Magnetfält från kontaktorer, trafos m.m. kan påverka en strömtång.
Ser ut som att det sitter en ringledningstrafo eller kontaktor där, bara en tanke....
Bara en tanke.. Finns det någon anledning till varför det finns en anslutning mellan PE- och N-skenorna i den vänstra centralen? Jag tänker på bygeln..
Men det kanske är BVP som ligger på den lilla plinten.. Men ligger dess fas också utanför JFB?
Om den gruppens fas vars nolla ligger på lilla nolleplinten i vänstra centralen ligger på JFB så förklarar ju det kraftiga läckströmmar..
Är för övrigt jäkligt nyfiken på vad som påträffas.
Jörgen skrev: Om den inte löst på ett drygt halvår varför börja krångla och felsöka nu? Hade det inte varit smartare(billigare än att felsöka ett fel som knappt finns) att lägga VP på en egen JFB, då stannar VP inte om nått annat krånglar och är ändå skyddad. Ju mindre som ligger på en JFB desto mindre felström blir det då alla läckströmmar slås ihop.
Måste VP ligga på JFB förresten? Eftersom de oftast är fastanslutna så borde dom inte behöva det eller är det nått som försäkringsbolagen kräver?
Ja, jag håller med fullständigt. Det var kundens försäkringsbolag som ville att en elfirma skulle göra en koll för säkerhetsskull. Och det var ju lättare sagt ett gjort när centralen såg ut som ett överkört ollon när jag kom dit.
Michell Andersson skrev: Bara en tanke.. Finns det någon anledning till varför det finns en anslutning mellan PE- och N-skenorna i den vänstra centralen? Jag tänker på bygeln..
Men det kanske är BVP som ligger på den lilla plinten.. Men ligger dess fas också utanför JFB?
Om den gruppens fas vars nolla ligger på lilla nolleplinten i vänstra centralen ligger på JFB så förklarar ju det kraftiga läckströmmar..
Är för övrigt jäkligt nyfiken på vad som påträffas.
Ja, det var för bergvärmepumpen.
Faserna gick från ovansida JFB i den högra centralen. Virrvarr hela elcentralen.
Det är lite skämmigt att säga, men jag kom aldrig tillbaka dit. Jag blev överfylld med jobb i flera månader och när jag väl skulle ta mig tid för att fortsätta kolla på det där så hade firman redan fakturerat kunden så då bestämde jag mig för att inte ta upp det jobbet igen. Blev det problem så tänkte jag att kunden skulle få ringa, men sam sagt så var det ju inget problem där med att JFB löste ut eller dyl. så...