Fukt i infravärmare, tänkbar bov till att JFB löser?

23 aug 2011 16:00 - 23 aug 2011 16:04 #1 av Patrik Hedlund
Felsökte ett roligt (läs inte) jordfel. En JFB som jag installerade i april bryter ungefär en ggn i månaden.

Mätte lite läckströmmar osv, och började misstänka infravärmarna som förra ägaren hade satt upp tillsammans med kablage på två enfasgrupper. Såg väldigt amatörmässigt ut.
Kopplade i alla fall loss två
treledare i centralen som var till infravärmarna. summrade mellan de två blå och upptäckte att det var kontakt, lika så mellan gul/gröna. Konstigt, men förra ägaren kanske har gått med två kablar och sedan kopplat ihop dem i samma dosa. Kopplat samman de blåa och gul/gröna och sedan kört varsin fas. "Tvåfasgrupp" genom två treledare.
De var inte korrekt, men det funkade ju.
Fundera i alla fall om det kunde vara fukt i infravärmarna som kan göra att JFB löser ungefär en ggn/månad eller om det låter väldigt osannolikt. De gick att köra dem, så då känns det ju nästan som att man kan räkna bort dem, men vad skulle det annars kunna vara då?
Vad kan göra att en JFB löser ut ungefär 1 ggn/månad?

Alla vitvarorna är nya, förutom TT som är från 90-talet ungefär, fast den använder de aldrig.

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 aug 2011 16:06 #2 av Ronnie Lidström
JA! Är rätt vanligt med krypströmmar till jord i infravärme! Speciellt billigare märken.

Frico´s infravärme E:8570022 är en sk. "jordfelsbrytarsäker" infravärme. Sälj på kunden sådana istället :side:

FRICO INFRAVÄRMARE CIR 115 230V E:8570022 (för 1500W)

Sköljtätt utförande IP24

Användning
Infravärmarna används främst för att ge värmekomfort på altaner, balkonger och uteserveringar, även där tak ej finns. De kan också användas som punktuppvärmning i lager och verkstäder. Comfortinfran är dessutom godkänd för installation i bad- och duschrum.

Uppbyggnad
Det rostfria elementet är upphängt i isolermaterial, vilket eliminerar risken för läckströmmar.
Hölje av vitlackerad aluzinkplåt. Reflektor av högglanspolerad aluminium med maximal korrosionsbeständighet. Grå kopplingsboxar i polycarbonat. Konsoler för 3 möjliga vinklar med valfritt c/c avstånd. Rostfritt skyddsgaller.
"Jordfelsbrytarsäkert" utförande ger extra trygghet utan risk för läckströmmar.

Reglering
Samtliga infravärmare ska föregås av en allpolig strömställare. De infravärmare som är försedda med dragströmställare, har allpolig brytning vid 0-läget. Överkopplingsbar.

Tekniska data
Strålningsvinkel: ca 60°
Placering: Horisontell montering ned till 1,8 m över golv, enligt SEMKOSs bestämmelser.

Bredd: 95 mm
Höjd (inkl. fäste): 135 mm

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

23 aug 2011 16:25 #3 av Patrik Hedlund
Okej, men vad är det som händer i såfall då? Gör fukten att det blir kontakt mellan nollan och jorden någonstans 1 ggn/månad eller läcker det en aning mot jord även om värmarna inte är på kanske? Förnuftet säger att det inte går, men det är el vi snackar om.. allt otänkbart är möjligt.

Ja, jag får titta på något sådant där åt dem senare kanske om de vill ha infravärmare.

Jag löste det i alla fall med att koppla loss dem ur centralen och så får kunden ringa inom 1,5 månad om JFB har fortsatt löst ut eller ej. Då vet man om det var infravärmarna eller inte.
Att lägga en massa timmar ala 500 kr att undersöka i en möjlig "dead end" kändes lite onödigt, tyckte både jag och kunden.

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

07 sep 2011 21:21 #4 av Patrik Hedlund
Nu har kunden ringt och sagt att JFB:n har löst ut igen. Det betyder att det inte var infravärmarna som var problemet.
Vad sjutton kan det vara då för något egentligen... någon som har något tips efter egna erfarenheter? Jag kan ju inte direkt vara den första som har stött på JFB som bara bryter ut en ggn/månad eller några ggr/år..??

Det finns ett garage där som jag egentligen kanske borde kika på, men det ligger ju på en egen central utanför denna JFB, men vem vet...

