Ingen spänning mellan faser men 230 mellan jord och fas???

13 feb 2014 20:10 - 13 feb 2014 20:46 #1 av T.F
Har en diazedcentral direkt efter elmätare med säkringar 1-5.
Faserna sitter på 3,4,5 och när jag mäter spänning mellan jord och fas har jag 230v på alla.
När jag mäter mellan faserna har jag 400 på alla UTOM mellan 4 och 5 där jag har 0.
Varför??? Trasig Servissäkring, eller kabelbrott ute i gatan?

Det hela började med att jag skulle byta ut en trasig gammal spis och inte fick den nya att fungera heller....båda kopplade 400v två fas och jord utan nolla, och på säkring 4 och 5.
Nån som kan förklara eller tipsa om vad som är fel?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 feb 2014 20:14 #2 av Peder Myrne
Ja, någonstans är det ju uppenbarligen avbrott, har du kollat dina egna mätarsäkringar?

13 feb 2014 20:16 #3 av T.F
Ja alla tre är hela och utbytta mot nya för säkerhets skull.

13 feb 2014 20:21 #4 av Peder Myrne
Har du mätt spänningen på alla ställen där du kommer åt att mäta? Om du bara har mätt i centralen föreslår jag att du försöker mäta vid mätarsäkringarna åtminstone.

13 feb 2014 20:29 #5 av Niklas
Vrid ur mätar-säkringarna och mät mellan faserna i pk-bottnarna, har du inte ca380-400V mellan alla 3 kombinationerna är det läge att felanmäla till elleverantören.

13 feb 2014 20:31 #6 av T.F
Har 230 mellan faserna och jord....dock har jag inte mätt mellan faserna där.
Får väl ringa Fortum imorgon kanske, är väl deras sak att stå för det som är före elmätaren....eller?

13 feb 2014 20:39 #7 av Mats Jonsson
Har du mätt 400 V mellan 3 - 5 och 4 - 5? Det skulle i så fall indikera att du har samma fas på 3 och 4. Om så är fallet är det troligen avbrott i en fas (3 eller 4) och bakspänning via belastning uppkommer på den andra fasen.

13 feb 2014 20:45 #8 av T.F
Skrev fel....är mellan 4 och 5 som jag inte har någon spänning.
Rättar till mitt första inlägg :smack:

16 feb 2014 21:36 #9 av T.F
Dags för en uppdatering....
Mätte i bottnarna och fick samma resultat där....noll mellan två faser, fick sen hjälp av en granne som är elektriker med att kolla i skåpet här ute på gatan....
Han mätte och konstaterade samma fel, varpå säkringarna togs ur och mättes....en 35 A var trasig.
Jahapp i med en ny och POFF!!! Rejäl smäll och ljusbåge från fasaden på mitt hus....visade sig att inkommande kabel var skarvad inuti nån gammal plåtdosa och att det var där felet låg.
Blir felanmälan imorgon....skönt att ha hittat problemet :)

Sidan laddades på: 0.042 sekunder

Senaste foruminlägg