Hej, jag har en befintlig kabel (N1XV 5G10) som går i ett kabelskyddsrör från huset bort till en ekonomibyggnad, total kabellängd ca 70 meter. Jag tänkte nu dra både nätverk och TV dit och det vore smidigt att använda det befintliga kabelskyddsrörer istället för att behöva gräva på nytt. De kablar jag tänkte dra är FTP-kabel till nätverket och vanlig koaxialkabel till TV.
I och med att både FTP och koaxial är skärmade kablar tycker jag att det borde gå att dra dessa tillsammans med 5G10 kabeln i det befintliga kabelskyddsröret. Tänker jag rätt eller är det trots skärmningen risk att 5G10 kabeln kommer skapa störningar i de andra, dvs att man borde lägga dessa i ett nytt (=separat) kabelskyddsrör?
Det kommer inte att bli några problem med störningar, det största problemet är nog hur du skall få i dom utan att dra ur den befintliga, såvida du inte har ett dragsnöre i och som inte har vridit sig runt kabeln.
Ska inte alla kablar/ledare som förläggs i samma kanal/rör ha isolering klassad för den högsta av de spänningar som är inblandade? Så med en 3-fas femledare blir det väl 500V-klassning - vilket jag misstänker att varken Ethernet eller antennkoax har. Men jag kan ha fel, det var så länge sedan nu som vi hanterade sånt där...
För ett tag sen var jag på väg att skriva ungefär som Odd skrev, men hejdade mig då jag plötsligt blev lite osäker.
Vi snackar ju om en kabel, som redan är dubbelisolerad och allt. Jag är inte säker på om det finns något föreskriftsmässigt hinder att lägga en svagströmskabel i samma rör.
Ja, jag är som vanligt alltså inte säker på någonting ...
Med bakgrund av vad regeln ska skydda mot så är jag ganska säker på att det inte är tillämpligt för ett rör där starkströmskablarna redan har två lager isolering.
Här har vi en kabel, jämförbar med N1XV. Denna skulle kunna ligga och drälla på golvet. Skulle det vara farligt att trampa på denna, eller ta i den, bita i den osv? Nej, den är dubbelisolerad på samma sätt som en N1XV. Inte finns heller någon rimlig anledning till strängare krav i ett markkabelrör som i sig inte uppfyller kraven på enkel isolering utan kräver kablar.
Kravet på isolering mot högsta förekommande spänning gäller när enkelisolerade ledare samsas i ett rör, inte kablar. Det gäller bara att ledningen med högsta spänningen utgörs av en kabel. Skulle så inte vara fallet måste övriga kablar och ledare ha samma isolering. Då duger t.ex inte telefonkabel, som trots att det är en kabel inte håller nödvändig isolering för 230 V.
Beträffande ethernet, så vill jag bestämt rekommendera att använda oskärmad kabel (UTP) när man drar en kabel mellan två byggnader. Då är det ingen risk att det uppstår höga strömmar i kabelskärmen om det skulle råka bli en spänningsskillnad mellan elnätets skyddsjord i de båda byggnaderna.
I all ethernetutrustning är ju kabeln galvaniskt skild från all annan elektronik och ansluten via en transformator vars isolation vanligtvis tål 1500 V. Man ska inte förstöra den isolationen genom okontrollerade jordslingor via kabelskärm, om det inte är absolut nödvändigt att ha skärmad kabel t ex av speciella EMC-skäl.
Om man står där med en befintlig skärmad kabel kan man t ex skära upp yttermanteln och ta bort skärmen på några centimeters längd för att göra en barriär.
För TV-antennkabel lär det gå att köpa färdiga enheter med ganska små kopplingskondensatorer för att blockera för DC och 50 Hz-potentialskillnader. Alltså i princip samma saker som sitter direkt innanför antennuttaget i äldre tv-apparater där chassiet inte är galvaniskt separerat från elnätet.
Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.
Att ha en skärmad kabel borde väl inte vara ett problem så länge skärmen är isolerad i ena änden? Förslagsvis så ansluts skärmen i matande ände, eller? Dock så ska man ju vara bra säker på att skärmen verkligen är isolerad i mottagaränden och att den inte fortsätter in i den mottagande byggnaden. Annars så ska den väl anslutas till HJS i mottagarbyggnaden? Anledningen till att jag tar upp frågan om skärm trots att det rekommenderats att det inte ska användas är att avståndet mellan ethernet- och kraftlabeln inte blir särskilt stort om de ska ligga i samma markrör. Men jag kan också vara ute och cykla. Bara lite allmänna funderingar.
