Fråga om tillfällig lösning för ledning mellan hus

02 sep 2015 16:47 #1 av Patrik
Har tänkt riva ett uthus som är i dåligt skick, som matas från huvudbyggnaden. Men från uthuset så går matningen vidare till ett annat uthus med Bastu, VVB, TM och lite belysning.

Ledningen är en EKKJ 3x2,5/2,5 avsäkrad C16A och totala längden är säkert 60-70m, vilket inte känns riktigt suveränt. Allt i det tredje uthuset är avsäkrat med Diazed 10A, även bastun men räknar man lite i ELDim så ser utlösningsvillkoret inte något vidare ut.

Min fundering är då att även riva bort det andra uthuset (bastun) och bygga upp ett nytt uthus där det som ska rivas stått. På så sätt kortas matningen ner till kanske 40m, alternativt byta ut mot samma kabel som huvudledningen 3x6/6.

Detta blir dock lite längre fram i tiden. Så frågan är då om jag efter att jag rivit uthuset kan sätta en kapsling IP67 för att knyta ihop matningen mellan uthusen och sedan montera en personskyddsautomat för värmekablarna för vattenrören i samma kapsling. Kapslingen kommer stå utomhus på gården vid PEM slangarna men kommer bygga över något skydd för allt ändå..

Finns det någon vettig kapsling för detta, gärna någon man kan montera in en liten J och N skena? Bör man använda några speciella plintar, ex. för DIN skena eller fungerar WAGO?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

02 sep 2015 17:43 #2 av Christer Djerf
Kör du TN-C måste PEN-ledaren vara minst 10kvmm, så de matningar som ligger håller ändå inte måtte, byt rubbett!
Såvida det inte är två enfas-matningar, men jag misstänker att det är 3-fas!

02 sep 2015 17:55 #3 av Patrik
5-ledare vore att föredra, behöver även byta ut kabeln till pumpen i brunnen, så det blir mycket grävande. Närmast i tiden är dock att få till en bra lösning på kapslingen, någon som har en vettig idé?

02 sep 2015 18:39 #4 av Christer Djerf
Byter du inte kabeln kan du göra hur du vill, det följer ändå inte god elsäkerhetsteknisk praxis!

02 sep 2015 18:53 #5 av Patrik Hedlund
En befintlig stigare med 2,5mm2 eller 6mm2 PEN-ledare får man använda, men inte nyinstallera. Jag tolkar inte detta som en nyinstallation riktigt.

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

02 sep 2015 18:54 - 02 sep 2015 18:58 #6 av Patrik
Det förstår jag. Dock är allt gjort nån gång under 80-talet, varför man då valde denna kabel kan jag inte svara på men att koppla ihop allt med Torix i en TED dosa istället för att använda en kapsling med IP65 och ex. Wago gör ju saken bara ännu värre

Funkar det att köra Wago 773 till faserna och Wago 222 till PEN, eller är det bättre med skruvplint? Vill ju absolut inte att PEN ledaren ska glappa :/

02 sep 2015 19:39 - 02 sep 2015 19:40 #7 av Patrik Hedlund
Fram till (jag tror) 1996, så skulle PEN-ledaren ha samma area som fasledarna. Därefter infördes en minimiarea på 10mm2 för PEN.
Så det är inte alls något konstigt med att ha en EKKJ 3x2,5/2,5 som stigare om den är, som i detta fallet, från 80-talet.

Hager Vector kan ju tänkas vara en passande kapsling för ändamålet.

Ja, Wago funkar.

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

02 sep 2015 19:48 #8 av Patrik
Såg ut som en vettig kandidat, kanske en 3 modulers så att personskyddsautomaten blir överskådlig och sedan bara koppla ihop matningen i Wago bakom. Vinner man något på att säkra av matningen även där?

03 sep 2015 04:50 #9 av Bo Siltberg
Varför vill du ha en PSA i den lådan?

Om du bygger ett skydd över dosan så ställs det inte så höga krav på den. Står den helt fritt kan en metallkapsling vara lämplig. Glöm då inte att jorda den.

Wago duger.

03 sep 2015 06:46 - 03 sep 2015 06:54 #10 av Christer Djerf

Patrik Hedlund skrev: En befintlig stigare med 2,5mm2 eller 6mm2 PEN-ledare får man använda, men inte nyinstallera. Jag tolkar inte detta som en nyinstallation riktigt.

