Warning: preg_match(): Compilation failed: unrecognized character follows \ at offset 24 in /home/mowininf/public_html/components/com_kunena/controller/topic/item/display.php on line 476
Det är inte lätt att ändra på gamla gubbars sätt att jobba men jag kan ju försöka ändra mig om jag blir övertalad.
Jag har i alla år använt gröngul slang till bi-ledaren i centraler om jag kopplar in EXLQ eller liknande. Så gjorde man i företaget jag jobbade på innan och jag har såvitt jag minns inte sett någon annan variant i andra centraler heller.
Dock har jag för mig att jag läste något om att det skulle vara transparent slang när jag läste in behörigheten. Hur gör ni och spelar det någon roll? En variant hade ju varit att ta en större transparent slang och trä över både bi-ledare och jord samtidigt.
Jag skulle beställa slang precis nu, därför kom frågeställningen upp.
Det är också en tidsfråga då biledarens ursprungliga syfte i slutet på 90-talet och i början av 2000-talet var att skyddsjorda manteln i EKRK. Någon gång i mitten av 2000-talet började man vrida detta till att biledaren skulle jordas av EMC-skäl istället. Så jag tycker det är svårt att hävda att grön/gul skyddsslang skulle vara fel.
Man kan ju vända på frågeställningen också. Är det fel att använda transparent slang till bi-ledaren i en central? Troligtvis inte men jag TROR att de flesta använder gröngul. Jag har varit i många styrskåp i fläktrum och aldrig stött på transparent slang där, inte vad jag kommer ihåg iaf. Det är oftast äldre anläggningar men inte så gamla att kabeln endast har bi-ledare som jord.
Bo Siltberg skrev: Det är också en tidsfråga då biledarens ursprungliga syfte i slutet på 90-talet och i början av 2000-talet var att skyddsjorda manteln i EKRK. Någon gång i mitten av 2000-talet började man vrida detta till att biledaren skulle jordas av EMC-skäl istället. Så jag tycker det är svårt att hävda att grön/gul skyddsslang skulle vara fel.
Det där om att skyddsjorda manteln har man ju dementerat efteråt eftersom det konstaterades att manteln inte var en utsatt del eftersom den inte var berörbar och därför aldrig kunnat ses som en utsatt del och därmed ej heller har ett behov av att skyddsjordas, inte ens retroaktivt. Då det inte är en skyddsjord, samt konstaterats att det inte varit så tidigare heller, så är det således fel att märka den gröngul.
Frågeställningen är inte ny, samma gäller för svaret.
Bo Siltberg skrev: Jo du, det finns nog bara en lösning då, klipp bort skiten!
Haha, det kommer inte hända!
Jag hittade gröngul 3mm slang i garaget så den får det bli. Har svårt att tro att den inte är ok med tanke på alla byggen jag varit med på tidigare, inget av dem har fått någon besiktningsanmärkning på slangen. Nu gäller detta en privatpersons garage med kanske 6-7 kablar. Klippa bort den känns helt främmande, åtminstone i den änden centralen finns.
Köp du transparent, det blir absolut inte fel, tvärtom.
Och drar du den över både jord och blledare så syns ju jord-färgerna genom slangen.
Och använd gul/grön sen där det verkligen är en jordledare, inte något annat eller mellanting.
Själv körde jag med gulgrön (mot mina milda protester) för att behörighetsansvarig "visste att det skulle vara så".
Sen för ungefär ett år sedan så kom han och meddelade mig att jag hade rätt, ty nu hade han varit på ny utbildning som meddelat att det var transparent som gäller för biledare.
Om någon vill köpa 80 meter 3mm gulgrön slang så kan ni höra av er.
Närå, jag använder den gulgröna fortfarande, tänker försöka använda upp den. Väljer bara transp ibland och g/gr ibland, beroende på var jag jobbar typ.
Några meter gulgrön är nog öht bra att spara till de tillfällen då det verkligen ska vara g-gr.
Jag brukar inte lägga mig i dom här diskussionerna men nu ska jag göra det.
Före 1970, kunde den röda vara lite vad som helst. Det var väl det dom ville få bort. Regeln som kom var, bara PE får märkas Gul/Grön. Det är för att nästa elektriker som kommer ska kunna vara säker.
Jag tycker att biledaren ska läggas mot jord i ena änden. Störnings skydd och jag skulle nog kunna tänka mig att linda svart tape, runt. Det kanske inte är godkänt.
Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/mowininf/public_html/libraries/kunena/external/nbbc/nbbc.php on line 3660 01 mar 2016 13:37 - 01 mar 2016 13:38#11av Ronnie Lidström
Stefan Ericson skrev: Jag brukar inte lägga mig i dom här diskussionerna men nu ska jag göra det.
Före 1970, kunde den röda vara lite vad som helst. Det var väl det dom ville få bort. Regeln som kom var, bara PE får märkas Gul/Grön. Det är för att nästa elektriker som kommer ska kunna vara säker.
Jag tycker att biledaren ska läggas mot jord i ena änden. Störnings skydd och jag skulle nog kunna tänka mig att linda svart tape, runt. Det kanske inte är godkänt.
Det var före 1963 röd kunde betyda vad som helst i svenska elinstallationer. Från 1963 till 1970 borde röd endast ha använts som skyddsjord.
Ytterligare ett bra skäl till att koppla biledaren till PE är ju att få kabelmanteln jordad för att säkert få säkring eller JFB att lösa ut vid en kabelskada. Med en flytande mantel kan man ju i värsta fall riskera att en kabelskada som ger förbindelse mellan fas och mantel, leder till att någonting som råkar göra kontakt med manteln långt därifrån blir helt oväntat och oförklarligt spänningsförande.
Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.
Ronnie Lidström skrev: Dessutom så behöver man inte automatiskt isolera biledaren öht. Bara om det finns risk att den kan komma i kontakt med annan potential.
I en plastdosa med wago/hellerman behöver man alltså inte isolera den.. Knappast ens i en modern normcentral.
Edit: I FFU till vissa projekt kan det stå att alla biledare ska isoleras med genomskinlig slang. Då måste man givetvis följa det.
Jag brukar bara tvinna bilderna och snurra dessa runt mittpinnen i dosorna utan plint. Ser inte vad för nytta plint skulle ha
Torbjörn Forsman skrev:
Det var före 1963 röd kunde betyda vad som helst i svenska elinstallationer. Från 1963 till 1970 borde röd endast ha använts som skyddsjord.
Ytterligare ett bra skäl till att koppla biledaren till PE är ju att få kabelmanteln jordad för att säkert få säkring eller JFB att lösa ut vid en kabelskada. Med en flytande mantel kan man ju i värsta fall riskera att en kabelskada som ger förbindelse mellan fas och mantel, leder till att någonting som råkar göra kontakt med manteln långt därifrån blir helt oväntat och oförklarligt spänningsförande.
Man ska heller inte negligera inducerade spänningar i en helt flytande mantel, speciellt på stege med fler kablar, därav är det av yttersta vikt att den jordas i minst den ena änden.