Den stora tråden om värmeljus

18 dec 2015 20:20 - 21 dec 2015 08:49 #1 av Stefan Ericson

Detta är en utbrytning av ett sidospår om värmeljus i tråden Ni som har elektrisk golvvärme
Tråden handlar om användande av värmeljus för att motverka kallras, dess energiinnehåll och lämplighet till att koka doppspad till julen. Låt fantasin flöda! Men håll en god ton! Det är värmeljus vi pratar om!!! Vi behöver inte starta ett tredje världskrig över detta obetydliga men förvisso intressanta ämne! /Rikard Ågren

PS. Första inlägget efter Stefans inledande inlägg om värmeljus försvann i flytten. Jag ber om ursäkt. DS.


Tackar Sherlock för hans stor kunskap om kallras. Nu en lösning på problemet. Gå till IKEA och köp 100st värmeljus för 30kr. Tänd ett ljus i varje fönster när det är -10 grader kalt. Troligtvis räcker ljusen en vinter. :)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 dec 2015 21:26 - 18 dec 2015 21:27 #2 av Stefan Ericson
Ett värme ljus ger ca 80 W. Lika mycket som en människa.
Det behövs ingen elektriker för att använda det. Ej heller någon inspektör. Därför kan det väl upplevas som provokativt här. :)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 dec 2015 21:46 #3 av Stefan Ericson
Min tidigare kärrimg var så rädd för brand, hon lade ljusen i vatten i en skål eller fat. Säkert och snyggt.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 dec 2015 21:53 #4 av Stefan Ericson
Ett värme ljus, får doppspadet i en 4l gryta att koka. Då räker det inte med 30W.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 dec 2015 21:55 #5 av Ivar Ryding
...Meanwhile levereras ett ljus till Stefan.


Källa på paraffinets energiinehåll (42kj/g)
galileo.phys.virginia.edu/outreach/8thgr...ol/FuelEnergyFrm.htm
Jag vägde nyss ett värmeljus från IKEA, 13.2gram, utan aluminiumkoppen.
13.2*42=554.4kJ
Hur får vi sen KJ till WH?
lmgtfy.com/?q=554.4KJ+to+WH (ger oss 154WH)
IKEA säger att brinntiden på deras "GLIMMA" värmeljus (de i 100-pack) är 4timmar.
Fyra timmar att elda upp 154WH (det här behöver du inte ens googla...) 38.5W när de brinner.

Men du har rätt i att energin från en människa i runda slängar blir 1w/kg (stämmer för majoriteten av däggdjur)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 dec 2015 12:10 #6 av Richard
Ett värmeljus avger nog betydligt mer värma än 30 watt. Stoppa in en 25 watt kronljus i ett tomrör, håll handen över. Jag anser nog att värmeljuset avger närmare 100 watt. Eller 1st Candela...

Trevlig helg på er.
Följande användare sa tack: Stefan Ericson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 dec 2015 21:37 #7 av Mikael Malmgren
Det roligaste av allt är att man i tråden verkar ha svårt att skilja på effekt och energi.

Vattens specifika värmekapacitet är 4,18 kJ/(kg⋅°C) eller 0,0011611 kWh/(kg⋅°C)
Paraffin har ett kalorimetriskt värmevärde på ca 46 kJ/g eller 0,012778 kWh/g

Sen få man själv räkna på hur många gram paraffin som behövs för att värma vatten eller hus.
Om nu ett IKEA-ljus väger 13 gram så får ni ut ca 0,17 kWh.
Om detta nu brinner i 4 timmar motsvarar det ca 40 W.

Men som idoit vad vet jag.

Elkraftingenjör och konsult med specialitet inom Reläskydd, Selektivplaner och Elkraftberäkningar. Även stort intresse för föreskrifter & standarder, ESA samt projektledning och entreprenadjuridik.


Mikael Malmgren Installatörsbehörighet: A

www.elektroinvent.se

Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
Följande användare sa tack: Ivar Ryding

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

20 dec 2015 06:53 #8 av Stefan Ericson
Mikael, vi hade en glasgryta med en metallställnimg till. Den var avsedd för att ha varmt doppspad till jul. Suoma kokade upp spadet på spisen och tände värmeljuset unde glashrytan och slog i spadet. Om man doppade så var det varmt och slutade man började det bubbla lite. Om det gör det eller inte, är för mig effekt.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

20 dec 2015 10:17 #9 av Mikael Malmgren
Varför argumenterar du emot mig när jag precis bekräftat dina empiriska studier teoretiskt eller tvärt om för den delen.

Elkraftingenjör och konsult med specialitet inom Reläskydd, Selektivplaner och Elkraftberäkningar. Även stort intresse för föreskrifter & standarder, ESA samt projektledning och entreprenadjuridik.