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

08 sep 2011 04:22 - 08 sep 2011 04:23 #5 av Mats Persson
Har du mätt upp vad du normalt har för läckströmar i anläggningen ?
Har du kollat vid vilken ström som JFB löser ut? Enligt standarden för den lösa ut redan vid 50% det vill säga 15mA.

Jag har för mig att en tumregel är 2mA läckström per grupp, sen är väl spisar 5mA ?
Så allt summerat så är det inte omöjligt att den ska lösa ut i normaltillstånd. Det kan vara så att annläggningen är så stor så det krävs 2st JFB.

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

08 sep 2011 04:34 - 08 sep 2011 04:34 #6 av johan olofsson
Jag har varit ute för att JFB:en varit kass dock ganska ovanligt tror jag

08 sep 2011 04:38 #7 av Daniel Gustafsson Furn
Min JFB löste också nån gång ibland för ett tag sen, då var det klämd nolla mellan klon och dosa nere i källaren. Satte upp det för lite byggström när jag höll på där nere i ett rum. Sakta, sakta hade klon klämt sönder isoleringen.

/Daniel

08 sep 2011 06:08 #8 av Ronnie Lidström
Patrik: Kanske är samma fel som jag stötte på och berättade om i denna tråd :stubben:

Far dit direkt kunden säger att JFB löser ut. Och megga dig fram till vilken grupp det är!

Oftast är det fukt i nåt uttag/armatur utomhus. Men det kan ju som sagt vara andra konstiga saker som i min tråd :silly:

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

08 sep 2011 12:46 #9 av Bo Siltberg
Har det regnat mycket hos er på sistone? Kan vara fukt någonstans.

08 sep 2011 17:22 #10 av Friedrich Lossien
Det första när det gäller jfb som löser ut är att fråga om kunden gjorde något speciellt, t.ex. satte på spisen eller hade flera apparater igång samtidigt. Hör också efter om de gjort nåt speciellt innan jfb'n började lösa ut, t.ex. renoverat eller så.

Om där är nån klämd ledare nånstans som bara ger fel ibland så kan man kanske hitta denna genom att megga med 1000V istället för 500V som man vanligtvis gör.
Testa utlösningsströmmen på jfb'n också.

Har varit med om att det gått fukt i armaturer utomhus som gjort att jfb löst ut sporadiskt, så hör efter om det regnat eller varit blött i luften när den löst ut.

En annan anfallsvinkel är som sagt att dela upp anläggningen på fler jfb.

08 sep 2011 17:41 #11 av Patrik Hedlund

Mats Persson skrev: Har du mätt upp vad du normalt har för läckströmar i anläggningen ?
Har du kollat vid vilken ström som JFB löser ut? Enligt standarden för den lösa ut redan vid 50% det vill säga 15mA.

Jag har för mig att en tumregel är 2mA läckström per grupp, sen är väl spisar 5mA ?
Så allt summerat så är det inte omöjligt att den ska lösa ut i normaltillstånd. Det kan vara så att annläggningen är så stor så det krävs 2st JFB.

Har mätt upp ungefär 4-5 mA läckström. Det är en liten enplansvilla med typ spis, DM och TT som lite större förbrukare.

Nej, jag har inte kollat vid vilken strömstyrka den löser ut, men jag funderade på det. Dock känns det onödigt när det inte verkar vara några höga läckströmmar i anläggningen.

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

08 sep 2011 17:45 #12 av Patrik Hedlund

Daniel Gustafsson Furn skrev: Min JFB löste också nån gång ibland för ett tag sen, då var det klämd nolla mellan klon och dosa nere i källaren. Satte upp det för lite byggström när jag höll på där nere i ett rum. Sakta, sakta hade klon klämt sönder isoleringen.

/Daniel

Sånt kan man ju kanske titta efter, men jag förstår inte riktigt hur det fungerar. För att JFB ska lösa så krävs det väl att det är plåtdosor (som väl måste ha en främmande potential)? En strömställare är ju inte jordad...

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

08 sep 2011 17:51 - 08 sep 2011 17:52 #13 av Patrik Hedlund

Ronnie Lidström skrev: Patrik: Kanske är samma fel som jag stötte på och berättade om i denna tråd :stubben:

Far dit direkt kunden säger att JFB löser ut. Och megga dig fram till vilken grupp det är!

