Kabeldragning inom central?

24 apr 2013 08:32 - 24 apr 2013 08:33 #1 av Mikael Ljungstrand
Vi satt å prata om huruvida man får säkra av centraler vars kabeldragning internt i centralen är 10mm respektive 16mm.

Ett exempel:

Stigare är 4x16mm säkrad 63A, internt i centralen drar vi 10mm, är det ok?

För att förtydliga, mellan HB - JFB samt fasskena 10mm?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 apr 2013 10:11 #2 av Bo Siltberg
Det saknas uppgift om normal belastning i denna central. 63 A är på gränsen för fritt förlagd 10 mm², men bör vara ok då man knappast behöver räkna med anhopning på en fasskena, eller?

Det är alltså två saker jag ser spelar in

- Ledarnas belastningsförmåga som styr maximalt effektuttag i centralen (vid normal drift, med hänsyn till sammanlagring etc). Dvs kommer ni att ligga på 63 A eller långt under? Om ni kan komma att ligga på gränsen så utgör alltså 63 A-säkringen även överlastskydd.

- Felskyddet. Att 63 A-sökringen kommer att lösa vid kortslutning i fasskenan man vi nog anta, förutsatt att huvudledningen är korrekt dimensionerad. De korta 10 mm²-ledarna i centralen förändrar inget nämnvärt där. Däremot kan det ev bli en fråga om de tål stötströmmen utan att gå upp i rök, men det kan vi nog också anta då 16 mm² redan ska vara dimensionerad för det.

Lite mer diskussioner finns i denna tråd: www.fluxio.se/forum/foereskrifter-och-st...dning-elcentral.html

24 apr 2013 12:54 #3 av Janne Larsson
Vad säger brandskyddsbeskrivningarna i aktuella fall? Något jag verkligen lärt mig sen jag pörjade projja är att inte stirra blint bara på vad installationsreglerna säger utan komplettera med brandskyddet som kan kräva saker utöver det "logiska".
Jag gissar även fritt att det handlar om industrin också där belastningar kan vara hårda i jämförelse med en bostad.

24 apr 2013 16:56 #4 av Mikael Ljungstrand
Mycket matnyttigt via den länken tackar, det fick fart i diskussionerna på rasten.

Det är en mindre verkstad som vi bygger.

3 st europa 16A
3 st stationära maskiner 3x10A
1 st telfer
några vägguttag här å där.
belysning 1000W cirkus.

Så det är inga större belastningar. Kabeln vi använder gick till en tidigare central som vi bytt ut, nu när det byggdes om.

Sidan laddades på: 0.038 sekunder

Senaste foruminlägg