Installation av värmekabel

06 jan 2016 18:16 - 06 jan 2016 18:20 #1 av Thomas Ö
Hej!

Har nu tagit över sommarstugan som min far byggde under 60-talet. I början av 80-talet gjordes drogs det in VA och eftersom min far var elektriker så passade han på att även lägga ner en värmekabel i skyddsröret tillsammans med vattenledningen. Det blev dock aldrig installerat.... Nu har vi renoverat stugan igen vilket ger möjlighet att vistas där även vintertid varför det hade känts bra att koppla in värmekabeln. Han är pensionerad idag och minns inte vilken typ av kabel han valde.... var därför ute idag och kollade om det fanns någon märkning etc. - men tyvärr inget av värde.

Kom på att detta fantastiska forum fanns :) och tänkte att jag kan ju alltid slänga ut en fråga här och se om man får napp. Tog därför ett foto av anslutningsändan (antar att den är "avslutad" i andra ändan så som sig bör) men kan av detta själv inte utröna vad det kan vara för kabeltyp och hur den i så fall skall kopplas in....

Kabellängden tror han är ca 25 m och som det syns på bilden så är det 5-ledare att ansluta, 1st 1,5mm2 och 4st klenare på ca 0,2 mm2.
[attachment:1]C:\fakepath\Värmekabel - Typ.jpg[/attachment]

Är det något som skulle kunna bistå?
/T
[attachment:1]C:\fakepath\Värmekabel - Typ.jpg[/attachment]

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 jan 2016 20:52 - 06 jan 2016 20:56 #2 av Electrum
Lägg upp bilden direkt i tråden istället.

Jag följer aldrig skumma länkar på internet. :)

edit:
Förövrigt, du är inte elektriker?

Detta forum vänder sig främst mot yrkesfolk inom el och andra redan mer kunniga, för att hålla en lite bättre lägsta nivå, iaf såvitt jag förstått.

På byggahus.se finner du ett delforum för elfrågor som verkligen är ordentligt aktivt och gärna svarar även på "lätta frågor".

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

08 jan 2016 11:30 - 08 jan 2016 15:45 #3 av Thomas Ö
Uppfattade inte att man kan lägga in bilder direkt i texten.... men provar igen

https://www.dropbox.com/s/z1tuzrklc1g5hmz/V%C3%A4rmekabel%20-%20Typ.jpg?dl=0

Jo, gick i min fars fotspår och arbetade som industrielektriker, men idag är det praktiska arbetet tyvärr inte så frekvent längre. Har installerat ett antal anläggningar med värmekabel - men faktiskt själv aldrig träffat på denna typ.
Misstänker det är uppdelad serieresistiv med gemensam återledare och kanske 48VAC...??

(Tack för tipset om byggahus.se)

Men känner någon igen den så är jag som sagt tacksam för hjälp.

PS: Nej, tog av olika anledningar inte ut någon behörighet själv, men har en "elekriker" i huset men även han kliar sig i huvudet :unsure: DS

PSS. Lyckas inte få in bilden i texten... har ju provat några alternativ dock utan att se någon lösning. DSS

/Thomas
Bilagor:

08 jan 2016 17:53 #4 av Electrum
Den modellen känner jag inte igen. :huh:

Ser nästan ut som att det är en kombination av 4 vanliga ledare och en värmekabel ...

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL

08 jan 2016 18:20 #5 av Stefan Ericson
När jag på 70 talet höll på med golvvärme, så var det 48 V och transformator.

08 jan 2016 20:25 #6 av Rikard Ågren
Har heller aldrig sett den modellen

Projektledare el, styr och automation

08 jan 2016 21:32 #7 av Torbjörn Forsman
Man kanske kan ohmmäta mellan ledarna i olika kombinationer och dra några slutsatser av det?

Det verkar onekligen som om den grova svarta ledaren tillsammans med skärmen skulle vara en serieresistiv värmekabel, men frågan är vad de tunna ledarna är. Förberett för anslutning av en tempgivare någonstans längs kabeln?

