Dra trefas i flera rör?

16 feb 2016 10:23 #1 av Jakke
Finns det någon regel eller praxis som gör att man inte kan dela/dra en trefasgrupp (med trepoligt överströmningsskydd) via två befintliga separata VP-rör till en avlämningspunkt, där en Värmepump är ansluten?

Anledningen är att befintliga rör är 16 mm, men VPn kräver minst 5 x 4 mm2 kabel och 20 Amperes säkringar. Alternativt dra 5 x 6 mm2 och sätta dit en undercentral.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 feb 2016 11:16 #2 av Michell Martic
Om inte av andra skäl så torde det åtminstone vara otillåtet då du troligtvis skapar en magnetisk slinga mellan de olika VP-rören när strömmen inte går fullständigt ut och i retur genom samma rör.

Sen har vi även punkten 521.8.1 i SS 436 40 00.

521.8.1 Ledare som tillhör samma krets ska inte dras via olika flerledarkablar, elinstallationsrör, kabelkanaler eller elkanaler utom då flera flerledarkablar som tillhör samma krets installeras parallellt. Då flerledarkablar installeras parallellt ska varje kabel innehålla samtliga faser.

Motivet till punkten skulle kunna vara EMI eftersom man tillåter förfarandet med parallella kablar så länge alla faser finns med i vardera rör.
Följande användare sa tack: Bo Siltberg

16 feb 2016 12:50 #3 av Torbjörn Forsman
Främsta skälet till att inte tillåta en uppdelning är ju att man alltid vill att summan av strömmarna i varje rör ska vara noll, annars kan det bli otrevligt varmt pga virvelströmmar mm i en magnetisk krets som sluts runt bara det ena röret (t ex i form av armeringsjärn.

Om man tar sig friheten till spekulationer och tankeexperiment, så hade det säkert varit en fördel om en inverterstyrd värmepump hade varit mer moduluppbyggd. Då hade man kunnat placera trefaslikriktare och ev PFC-kretsar vid elcentralen och bara dragit fram skyddsjord samt två ledare för DC-mellanledet till själva maskineriet.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.
Följande användare sa tack: Ivar Ryding

16 feb 2016 18:32 - 16 feb 2016 18:33 #4 av Stefan Ericson
Jag har nog bara sett 3 fas i ett hölje.
En annan fråga, i mi. aluminium båt, så la jag matningen till säkringarna, plus och minus i olika PMA slangar, det är 4mm2. Vad anser ni om det?

16 feb 2016 18:36 #5 av Rikard Ågren
Jag var nyligen på ett ställe där man lagt matningen till en central så här: faserna i ett rör och PE + N i ett annat

Projektledare el, styr och automation

16 feb 2016 19:11 #6 av Jakke
Svar från Jakke i ämnet Dra trefas i flera rör?
Frågan är om det är korrekt att dra faserna i ett rör och resterande i ett annat? I praktiken bör det fungera.

16 feb 2016 19:18 #7 av Michell Martic

Stefan Ericson skrev: En annan fråga, i mi. aluminium båt, så la jag matningen till säkringarna, plus och minus i olika PMA slangar, det är 4mm2. Vad anser ni om det?

Det är väl inte bra ur ett strålningsperspektiv om försiktighetsprincipen ska råda, men eftersom det är likspänning (du skrev plus och minus?) så kommer du inte ha ett växlande magnetfält åtminstone. Om du inducerar virvelströmmar som Torbjörn föreslog så kommer dessa enbart att vidhållas vid varierande magnetfält och varierande magnetfält av betydelse lär du bara ha vid till- eller frånslag samt vid betydande förändringar av ansluten last. Med andra ord blir det inga virvelströmmar som uppehåller sig som vid ett konstant varierande magnetfält, vilket är fallet vid växelspänning.
Följande användare sa tack: Bo Siltberg, Stefan Ericson

16 feb 2016 19:21 #8 av Michell Martic

Jakke skrev: Frågan är om det är korrekt att dra faserna i ett rör och resterande i ett annat? I praktiken bör det fungera.