Mikael Malmgren Installatörsbehörighet: A

www.elektroinvent.se

Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

20 dec 2015 11:18 #10 av Stefan Ericson
Mikael, jag vet inte om jag argumenterar mot dig. Jag ser inga fel i dina beräknigar. Det kan nog diskuteras hur mycket ett värmreljus ger i effekt, dom kan vara gjorda av stearin också. Ett vanligt ljus ger nog ofta mer effekt. RoseMaria tände ettpar ljus som fick brinna under natten. Det höjde temperaturen på morgonen ganska rejält. Hon fick sina ljustumpar från en kyrkvärd.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

20 dec 2015 12:50 #11 av Mikael Malmgren
Nej, det går inte att diskutera hur mycket effekt ett ljus avger det ges av fysiska lagar.

Det jag vill säga är att 40 W, effekt, låter kanske inte mycket men lägger man på tid som ger avgiven energi och anda fysiska förutsättningar som omgivningstemperatur, start temperatur mm så räcker dessa 40 W långt.
Rent teoretiskt så finns det tillräckligt med energi i ett 13 grams värmeljus för att få en liter nollgradigt vatten att koka.

Om du gör samma sak vid en omgivningstempratur på -20 grader Celsius så kommer du troligen inte uppnå samma resultat.

Elkraftingenjör och konsult med specialitet inom Reläskydd, Selektivplaner och Elkraftberäkningar. Även stort intresse för föreskrifter & standarder, ESA samt projektledning och entreprenadjuridik.


Mikael Malmgren Installatörsbehörighet: A

www.elektroinvent.se

Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
Följande användare sa tack: Tomas Karlsson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

20 dec 2015 13:16 #12 av Stefan Ericson
När värmeljuset är under grytan, så stiger temperaturen runt ljuset och speciellt parafin är känsligt för det och kanske brinner dubbelt så fort.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

21 dec 2015 08:32 - 21 dec 2015 08:50 #13 av Rikard Ågren
Kör hårt

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

21 dec 2015 09:13 #14 av Mikael Malmgren
Man vet hur det är med tekniker/ingenjörer, diskussionen spårar lätt ut åt alla håll och kanter. :klapp:

Elkraftingenjör och konsult med specialitet inom Reläskydd, Selektivplaner och Elkraftberäkningar. Även stort intresse för föreskrifter & standarder, ESA samt projektledning och entreprenadjuridik.


Mikael Malmgren Installatörsbehörighet: A

www.elektroinvent.se

Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

21 dec 2015 12:25 #15 av Ronnie Lidström
Oj.. "Den stora tråden om värmeljus" var en rubrik jag inte väntade mig att se här på Fluxio :stubben:

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

21 dec 2015 14:21 #16 av Rikard Ågren
Vad skulle det kosta i antal värmeljus att gå helt offgrid med enbart värmeljus som energikälla för uppvärmning, matlagning och belysning? Kylen får bli i mat/jordkällaren.

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

21 dec 2015 14:52 - 21 dec 2015 14:53 #17 av Mikael Malmgren
Va kul med sådana frågor!

Svaret har du ju nästan i #7

Om vi nu antar att jag har räknat rätt och det har vägts rätt på IKEAs värmeljus så skulle vi få ut ca 0,17 kWh per enhet.
Om vi nu antar att vi har en energiförbrukning på 15 000 kWh/år
Vilket ger det ca 88 000 värmeljus per år.
Det är 100 ljus per förpackning vilket ger 883 förpackningar.
Dessa kostar 27 kr st -> 23 841 kr eller 1,58 kr/kWh och då får du några ljus över.

:klapp: :klapp: :klapp:

Det gick snabbt, har jag räknat rätt?

Elkraftingenjör och konsult med specialitet inom Reläskydd, Selektivplaner och Elkraftberäkningar. Även stort intresse för föreskrifter & standarder, ESA samt projektledning och entreprenadjuridik.


Mikael Malmgren Installatörsbehörighet: A

www.elektroinvent.se

Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
Följande användare sa tack: Rikard Ågren, Ivar Ryding, tobi, Tobias

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

21 dec 2015 14:56 #18 av Mikael Malmgren
Man kanske kan få mängdrabatt på ljusen!

Elkraftingenjör och konsult med specialitet inom Reläskydd, Selektivplaner och Elkraftberäkningar. Även stort intresse för föreskrifter & standarder, ESA samt projektledning och entreprenadjuridik.


Mikael Malmgren Installatörsbehörighet: A

www.elektroinvent.se

Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

21 dec 2015 15:18 #19 av Rikard Ågren
Det blir ju säkert några kilo aluminium att panta varje år också. Om man nu inte sparar det till det där motorblocket man alltid drömt om att få gjuta

Projektledare el, styr och automation
Följande användare sa tack: Ivar Ryding, Electrum

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

21 dec 2015 15:21 #20 av Michell Martic
Sen kan man kanske ta bort den värmeeffekt som varje person avger. Kanske har marginell betydelse.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.069 sekunder

Senaste foruminlägg