//Patrik

Ingen nyinstallation, men nog är det en väsentlig ändring enligt mitt sätt att se det!
Men jag har ju inte tolkningsföreträde före någon annan!

Elsäk FS 2008:1
1 § Dessa föreskrifter gäller för utförande av starkströmsanläggningar.
Som utförande anses även ombyggnad eller utvidgning av en starkströmsanläggning.

03 sep 2015 16:17 #11 av Patrik

Bo Siltberg skrev: Varför vill du ha en PSA i den lådan?

Om du bygger ett skydd över dosan så ställs det inte så höga krav på den. Står den helt fritt kan en metallkapsling vara lämplig. Glöm då inte att jorda den.

Wago duger.

Kablarna som kommer upp där går ju till en TN-C central i uthuset, även vatten kommer in och då behövs givetvis värmekablar för bägge vattenledningarna. Det är därför det sitter personskydd där.

03 sep 2015 16:21 - 03 sep 2015 16:21 #12 av Patrik

Sherlock Holmes skrev:

Patrik Hedlund skrev: En befintlig stigare med 2,5mm2 eller 6mm2 PEN-ledare får man använda, men inte nyinstallera. Jag tolkar inte detta som en nyinstallation riktigt.

//Patrik

Ingen nyinstallation, men nog är det en väsentlig ändring enligt mitt sätt att se det!
Men jag har ju inte tolkningsföreträde före någon annan!

Elsäk FS 2008:1
1 § Dessa föreskrifter gäller för utförande av starkströmsanläggningar.
Som utförande anses även ombyggnad eller utvidgning av en starkströmsanläggning.

Egentligen kan jag inte tycka att det är någon större ombyggnad, är ju snarare att jag river utgående grupper och bara behåller matningen i centralen, för att kunna nyttja den andra utbyggnaden.

Hur som helst är detta en tillfällig lösning tills vi smällt upp ett nytt uthus och byggt om. Då kommer jag givetvis byta ut kabeln. Man vill ju bo och leva tryggt, men ibland har man inte råd att rätta till alla fel på en gång.

03 sep 2015 17:31 - 03 sep 2015 18:09 #13 av Michell Martic
Hur ni kan diskutera att utföra detta arbete utan avsikten att följa nu gällande svensk standard övergår mitt förstånd. Att riva ett uthus och istället ansluta ett uthus med en bastu, VVB, eller vad else annars är väl självklart att det ska behandlas som en nyinstallation! Hur tänkte du installera elen i det nya uthuset, enligt 1980 års föreskrifter?

Att följa tidigare föreskrifter eller standarder gör man vid underhåll. Detta är tänkt vara ett medel för den som ska utföra nödvändiga skötselåtgärder i sin anläggning och inte vill behöva uppdatera hela anläggningen. Annars dröjer kanske underhållet längre än det borde. Det är även sagt att det är tillåtet med mindre utökningar i form av kompletteringar av redan tidigare ansluten utrustning. Exempelvis att komplettera ett rum med ett uttag i vilket det redan finns ett uttag. Att då komplettera med ytterligare ett likvärdigt uttag kommer knappast förändra situationen.

Så som du beskriver det så ska du uppföra en ny komplementbyggnad i vilken det ska finnas ansluten utrustning som inte tidigare funnits ansluten. Det är exempelvis möjligt att det tidigare inte funnits utsatta delar i det första uthuset medans detta kommer finnas installerat i det nya huset som ska stå på samma plats. Bland annat bastuaggregatet. Det förändrar situationen på så sätt att ett PEN-ledarbrott i första fallet inte behöver innebära livsfara för någon i det första uthuset om det inte finns några utsatta delar. Däremot utgör det fortfarande en uppenbar brandfara i det första uthuset samt en brand- och livsfara i det andra uthuset. I fallet med utsatta delar så uppstår istället en absolut livsfara så fort du snedbelastar anläggningen, och det måste du förutsätta att du kommer göra. Och att förfarandet enbart är tillfälligt saknar betydelse.

