Fukt i infravärmare, tänkbar bov till att JFB löser?

21 sep 2011 19:44 #21 av Patrik Hedlund
Okej, hmm. Jag får verkligen hålla tummarna för att det är BVP:n som är felet. :P Sa åt kunden att ringa om 5 veckor alt. när den löser ut igen, men så ringde kunden redan efter en timme och sa att den hade löst ut. Som tur var så skämtade han bara och undrade om husnyckeln som jag hade råkat fått med mig. :silly:

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

25 okt 2011 21:03 #22 av Patrik Hedlund
Nu har det gått en dryg månad och jordfelsbrytaren har inte löst ut ännu, vilket tyder starkt på att det var BVP:n som läckte för mycket. Frågan är då hur man går vidare härifrån. Ska man bara skita i mätvärdena för läckströmmen och lägga BVP:n utanför JFB:n eller ska man titta närmre på läckströmmen?

Saken är ju den att läckströmtången visade först 10mA vid uppstart, fortsatte upp till 30mA och sedan sköt i höjden för att ligga och pendla uppe runt 990mA. Så blev det varje gång jag mätte. Som sagt gick det upp till 2 A en gång när jag lät tången sitta kvar ett tag.
De första mätvärdena är ju sannolika, skillnad hade varit om det var 2 A direkt, då hade man ju direkt misstänkt att det var fel på tången.
Om den verkligen hade läckt så mycket så borde JFB har slagit ifrån direkt och inte var tredje vecka, som det var i slutet, vilket visar på att mätvärdet inte stämmer.

Vad tror ni?

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

25 okt 2011 21:05 #23 av Patrik Hedlund
Jag vet av erfarenhet att man kan få roliga värden om käftarna inte går ihop riktigt på tången, så det var jag extra noga med att kontrollera.

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 okt 2011 19:03 #24 av Agnetha Andersson
Kan det vars så att du inte har en ren sinuskurva från BVP och ditt instrument inte klarar av att mäta rätt värde då. Den nya jordfelsbrytaren har förmodligen rätt klassning och mäter därför mer "rätt"....För du har väl testat att den bryter med testknappen. Vill du vara helt säker så varför inte göra ett JFB-utlösningstest med ett mätinstrument?
Då du mätte läckströmmar, hade du verkligen apparaterna igång som spis, tm, tt? Jag fick byta två spisplattor en gång p.g.a. av att JFB slogs ifrån då de användes. Hos en annan kund var det värmeelement i TT som hade för hög läckström.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

31 okt 2011 21:38 #25 av Patrik Hedlund

Agnetha Andersson skrev: Kan det vars så att du inte har en ren sinuskurva från BVP och ditt instrument inte klarar av att mäta rätt värde då. Den nya jordfelsbrytaren har förmodligen rätt klassning och mäter därför mer "rätt"....För du har väl testat att den bryter med testknappen. Vill du vara helt säker så varför inte göra ett JFB-utlösningstest med ett mätinstrument?
Då du mätte läckströmmar, hade du verkligen apparaterna igång som spis, tm, tt? Jag fick byta två spisplattor en gång p.g.a. av att JFB slogs ifrån då de användes. Hos en annan kund var det värmeelement i TT som hade för hög läckström.

Ja, jag vet inte jag. Kanske kan var något sånt med sinuskurvan.

Jo, den har jag testat och den funkar som den ska.

När jag mätte läckströmmar så satte jag givetvis på saker, men de läckte inte så mycket. Inom riktvärdena. :)

Men jag har bestämt mig för att jag lägger pumpen utanför. Det är ju en godkänd lösning.

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

01 nov 2011 04:54 #26 av Ronnie Lidström
Vad hon menar är att man måste ha ett mätinstrument som är "TrueRMS" för att få korrekt mätvärde vid "konstiga" strömmar. Motorer, frekvensomriktare osv..

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

02 nov 2011 18:28 #27 av Patrik Hedlund
Aha, då är jag med. Ja, det kan ju verkligen förklara mina konstiga strömvärden i såfall.

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.050 sekunder

Senaste foruminlägg