är lekman och håller på att dra om kabel till en gammal skrivbordslampa hemma som lagt av. Jag drog en ny sladd till den för x antal år sedan då den gamla var trasig, men valde då i ren lathet att slänga på en strömbrytare i modern tappning på den nya kabeln.
Nu vill jag göra det ordentligt och använda mig av den gamla strömbrytaren som sitter på lampans bas. Har tyvärr ingen bild på hela lampan tillgänglig men väl på strömbrytaren. Kan dock inte minnas exakt hur ledarna gick när jag slet ut originalet.
Av strömbrytaren att döma misstänker jag att man ska dra en av ledarna genom brytaren och låta den andra gå förbi helt till slutpunkten som är en E27 lamphållare. Kan detta stämma? Det finns två hållare för ledare som går ut på bredden av strömbrytaren. Det ni ser på bilden med de två hålen är alltså skruvhålen.
Det märkliga är bara det tredje hålet som är på "baksidan" av strömbrytaren. Finns ingen hållare i detta hål. Någon som kan förklara för mig vad det kan vara till för?
Strömbrytaren bryter bara ena polen så du ska mycket riktigt dra den ena ledaren förbi (skarva). Hur strömbrytaren fungerar kan du enkelt kontrollerad med en multimeter. Observera att dessa gamla tryckknappar brukar glappa med tiden så du kanske skulle fundera på att skaffa en ny.
Men, du säger gammal lampa. Är den i metall? Då tycker jag du bör fundera på att skrota den. Är den i metall är den troligen av en gammal form, "klass 0" som idag inte är tillåten. Du får endast använda denna i torra isolerade rum med ojordade uttag. Ska du använda den i andra rum med jordade uttag behöver lampan byggas om, antingen till skyddsjordat eller dubbelisolerat utförande.
Först vill jag råda dig att kontakta någon med 100% koll, då hemmafix kan vara livsfarligt.
Det tredje hålet är troligtvis till en normalt sluten kontaktfunktion, som inte används på den här brytaren.
Du har rätt i att den ena sladden ska dras genom brytaren och den andra direkt till slutpunkten.
Du vill alltid bryta fasledaren (brun) och du vill alltid att den ska gå till blecket i botten av lamphållaren.
Neutralledaren (blå) kopplas till gängorna på lamphållaren.
Tack för era råd, nu har jag hur som helst dragit om den. Lite pilligt men inga större svårigheter.
Ja, det stämmer att den är i metall. Vet inte när lampan är ifrån exakt men när jag drog om den sist så minns jag att ledarna var pappersisolerade och att den ej var jordad. Nu har jag dragit jordad kabel i den och jorden till foten på lampan där strömbrytaren sitter.
Kommer för säkerhets skull dra ut sladden när jag går hemifrån och att lämna in den till någon mer kunnig är nog klokt.