03 sep 2015 18:42 #14 av Patrik
Min beskrivning kanske inte var lätt att förstå men om jag förtydligar mig så ser det i dagsläget ut på följande vis

Tomten har tre byggnader, en huvudbyggnad, en gäststuga och en bastu med tvättmaskin osv. Matningen till bastun kommer från en central i gäststugan, som i sin tur matas från huvudbyggnaden (gemensam matning) men eftersom gäststugan är i dåligt skick behöver den rivas men jag måste byta ut centralen i gäststugan mot någon form av kapsling eller central för utomhusbruk för att tillgodose bastun, eller viktigast tvättmaskinen med ström.

Framöver är det tänkt att där gäststugan står, ska ett nytt uthus byggas med gästrum, bastu och tvättmaskin. Då kommer jag givetvis byta ut matningen, men i mitt fall som jag hoppas är mer förståeligt så bör väl detta vara helt OK?
Följande användare sa tack: Bo Siltberg

03 sep 2015 19:44 - 03 sep 2015 19:45 #15 av Michell Martic
Som du beskriver det nu så verkar det framstå annorlunda än hur jag först uppfattade det. I min värld så handlar det då om att du ska koppla bort en del av anläggningen vilken råkar vara en komplementbyggnad. När denna rivs vill du uppehålla matningen till en komplementbyggnad ytterligare längre ner men blir tvingad att ha en kopplingspunkt där den tidigare komplementbyggnaden stått.

Vad som händer sedan är något annat. Men förutsatt att du enbart ska koppla bort en del av anläggningen och istället anordna en kopplingspunkt på samma plats så innebär inte detta i min värld att du behöver göra något åt den matande kabeln. Men riskerna kvarstår givetvis vid ett eventuellt PEN-ledarbrott och ingen jordfelsbrytare eller PSA i världen lär ju skydda för detta (så länge man inte ansluter den över PEN-ledaren och fasena i matande ände, men detta är inte tillåtet enligt elinstallationsreglerna eftersom du då bryter skyddsledaren också). Det kan finnas fördelar i att säkerställa att alla utsatta samt främmande ledande delar i installationen i komplementbyggnaden är anslutna till en gemensam punkt i byggnaden.

Jag skulle dock inte bedöma det som att du skulle vara tvingad att följa nu gällande regelverk för denna del utan att du istället kan tillämpa då gällande regelverk. Dock så blir det en annan femma då du ska bygga en ny komplementbyggnad där den första stod, men det verkar du ha klart för dig redan.
Följande användare sa tack: Bo Siltberg

03 sep 2015 20:11 #16 av Patrik
Risk för PEN-ledaravbrott finns väl mer eller mindre alltid. Den finns ju redan i den nuvarande centralen i gäststugan. Det var därför jag efterfrågade om bästa sätt för anslutning, WAGO eller skruvplintar osv..

Eldon EKS525 kanske kan vara ett vettigare alternativ än Wago, eller vad tror ni?

03 sep 2015 21:00 - 03 sep 2015 21:01 #17 av Michell Martic
Det är just detta som är poängen med en kraftigare PEN-ledare. Genom att ha en större dimension på PEN-ledaren så blir risken för avbrott betydligt mindre då den har en högre mekanisk hållfasthet. Varför det blev just 10mm2 hänger säkert ihop med någon skattning någon gjort med typiska markförhållanden och en avgrävning.

Återigen, har du möjlighet att potentialutjämna de utsatta och främmande ledande delarna i komplementbyggnaden så är det att föredra.

04 sep 2015 09:14 #18 av Stefan Ericson
Så här hade jag gjort
Antar att kabel måste skarvas för att kunna flytta undan den när nya huset byggs.
Antar att max 16A säkringar används.
Skarva ledninge från bastun med rörkabelskor, silicon och krympslang. Låt den torka länge, minst en vecka torrt och varmt. Efter det går det att gräva ner skarven.
Montera 16A handskar vid den andra skarven. PEN mot nollan i honan, en 2.5mm2 gulgrön mot jord. Lägg ett par betongstenar på marken, som blir så högt att vatten aldrig når över. Lägg honan hane på stenarna och täck med en tät plasthuv. Halv tunna eller dunk.
När det behövs byggström till nybygget, är det bara att lossa handskarna.

04 sep 2015 19:20 #19 av Bo Siltberg
Det där var inte en av dina bättre ideer Stefan. En övergång från TN-C till TN-S behöver lite bättre materiel.

04 sep 2015 19:25 #20 av Stefan Ericson
Bo, snabbt enkelt och billigt.

Sidan laddades på: 0.076 sekunder

Senaste foruminlägg