JFB eller inte JFB

17 maj 2016 09:54 - 17 maj 2016 09:59 #1 av allström
Projekt, Byta ut Diazeder till Dvärgar i en ögonklinik.
Finns det någon anledning att blanda in JFB i anläggningen?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

17 maj 2016 11:02 #2 av Christer Djerf
Svar från Christer Djerf i ämnet JFB eller inte JFB
Vänd på frågeställningen:
Finns det någon anledning att INTE installera jfb?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

17 maj 2016 11:25 #3 av Stefan Ericson
Svar från Stefan Ericson i ämnet JFB eller inte JFB
En anledning till att inte ha JFB, kan ju vara att det finns livsuppehållande apparater, på ett sjukhus. Knappt på en ögonklinik. Risken fins att dom ändrar på verksamheten.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

17 maj 2016 13:44 #4 av Torbjörn Forsman
Livsuppehållande apparater brukar alltid ha inbyggd reservkraft - backupbatteri eller liknande. Så det argumentet mot JFB bortfaller helt och hållet.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.
Följande användare sa tack: Stefan Ericson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

17 maj 2016 15:24 #5 av Mats Jonsson
Svar från Mats Jonsson i ämnet JFB eller inte JFB
Nog skulle jag försöka att mata alla uttag för allmänt bruk via jordfelsbrytare med märkutlösningsström 30 mA. Det finns väl skäl till varför de vill byta centralen, de kanske vill ha en modernare och säkrare anläggning.

Mats Jonsson, Eltrygg Miljö AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

17 maj 2016 18:46 #6 av Ronnie Lidström
Svar från Ronnie Lidström i ämnet JFB eller inte JFB
Det är ju som bekant lite otydligt när man måste tillämpa nya föreskrifter/standarden. Jag har fått lära mig på diverse kurser att de ska tillämpas vid nya anläggningar och vid "större renoveringar".

Dvs i detta fall uttag för allmänbruk skyddade av jordfelsbrytare.

Hoppas på att framtida föreskrifter och standarder blir tydligare i detta avseende.

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

17 maj 2016 18:50 - 08 jun 2016 20:45 #7 av Borttagen användare

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

17 maj 2016 19:21 - 17 maj 2016 19:22 #8 av Stefan Ericson
Svar från Stefan Ericson i ämnet JFB eller inte JFB
Serie kopplingar av JFB har vi diskuterar förut. Jag skulle ändå helst se en JFB på varje säkring. Då skulle problemet med mörker fösvinna.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

17 maj 2016 19:28 #9 av Ronnie Lidström
Svar från Ronnie Lidström i ämnet JFB eller inte JFB
Att sätta belysningen i en operationssal/ögonklinik över JFB känns inte lämpligt. Tänk om belysningen slocknar just när kirurgen lägger ett snitt i ögat :pinch:

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

17 maj 2016 19:51 #10 av Electrum
Svar från Electrum i ämnet JFB eller inte JFB
Ja tänk om det blir strömavbrott i överliggande nät ...:whistle:

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

17 maj 2016 19:56 #11 av Stefan Ericson
Svar från Stefan Ericson i ämnet JFB eller inte JFB
Sjukhusen brukar ha kraftiga reserv aggregat. Jag har pratat med scania folk som levererat dislar, som utveklar 1000hk under en sekund och sedan skrotas. Då har dom större hunnit starta.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 maj 2016 10:21 #12 av Michell Martic
Svar från Michell Martic i ämnet JFB eller inte JFB
Skulle det vara att ett jordfel inträffar (fas till neutral) så kommer samma jordfel, så klart beroende på hur stor övergångsresistans felet har, ändå leda till att spänningen i uttaget sjunker till en nivå som ger för låg spänning för att utrustningen som är ansluten ska fungera.
Dessutom används generellt IT-system för just operationssalen och den kapacitiva urladdning torde inte räcka för att lösa en vanlig JFB oavsett.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 maj 2016 10:49 #13 av Christer Djerf
Svar från Christer Djerf i ämnet JFB eller inte JFB

Stefan Ericson skrev: Sjukhusen brukar ha kraftiga reserv aggregat. Jag har pratat med scania folk som levererat dislar, som utveklar 1000hk under en sekund och sedan skrotas. Då har dom större hunnit starta.


Njae skulle jag vilja säga om denna teknik, hur ska de hinna starta vid ett strömavbrott utan spänningsdipp?

Det vanliga är ju att man bygger system med A och B-kraft.
På omformarsidan har man antingen stora roterande omformare med en diesel på samma axel eller så bygger man med statiska UPS-er med batteribanker som ska ta dippen innan dieslarna hinner starta.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 maj 2016 11:10 #14 av Olle Andersson
Svar från Olle Andersson i ämnet JFB eller inte JFB

Stefan Ericson skrev: Sjukhusen brukar ha kraftiga reserv aggregat. Jag har pratat med scania folk som levererat dislar, som utveklar 1000hk under en sekund och sedan skrotas. Då har dom större hunnit starta.


