Var i en lgh med 1fas central. Där såg jag att en tidigare elektriker har använt en femledare för all matning till köket. Dom har matat med 3*10A på en 5G1.5 ledare. Notera att det är 1fas i in lägenheten inte 3fas. Vad säger ni, finns det något tillfälle då det är okej att göra så?
Det låter som en fulkoppling. Som skrivet ska där ju sitta typ en 4-polig dvärg (extremt ovanligt). Men då tappar man ju möjligheten att kunna plocka ut 3x10A
Tack. Ni har rätt i att det fanns inget annat än tre 10A normsäkringar, och om jag förstår rätt så skulle ett överströmsskydd eller liknade het ta bort vitsen med 3*10A, man skulle lika gärna ha en 10A. Ska se om jag hittar den gamla tråden.
Nu har jag sökt igenom hela "Elinstallationer" och "Fulel och hemskheter" (eller vad den hette), utan att hitta en liknande tråd. Lars, kan du ge mig en hint om vart jag hittar den?
Vad vi kom fram till där är att detta fall betraktas som olika grupper/kretsar där det alltså inte är tillåtet med en gemensam N-ledare, inte ens om man dimensionerar den korrekt eller skyddar den mot överström. Detta är ingen flerfasgrupp.
Ja. Tack. Där har jag något att förmedla till kunden, och något att drämma i huvudet på den förra elektrikern.
(Har även skrivit till elsäkerhetsverket, men efter att ha läst om era erfarenheter så verkar det inte som jag kommer att få det svar jag önskar där i från.)