Oftast är det fukt i nåt uttag/armatur utomhus. Men det kan ju som sagt vara andra konstiga saker som i min tråd :silly:

Ja, det kan ju vara vad som helst nästan.. :P

Men jag får fara dit och gå lös med meggern. Som sagt kan det ju vara fukt i någon utelampa eller dyl. som ger överledning mellan nolla och jord som inte upptäcks med summer, utan kanske med en megger.

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

08 sep 2011 17:54 #14 av Patrik Hedlund

Bo Siltberg skrev: Har det regnat mycket hos er på sistone? Kan vara fukt någonstans.

Nja, inte särskilt och dessutom så har den löst ut en ggn/mån ända sedan april då jag installerade den i samband med köksrusten.

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

08 sep 2011 17:59 #15 av Patrik Hedlund

Friedrich Lossien skrev: Det första när det gäller jfb som löser ut är att fråga om kunden gjorde något speciellt, t.ex. satte på spisen eller hade flera apparater igång samtidigt. Hör också efter om de gjort nåt speciellt innan jfb'n började lösa ut, t.ex. renoverat eller så.

Om där är nån klämd ledare nånstans som bara ger fel ibland så kan man kanske hitta denna genom att megga med 1000V istället för 500V som man vanligtvis gör.
Testa utlösningsströmmen på jfb'n också.

Har varit med om att det gått fukt i armaturer utomhus som gjort att jfb löst ut sporadiskt, så hör efter om det regnat eller varit blött i luften när den löst ut.

En annan anfallsvinkel är som sagt att dela upp anläggningen på fler jfb.

Ja, precis. Kan ju säga det att den gemensamma nämnaren som de har kommit fram till är köksbelysningen. (spottskenor från IKEA). Jag får helt enkelt leta, nu vet jag ju att det inte är infravärmarna så då var det ju tur att man inte la ner tid på att leta där.

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

08 sep 2011 21:58 - 09 sep 2011 14:41 #16 av Daniel Gustafsson Furn

Patrik Hedlund skrev: Sånt kan man ju kanske titta efter, men jag förstår inte riktigt hur det fungerar. För att JFB ska lösa så krävs det väl att det är plåtdosor (som väl måste ha en främmande potential)? En strömställare är ju inte jordad...

//Patrik

Det va ett inf uttag glömde jag säga, klon är ju jordad.

09 sep 2011 14:39 #17 av Patrik Hedlund
Aha! Då är jag med på tåget.

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

10 sep 2011 15:51 #18 av CA
Alltid stimulerande och åka på "jfb löser"-problem :)

Ingen som har eller har testat någon liten läckströmslogger? Kyoritsu har ju en som verkar smidig... 5010 heter den. Har dock inte hittat den här hemma. Klarar 60.000 triggningar till minnet och 10dagars batteritid.

21 sep 2011 16:04 - 21 sep 2011 16:06 #19 av Patrik Hedlund
Nu har jag varit hos kunden igen och har kopplat in infravärmarna igen och temporärt lagt bergvärmepumpen utanför istället (vilket den egentligen borde gjort från början alt. på en egen 300mA:are).
Mätte med läckströmstången på den och upptäckte väldigt konstiga värden. När jag slog upp säkringarna för den så gick läckströmmen upp till 10-30 mA och sedan sköt i höjden! Fick ändra mätområdet på läckströmstången till att mäta A istället för mA. Den gick upp til 1-2 A! Läckströmmen i skyddsjorden var nästan obefintlig.
Men dessa siffor är ju sjuka så man blir ju naturligtvis riktigt osäker på om man mätt rätt. Körde tången runt faserna och nollan på matningen till BVP, vilket jag har lärt mig att man ska göra (plus att det stod så i manualen för tången). Gjorde detta flera ggr och fick ungefär samma siffror varje gång. Har jag gjort fel?!

Kan en BVP verkligen läcka 1 A?! Dessutom verkar det i såfall gå ut i vattenrören alt direkt ner i betongplattan.

Saken är ju dock den att om BVP läcker 1 A så borde ju JFB lösa ut hela tiden, vilket den inte gör. Nu har intervallerna gått ner till var tredje vecka typ. Och jordfelet är aldrig bistående utan JFB går alltid att återställa.

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

21 sep 2011 16:44 #20 av Peder Myrne
Frekvensomvandlare (om det nu finns i en BVP) kan generera rätt kraftiga felströmmar. Ligger dock i några kHz-området och uppåt då

Sidan laddades på: 0.069 sekunder

Senaste foruminlägg