Stugan är från 40-talet så eldragningen kan vara gammal !
Men den nya spisen har förra ägaren kört på en-fas 230V så tills jag får hit en elektriker så kan jag väl köra på ett vanligt uttag bara nu säkringarna håller.
Tack för svaret Peder !
Såvida inte den andra skyddsledaren är nollan ? Tror mig ha sett sådant i gamla hus men aldrig tänkt på att fråga elektrikern
Men det får elektrikern reda ut när han har tid att komma. Kan köra på 230 så länge via annat uttag.
Man upphör aldrig att förvånas när det gäller gamla spisinkopplingar.
Ett riktigt "fint" exempel" fanns i min mors föräldrahem. Installationen var gjord av en yrkesverksam installatör som rimligtvis borde ha haft någon slags behörighet, 1959-60. Till spisdosan kom fyra röda 2,5 mm2 FK, en av dem var märkt med svart eltejp och den användes som en slags PEN-ledare och var ansluten till både nolla och skyddsjord i spisen (220 V elementspänning). Någon gång på 80-talet byttes spisen mot en med 400 V elementspänning och lite senare installerades köksfläkt som matades från den befintliga spisdosan.
När jordfelsbrytare kom till någon gång kring millennieskiftet gick det såklart inte att ha kvar köksfläktmatningen på det sättet, så den matas numera från en "riktig", befintlig enfasgrupp.
Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.
Då har elektrikern varit här och han konstaterade att jord och nolla anslöts på samma ställe i den gamla spisen
Ny installation gjord till nya spisen så nu är allt som det skall vara.
Tack för era svar !
Last edit: 14 nov 2014 20:37 by Erik Nordberg. Orsak: Glömde en tack rad.