Det saknas uppgift om normal belastning i denna central. 63 A är på gränsen för fritt förlagd 10 mm², men bör vara ok då man knappast behöver räkna med anhopning på en fasskena, eller?
Det är alltså två saker jag ser spelar in
- Ledarnas belastningsförmåga som styr maximalt effektuttag i centralen (vid normal drift, med hänsyn till sammanlagring etc). Dvs kommer ni att ligga på 63 A eller långt under? Om ni kan komma att ligga på gränsen så utgör alltså 63 A-säkringen även överlastskydd.
- Felskyddet. Att 63 A-sökringen kommer att lösa vid kortslutning i fasskenan man vi nog anta, förutsatt att huvudledningen är korrekt dimensionerad. De korta 10 mm²-ledarna i centralen förändrar inget nämnvärt där. Däremot kan det ev bli en fråga om de tål stötströmmen utan att gå upp i rök, men det kan vi nog också anta då 16 mm² redan ska vara dimensionerad för det.
Vad säger brandskyddsbeskrivningarna i aktuella fall? Något jag verkligen lärt mig sen jag pörjade projja är att inte stirra blint bara på vad installationsreglerna säger utan komplettera med brandskyddet som kan kräva saker utöver det "logiska".
Jag gissar även fritt att det handlar om industrin också där belastningar kan vara hårda i jämförelse med en bostad.