Varför skulle man vilja göra så? 1000hk bör väl motsvara ungefär 400kVA? En 400kVA UPS kostar i runda slängar 1 500 000kr... Låter betydligt billigare än att köpa en diesel som kan starta på mindre än 20ms snurrar 50varv och sedan måste skrotas....

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 maj 2016 11:16 #15 av Mikael Malmgren
Svar från Mikael Malmgren i ämnet JFB eller inte JFB

Christer Djerf skrev:

Stefan Ericson skrev: Sjukhusen brukar ha kraftiga reserv aggregat. Jag har pratat med scania folk som levererat dislar, som utveklar 1000hk under en sekund och sedan skrotas. Då har dom större hunnit starta.


Njae skulle jag vilja säga om denna teknik, hur ska de hinna starta vid ett strömavbrott utan spänningsdipp?

Det vanliga är ju att man bygger system med A och B-kraft.
På omformarsidan har man antingen stora roterande omformare med en diesel på samma axel eller så bygger man med statiska UPS-er med batteribanker som ska ta dippen innan dieslarna hinner starta.


Några sådana dieslar känner jag inte till heller. Nu är jag mer eller mindre inblandad i försörjningen till tre sjukhus och normalt så är HSP-sidan uppdelad i två sidor som båda matar respektive lokaltransformator via separata förband. Dessa båda sidor bör även matas från olika fördelningsstationer i matande nät.
Viktig last kan även har UPS för avbrottsfri kraft fram tills des att dieslarna har starta och kan ta över matningen av sjukhuset.




Men det var ju inte detta som tråden handlade om!

Elkraftingenjör och konsult med specialitet inom Reläskydd, Selektivplaner och Elkraftberäkningar. Även stort intresse för föreskrifter & standarder, ESA samt projektledning och entreprenadjuridik.


Mikael Malmgren Installatörsbehörighet: A

www.elektroinvent.se

Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
Bilagor:
Följande användare sa tack: Bo Siltberg

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 maj 2016 15:23 #16 av Michell Martic
Svar från Michell Martic i ämnet JFB eller inte JFB
Mikaels förklaring är densamma jag känner igen från både större sjukhus och större serverhallar, som en stor baddare i Upplands Väsby.

Man kör på nätanslutning med dubbla förband från två håll. Prioriterad last körs på online-UPS, allt annat får klara korta avbrott vid oplanerat nätbortfall.
UPSerna blir stora, men det är så man valt att lösa det i de fall jag sett. Abonnerad effekt för en sådan anläggning kan ligga på kanske 10MW (men enbart prioriterad last som ligger på UPS, inte hela sjukhuset), eller mer för större sjukhus. Senaste sjukhuset jag var involverad i, eller är, har 6 styck 2500kVA generatorer direktinkopplade på 10kV. Inga andra generatorer förekommer, förutom UPSerna.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 maj 2016 19:34 #17 av Marcus
Svar från Marcus i ämnet JFB eller inte JFB
Finns en variant med roterande svänghjul som används mestadels till mycket stora
anläggningar med en effekt på flera megawatt. Principen är då att den inkommande strömmen får
ett stort svänghjul att rotera och när strömmatningen upphör så fortsätter hjulet att snurra någon
minut och generera elektricitet. Under denna tid så startas dieselgeneratorer upp och kan ta över lasten. Om jag inte missminner mig har Volvo IT ett sådant system!?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 maj 2016 21:37 #18 av Torbjörn Forsman

Marcus skrev: Finns en variant med roterande svänghjul som används mestadels till mycket stora
anläggningar med en effekt på flera megawatt. Principen är då att den inkommande strömmen får
ett stort svänghjul att rotera och när strömmatningen upphör så fortsätter hjulet att snurra någon
minut och generera elektricitet. Under denna tid så startas dieselgeneratorer upp och kan ta över lasten. Om jag inte missminner mig har Volvo IT ett sådant system!?


En gång i tiden sålde sundsvallsföretaget Kafak såna där svänghjuls-UPSer från en fransk tillverkare, jag har för mig att det sades att de inte var helt problemfria. Framför allt lär service och förebyggande underhåll ha blivit dyrt.
Undrar om inte Aiab tog över agenturen sedan Kafak gick omkull pga 90-talskrisen.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 maj 2016 07:58 - 19 maj 2016 07:59 #19 av Christer Djerf
Svar från Christer Djerf i ämnet JFB eller inte JFB

Marcus skrev: Finns en variant med roterande svänghjul som används mestadels till mycket stora
anläggningar med en effekt på flera megawatt. Principen är då att den inkommande strömmen får
ett stort svänghjul att rotera och när strömmatningen upphör så fortsätter hjulet att snurra någon
minut och generera elektricitet. Under denna tid så startas dieselgeneratorer upp och kan ta över lasten. Om jag inte missminner mig har Volvo IT ett sådant system!?


Jag kallar dessa roterande omformare, kanske inte helt rätt nomenklatur!

Piller är en stor leverantör av dessa.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 maj 2016 08:46 #20 av Torbjörn Forsman
Roterande omformare är en mer allmän term, och en svänghjuls-UPS är väl ett specialfall av sådan.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.137 sekunder

Senaste foruminlägg