Jag börjar med att klistra in lite från ss436 40 00
41A.2.6
Nätanslutna uttag i lågspänningsanläggningar ska antingen vara försedda med petskydd eller utföras eller placeras så, att risken för barnolycksfall begränsas. ANM – Vid användning av uttag som inte är utförda med petskydd kan risk för barnolycksfall begränsas genom att uttagen:
– placeras minst 1,7 m över golv eller mark, eller
– är skyddade av fast inredning eller stationär utrustning såsom spis eller kylskåp, eller
– är blockerade, eller
– är försedda med låsbart lock, eller
– är skyddade på annat sätt.
Jag har för mig att uttag ej har höjdkrav på ställen där barn inte vistas. T.ex. på industrier och driftrum m.m.
Men alltså, sätter jag ett ej petskyddat schucko-uttag inne, eller utomhus så är det minst 1,7 meter som gäller i min värld.
Men gäller det samma för t.ex. ett trefas CEE inne i garaget?
Vad gäller där, är garaget ett utrymme där barn normalt inte ska vistas, men det går ju aldrig att veta egentligen.,.
Hur tänker ni andra om trefas CEE och andra ej petskyddade uttag och dess placeringar?
Electrum skrev: Jag börjar med att klistra in lite från ss436 40 00
41A.2.6
Nätanslutna uttag i lågspänningsanläggningar ska antingen vara försedda med petskydd eller utföras eller placeras så, att risken för barnolycksfall begränsas. ANM – Vid användning av uttag som inte är utförda med petskydd kan risk för barnolycksfall begränsas genom att uttagen:
– placeras minst 1,7 m över golv eller mark, eller
– är skyddade av fast inredning eller stationär utrustning såsom spis eller kylskåp, eller
– är blockerade, eller
– är försedda med låsbart lock, eller
– är skyddade på annat sätt.
Jag har för mig att uttag ej har höjdkrav på ställen där barn inte vistas. T.ex. på industrier och driftrum m.m.
Men alltså, sätter jag ett ej petskyddat schucko-uttag inne, eller utomhus så är det minst 1,7 meter som gäller i min värld.
Men gäller det samma för t.ex. ett trefas CEE inne i garaget?
Vad gäller där, är garaget ett utrymme där barn normalt inte ska vistas, men det går ju aldrig att veta egentligen.,.
Hur tänker ni andra om trefas CEE och andra ej petskyddade uttag och dess placeringar?
Jag tycker diskussionerna om var barn normalt antas vara går lite långt ibland. Varför skulle inte ett barn vara i garaget? Varför antas barn bara vistas där det finns leksaker, TV-spel eller liknande? Jag tror alla som har barn kan vittna om att det finns ett stort intresse för nästan allt som har med vuxenlivet att göra. Möjligtvis inte pensionsval och skattedeklaration, men allt annat...
Jag läser texten som att man ska använda sig av dessa åtgärder för att begränsa barnolycksfall. Det betyder i min mening att om det finns en risk att begränsa så ska den begränsas. Endast på de ställen där det inte finns någon risk slipper man undan. Sådant ställe skulle kunna vara ett driftrum som på grund av dess totala brist på barnnärvaro är helt befriad från risk för barnolycksfall.
Ett driftrum är för övrigt ett utrymme som inte ens vuxna kommer in i hur som helst så då tycker det inte är helt riktigt att likställa kraven med ett sådant och ett garage.
Kanske om du sätter lås på dörren till garaget och bara delar ut nycklar till dem i familjen som genomgått ESA utbildning