Förutsättningar:
Liggande timmervägg klädd med tretex. Skall förbereda för spårning och lägga in flexslang och sätta rotdosor innan behörig elektriker kommer på besök för kontroll. Anm: Han har redan "godkänt" detta.
Tanken var att använda grunda HW35 rotdosor för att slippa karva för mycket i timmerväggen men jag fick lite frågor i samband med jobbet.
Hur fäster man dosorna på bästa sätt? Smältlim? Fogskum? Skruva fast och tejpbit över skruvskallen (tveksamt)?
Spårar man enklast med cirkelsåg eller handöverfräs? Kan tänka mig att fräsen stökar ner lite mer samt risk för överhettning i den brandvänliga tretexen... Samtidigt blir det väl svårt att göra bra S-kurvor i hörnen med cirkelsågen..
Håller verkligen inte med er, renoveringsgips är fiberarmerad och är följsam mot de ojämna tretexväggarna. Har själv provat med vanlig 13mm gips i ett annat rum här hemma och det gick inte, gipskivan går inte att få tajt mot väggen utan spänner i luften, ibland knäcks den till och med! Möjligtvis skulle man kunna köra vanlig gips med massor av masonitremsor och pusslande men det är inget man gör ensam på ett enkelt sätt. I så fall skulle man lika gärna kunna riva ner allt och regla om hela rummet...
Är väl det som är problemet med 6mm att sätter du den på en ojämn vägg får du kvar en ojämn vägg. 13mm håller sig rak men blir såklart lite hålrum då. Nu kom vi bort ifrån ämnet
Snacka om en allvetare. Du har jobbat ett år som elektriker och kan nu allt!
Ska du koppla all el själv också? Hoppas inte det...när du pratar om att limma fast doser? Jisses säger jag bara.
Rulle, snarare du som är en trångsynt individ, "Jisses"
Jag motiverade renoveringsgips med mina egna erfarenheter. Om jag nu föredrar ett material av personliga preferenser varför skulle jag inte kunna få göra det utan att bli påhoppad som en "allvetare". Jag har dessutom testat det andra alternativet med dåligt resultat.
Att väggen skulle förbli lite ojämn, gör mig inget. Bor man i ett timmerhus från 1876 så kan man inte vara kräsen med spikraka ytor och vinklar. Gipset i det här fallet är till för att täcka rördragningen, inte skapa en perfekt lodrät yta.