Optisk fiber är ju på sätt och vis det självklara valet för datanät mellan olika byggnader, ju längre avstånd desto mer självklart val.
Är det beläget ute på landet och lite åskutsatt blir det som regel ny router/switch/dator då och då om man kör TP-ethernet. Isoleringstrafon i nätverksutrustningen har inte en suck med de spänningarna/energierna.
Prylarna klarar sig betydligt oftare med optisk fiber.
TV-nätet vet jag dock ingen bra lösning på (vad gäller åska), utom separata antennen på byggnaderna.
Electrum skrev: TV-nätet vet jag dock ingen bra lösning på (vad gäller åska), utom separata antennen på byggnaderna.
En möjlighet är ju att dra TV-antennkabeln förbi respektive byggnads potentialutjämningsskena (eller annars elcentralens jordskena) och se till att skärmen blir ordentligt jordförbunden där. Helst bör antennkabeln då gå samma väg som kraftkabeln mellan byggnaderna så att man håller ner slingarean och minskar sannolikheten för otrevliga spänningsskillnader mellan de båda kablarna.
Electrum skrev: TV-nätet vet jag dock ingen bra lösning på (vad gäller åska), utom separata antennen på byggnaderna.
En möjlighet är ju att dra TV-antennkabeln förbi respektive byggnads potentialutjämningsskena (eller annars elcentralens jordskena) och se till att skärmen blir ordentligt jordförbunden där. Helst bör antennkabeln då gå samma väg som kraftkabeln mellan byggnaderna så att man håller ner slingarean och minskar sannolikheten för otrevliga spänningsskillnader mellan de båda kablarna.
Jag måste bara ställa frågan...
TV-signalen har inga problem med att skärmen på kabeln är kopplad till lite olika jordpunkter här och där?
Sen ser jag ett litet möjligt problem till, antennkabelns skärm blir en förbindelse för två olika byggnaders potentialutjämningssystem, med risk för att kabeln börja föra ström (i syfte att utjämna spänningsskillnader mellan byggnaderna).
edit:
Man borde kanske ansluta skärmen på ena sidan genom en varistor?
Jag tänkte på det där med att antennkabeln blir en del av potentialutjämningssystemet även om jag kanske inte uttryckte mig precis så. Med en grov PEN-ledare eller liknande parallellt med antennkabeln, som dessutom går samma väg, borde det dock inte bli något större problem.
En varistor i serie med den ena anslutningen av skärmen bör dock kunna eliminera en hel del sådana problem.
TV-signalen har så mycket högre frekvens att jag knappast tror att man behöver bekymra sig för den.
Det verkar som att detta ämne var mer komplicerat än vad jag hade trott.
Det jag främst varit orolig för är om den befintliga kabeln 230V kabeln kommer orsaka störningar på antingen nätverkskabeln eller koaxialen, men så verkar alltså inte vara fallet? Det enda problemet verkar vara att man kanske kommer grilla sin nätverksutrustning eller TV.....
Som sagt behöver du inte bekymra dig över kablarnas isolation mot varandra, inte heller finns några som helst problem med störningar i detta fallet. Det kan även som nämnts vara en fördel vid tex åsköverspänningar eller strömmar att de ligger förlagda samma väg och i närheten av varandra.
Att undvika skärmad kabel för nätverket är grundläggande, det tillför inget i ditt fall och vanligtvis blir det i praktiken sämre om man inte gör allt perfekt. Antennkabeln kan du isf ansluta i båda ändarna av sträckan det är inget problem och gör du det kontrollerat där kommer inte ev strömmar kunna ställa till det på oväntade ställen. Risken borde ändå vara liten om du kör femledare.
Sen är det alltid bra att ordna skydd mot överspänning om man bor så till att det är motiverat och då för hela anläggningen.
Hej , en gammal fråga så du har säker redan löst det men du har svaret i "SS436 40 00 kap 521.6"
Ledare i olika strömkretsar får ligga inom samma rör förutsatt att alla ledare är isolerade för den högsta förekommande spänningen i någon av ledarna i röret.