Det fungerar säkert, men innebär en del andra problem. Dessutom är det inte ett tillåtet installationssätt enligt elinstallationsreglerna, se inlägg ovan. Har du inte för avsikt att följa dessa kan du säkert lösa det genom att dra i en löjligt klen area istället.
Följande användare sa tack: Jakke

16 feb 2016 19:24 #9 av Stefan Ericson
Det är ca: 300kg alminium som ligger i sjön. Solen kan få den het, men jag har inte fåt båten varm med ström. Jag tänkte extra isolerings säkerhet. Det finns vassa kanter och båten slår så det väker i ryggen.

17 feb 2016 08:09 #10 av Torbjörn Forsman

Jakke skrev: Frågan är om det är korrekt att dra faserna i ett rör och resterande i ett annat? I praktiken bör det fungera.

Det fungerar inte i praktiken heller, om det kan förekomma att nollan är strömbelastad. Nollan är likvärdig med faserna ur magnetfältssynpunkt.
Enda sättet att vara säker på att nollan är strömlös och därmed ofarlig ur denna synpunkt, är ju att se till att den utrustning som matas från gruppen inte behöver nolla (t ex en rent D-kopplad trefasapparat), och i så fall finns det ju ingen anledning att ta upp plats i rören med att dra fram en nolla heller.

Följande användare sa tack: Rikard Ågren

17 feb 2016 08:12 #11 av Torbjörn Forsman

Stefan Ericson skrev: Jag har nog bara sett 3 fas i ett hölje.
En annan fråga, i mi. aluminium båt, så la jag matningen till säkringarna, plus och minus i olika PMA slangar, det är 4mm2. Vad anser ni om det?

Det är mycket vanligt att man gör så i batterimatade sammanhang, t ex ledningarna mellan ett reservkraftbatteri och närmaste säkring. Stora delar av 48 V-anläggningarna inom t ex fasta telenätet och Teracom är också byggda på det sättet.

17 feb 2016 08:17 #12 av Rikard Ågren
Vad blir resultatet/problemet med magnetfälten som uppstår om man särar på nolla och faser?

17 feb 2016 10:27 #13 av Stefan Ericson
Rickard, utan att gå in på vad du gjort, så kan jag tänka mig 3 händelser.
1 Det händer ingenting. Om ledningen ligger i plast slang. Det finns inga magnetiska eller ledande materiel omkring ledaren. Bara torrt trä och plast.
2 Vilkoret för transformator uppfylls. Det ligger en ledare parrallet. Om man står och håller i ett stuprör av metall, när det åskar så kan få sig en kraftig stöt. Likadant så rekommenderar jag folk att ta ur anten sladden till TV:n, när det åskar. En kille åkte dit för att han laggt en lednining under en 400kV och fått huset varmt.
3 Villkoret för induktionshäll upp fylls.
Om den slangen som ledaren ligger har ett metallhölje, en kabelstege eller någor liknande så kan det bli varmt.

17 feb 2016 10:29 #14 av Torbjörn Forsman

Rikard Ågren skrev: Vad blir resultatet/problemet med magnetfälten som uppstår om man särar på nolla och faser?

Exakt detsamma som om man skulle dra någon av faserna separat, se t ex inlägg #3 i denna tråd. Det kan alltså bli varmt i byggnadsdelar som "råkar" bilda en sluten magnetisk krets inom vilken summan av strömmarna inte är lika med noll. Antingen som följd av att byggnadsdelarna bildar en dålig järnkärna med höga förluster pga mättning, virvelströmmar etc, eller som följd av att ytterligare någon ovidkommande del råkar gå delvis genom den magnetiska kretsen och fungerar som en kortsluten sekundärlindning i en transformator.

17 feb 2016 10:45 #15 av Rikard Ågren

Stefan Ericson skrev: Rickard, utan att gå in på vad du gjort, så kan jag tänka mig 3 händelser.

Vad menar du med det?

17 feb 2016 10:54 #16 av Stefan Ericson
Rikard, jag vet inte hur du kopplat. Mitt svar är ett generellt.

17 feb 2016 12:11 #17 av Rikard Ågren
Hur du utifrån #5 får det till att jag kopplat något vet jag inte.

17 feb 2016 13:01 - 17 feb 2016 13:07 #18 av Stefan Ericson
Rikard, om det går ström i nollan, kan jorden få spänning.

Sidan laddades på: 0.049 sekunder