmer på egen hand. Gick sådär :rulla:
Blev en dimmerpuck istället för att tråda om i det fallet.
Annars är det inte ofta man springer på dom, eller för den delen kopplar några själv.