Köper inget från Biltema, speciellt inte elartiklar eller installations material. Allt är från grossist och välkända fabrikat.
Fasen vad orolig denna tråd gjorde mig. Vore det en dum idé att använda en av faserna som PEN, dvs dubbla arean och enbart köra två faser till centralen. Bastun är ej så viktig men tvättmaskinen är. VVB tror jag går på en fas också.
Patrik skrev: Fasen vad orolig denna tråd gjorde mig.
Vad specifikt bekymrar dig i ämnet? Det finns ju sätt att avhjälpa det mesta.
Jag vill slå ett slag till för potentialutjämningen. Det är alltså en riktigt bra idé. Det förhindrar åtminstone potential skillnader mellan de utsatta delarna och de främmande ledande delarna och detta är egentligen den största faran vid PEN-ledarbrott.
En 2.5 mm² PEN fungerar utmärkt så länge den är hel, i gott skick och lämpligt dimensionerad. Endast du kan svara på det. Det var en diskussion om underhåll vs ombyggnad tidigare. Du har ju idag en fungerande och säker kabel, eller? Det enda du gör är att "byta skarvdon" i uthuset mitt på vägen.
En 10 mm² ger dels ett bättre mekaniskt skydd, fast endast mot åverkan på kabeln i sig, inte mot skarvar och anslutningar där risken för fel är större. Det finns säkert goda skäl till 10 mm² PEN idag, men det är inga skäl jag hör dagligen, dvs att en klen PEN går av. Riskerna som uppstår om det sker ska dock inte förringas.
Dels ger en 10 mm² PEN ett lägre spänningsfall och därmed mindre kittlingar i duschen. Men hur stor ström räknar du med i nollan? Bastun är väl trefas?
En skyddsutjämning är bra, speciellt här där kabeln är lång. Fast detta har endast betydelse ifall det finns främmande ledande delar i bastustugan.
Bo Siltberg skrev: Om du är orolig ska du nog bryta strömmen...
En 2.5 mm² PEN fungerar utmärkt så länge den är hel, i gott skick och lämpligt dimensionerad. Endast du kan svara på det. Det var en diskussion om underhåll vs ombyggnad tidigare. Du har ju idag en fungerande och säker kabel, eller? Det enda du gör är att "byta skarvdon" i uthuset mitt på vägen.
En 10 mm² ger dels ett bättre mekaniskt skydd, fast endast mot åverkan på kabeln i sig, inte mot skarvar och anslutningar där risken för fel är större. Det finns säkert goda skäl till 10 mm² PEN idag, men det är inga skäl jag hör dagligen, dvs att en klen PEN går av. Riskerna som uppstår om det sker ska dock inte förringas.
Dels ger en 10 mm² PEN ett lägre spänningsfall och därmed mindre kittlingar i duschen. Men hur stor ström räknar du med i nollan? Bastun är väl trefas?
En skyddsutjämning är bra, speciellt här där kabeln är lång. Fast detta har endast betydelse ifall det finns främmande ledande delar i bastustugan.
Skicket på kabeln kan jag bara uttala mig om i bägge ändar, dvs centralerna samt kommande skarv. Men torde inte vara något i marken. I centralerna är allt åtdraget, kontrollerar detta 1-2 ggr per år.
Däremot är ju kabeln på tok för underdimensionerad längdmässigt för att uppfylla utlösningsvillkoret, jag vet inte om det fanns andra krav på 80-talet men låter konstigt om det gjorde de.
Till våren ska jag hyra en minigrävare och göra om matningarna till bastun och brunnen till 5-ledarsystem. Men just nu finns tyvärr inte ekonomin.
Det som är en främmande ledande del är bara kopparören till VVB och dusch. Resten är ju jordade såsom höljen på TM, VVB osv..
Det har funnits helt andra regler gällande utlösningsvillkoret tidigare.
Ett förslag jag tycker du ska ta till dig är att ansluta samtliga främmande ledande delar, som du själv nämner, till en gemensam potentialutjämning. Och detta är ett bra tips oavsett vilka förutsättningar din anläggning har. Dock så kan det finnas olika sätt att utföra en potentialutjämning på, men i ditt fall behöver det inte vara något avancerat då det inte kommer vara tal om varken långa längder väl ute i komplementbyggnaden eller något behov av att dela upp byggnaden i zoner.
Så med andra ord en potentialutjämningsskena vid central, ansluten med en 6-10mm2 RK till PE skenan i central och sedan en till RK från PUS skenan till kopparrören?
Detta gör att om jordade föremål blir spänningssatta, så kommer man inte åt sann jord genom t.ex golvet eller i detta fall kopparören?
Så kan man säga. Fast egentligen kommer du ju åt sann jord ändå kanske. Du har dock inga potentialskillnader mellan objekten, eller åtminstone väldigt små.
Känner dock inte till om det föreligger något krav att din PUS-skena inte får lov att vara samma som din PE-skena i centralen. Rent elektriskt så borde det kunna kvitta.
Så kan det vara, dock föredrar jag PUS skena då detta gör allt mer överskådligt och även gör det enkelt att tillägga fler främmande ledande föremål i framtiden.