När mitt garage byggdes i början av 90-talet (av tidigare ägare till fastigheten), så lades en serieresistiv värmekabel in i betongplattan. Den var avsedd för 220 V men hade kasserats pga en skada nära ena änden, så den blev kostnadsfri av den anledningen. 180 V ansågs vara lagom för kvarvarande del av kabeln, och i alla år har den körts seriekopplad med en kupévärmare ställd på 2000 W. Jag vill minnas att det blir ungefär 45 V över kupévärmaren och resten av nätspänningen över värmekabeln.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

09 jan 2016 22:37 - 09 jan 2016 22:42 #8 av Markus Ågren
Jag hade inte heller sett den där typen av värmekabel men har forskat lite nu och hittat att det kanske kan vara en kabel från ISOTERM (tror de hette Elvestad förut) och har någon typ av vattenledning kombinerad med värmekabel som verkar ha börjat används från slutet av 60 talet.

Men vad jag kan läsa mig till på deras värmekabel så verkar den kunna köra olika drifter. Man ändrar drift läge via en omkopplare som man ändrar från drift - upptining - av. Man har 5 st motståndstrådar för olika effekt lägen. Dock stämmer inte alla färger men misstänker att man kanske har uppdaterat kabeln genom åren :)

Om du kollar på sida 9 i denna installationsanvisning så visar man färgerna och hur den ska kopplas.

www.isoterm.se/dokument/193/3%20-%20Mont...0-600_2013-09-27.pdf

Markus Ågren
Följande användare sa tack: Bo Siltberg, Stefan Ericson, Thomas Ö

10 jan 2016 17:08 #9 av Thomas Ö
Stort tack för hjälp och bra tips!!:klapp:

Var nere i stugan och passade på att mäta upp kabeln (med ett Fluke universal-instrument), men fick lite knepiga (=höga!) värden, som ändå var ganska stabila...
Svart-Grön: 4 Mohm
Svart- Blå: 4 Mohm
Svart-Vit: 5 Mohm
Svart-Brun: 13,5 Mohm (var INTE stabilt och kan vara en icke ändavslutad ledare)

Men när jag läste om Isotermkabeln var det nästan så jag t o m kände igen det själv, den som benämns "T300 ohmsk grön" så såg jag att kabelfärgerna stämmer exakt:) med den kabel som är installerad, men att Ohm-värdena var helt annorlunda....

Enligt de installationsanvisningar som du Markus hade bifogat i länken anger att kabeln skall anslutas till 220VAC, vilket jag känner viss tveksamhet till med hänsyn till den relativt sett klena kabelarean på 4-ledaren och därmed tunna kabelisoleringen.... Kan det vara så att det trots allt är t.ex. 48VDC som skall användas, men med samma kopplingssätt?

Farsan minns som sagt inte några detaljer kring just denna kabel, men i badrummet installerade han ett värmegolv som är anslutet till just 48VAC (har dock inte öppnat upp och tittat närmare på denna installation, men såg att värmekabeln har en såväl utgående som inkommande ledare) som fortfarande är i funktion, men kabeln är av en annan typ.

Får nu forska vidare gällande "Isoterm ohmsk grön" - men är det någon mer som har idéer eller känner igen kabeln så är alla råd och tips välkomna!

//Thomas

10 jan 2016 17:54 #10 av Electrum
Men mätte du bara mot svart?

Inte t.ex. mellan blå - vit, brun - blå, grön - vit osv.

Med så hög resistans blir det nämligen inte mätbar ström eller värme i kabeln.

11 jan 2016 19:52 #11 av Torbjörn Forsman
Mät också resistans mellan den grova svarta och skärm. Jag skulle tro att det är skärmen som utgör motståndstråd i den där värmekabeln. Om så är fallet, så tänk på att det kan vara svårt att få bra kontakt med testpinnarna. Skala en bit, tvinna ihop alla kardeler i skärmen och pressa en ändhylsa på dem innan mätning så är du säker på att slippa problem med övergångsmotstånd.

Beträffande de kombinationer där du får resistanser på några Mohm, så skulle man kunna misstänka att det sitter halvledarkomponenter inkopplade i andra änden - t ex en kiseldiod som används som tempgivare (framspänningsfallet ändras ju med temperaturen). Prova att mäta alla kombinationer med båda polariteter på multimetern, och om den har ett diodprovläge så mät också med det.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

Sidan laddades på: 0.107 sekunder

Senaste foruminlägg