Konstiga värden med läckströmtång

19 feb 2013 17:52 #1 av Patrik Hedlund
Fick i början av januari ett jobb där en kollega hade varit sommaren innan och felsökt en JFB som löste efter ett åsknedslag. Efter råd från mig så hade han kopplat bergvärmepumpen utanför JFB och efter det funkade allt.
Kunden hade dit BVP-installatörens elektriker för att undersöka BVP, men fann inga fel på den. Att den skulle läcka för mycket eller något. Det var då jag fick i uppdrag att undersöka om det kunde finnas något annat fel i anläggningen.

Började mäta runt alla faser och nollan med läckströmstången, men fick väldigt konstiga värden så som t.ex. 4 A i läckström. Dömde ut läckströmstången p.g.a. att den även tidigare inte känts så pålitlig.
Började även megga och fick knasiga värden, men det är en annan historia.

Firman fixade en ny läckströmtång och jag var dit igen igår och mätte på samma sätt. Suck. Även den visade skitkonstiga värden. :smack: T.ex. när jag hade alla säkringar uppslagna (ej slagit på några särskilda apparater) så mätte jag upp 6 A i läckström. Slog jag ner några säkringar så föll siffrorna. På en belysningsgrupp så ökade värdet med 1 A om jag slog till den säkringen. Slog jag av alla JFB och säkringar så hade jag fortfarande 300 mA i värde. Slog jag av huvudbrytaren på mätartavlan så blev det 0 mA.

Vad är det för fel?! :side: Jag mäter rätt, det kan ju aldrig vara fel på två olika läckströmstänger och det kan omöjligen vara sådana där värden.

Av erfarenhet har jag lärt mig att man verkligen måste se till att käftarna kniper ihop helt, annars kan samma fenomen uppstå.

Hjälp mig snälla!

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 feb 2013 19:22 #2 av Johan Svensson
Råkar inte ha den i DC läge?

19 feb 2013 19:59 #3 av Marcus Lundström
Har tången har en knapp där man kan växla mellan Wide och 50/60Hz?

19 feb 2013 20:09 #4 av Claes Börjesson
Har du isolationsmätt ?

Ser ut som om Nollan är kopplad till jord någonstans i fält.

20 feb 2013 08:14 #5 av Bo Siltberg
Är det en TRMS-tång?

20 feb 2013 15:55 #6 av Patrik Hedlund

Johan Svensson skrev: Råkar inte ha den i DC läge?

Nej, finns inget DC-läge.

Marcus Lundström skrev: Har tången har en knapp där man kan växla mellan Wide och 50/60Hz?

Ja, men oavsett vilket man väljer så visas lika konstiga värden.

Claes Börjesson skrev: Har du isolationsmätt ?

Ser ut som om Nollan är kopplad till jord någonstans i fält.

Ja, jag har isolationsmätt. Jag har fått bygga om centralen i stort för att kunna megga varje grupp och för att komma åt att mäta med läckströmtången. Meggade varje grupp efter att fått skitdåliga värden och upptäckte bland annat en golvvärmetermostat som det hade kommit in fukt i så att jordflätan på värmekabeln hade nästan oxiderat sönder. Åtgärdade och fick då okej värde på den gruppen.
Efter att ha gått igenom varje grupp och fått ihop hela centralen igen så blev det konstiga värden. Meggade mellan ovansida avslagen säkring+hela nollskenan mot jord och fick t.ex. 0.43 Mohm på flera grupper. Alltså exakt samma värde. Jord och nollskenan var separerade genom JFB.

Bo Siltberg skrev: Är det en TRMS-tång?

Jag vet faktiskt inte, men det borde det väl vara tycker jag?
Denna är det.

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

20 feb 2013 16:02 - 20 feb 2013 16:03 #7 av Patrik Hedlund
Här är två bilder på centralen när jag höll på och fixade första ggn. Den som hade gjort centralbytet hade kastat in nollor och jordar lite hur som helst på skenorna så det gällde ju att följa trådarnas för att kunna megga varje grupp var för sig.

Här kunde man verkligen uppskatta Hager Gamma när det fanns möjlighet att enkelt klicka loss DIN-skenorna för att komma åt bättre bakom.

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall
Bilagor:

20 feb 2013 16:48 #8 av Bo Siltberg
Den tången mäter inte TRMS, men t.ex Kyoritsu 2417 gör det. Kan ha betydelse om det finns övertoner och skräp.

20 feb 2013 17:02 #9 av Patrik Hedlund
Jaha, okej. Men det förklarar ju inte varför instrumentet visar 300 mA bara genom att trådarna är spänningssatt.

För att yttliggare tydliggöra hur jag mäter så tar jag tången runt alla tre faser och nollan på ovansida JFB.

Vad trött jag blir... att inget får vara enkelt.

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

20 feb 2013 18:15 #10 av Marcus Lundström
Jag har en likadan tång som du. Har du den i Wide-läget så mäter den även högre frekvenser orsakade av övertoner.
Får du samma mätvärde på 50/60Hz som i wide-läget kan du vara säker på det inte finns något jordfel pga. övertoner eller annat "frekvens-skräp".

sidan 8-9
www.elma-instruments.se/ElmaInstruments/...0165_SE_20081221.pdf
Följande användare sa tack: Patrik Hedlund

20 feb 2013 19:51 #11 av Jörgen
Löser den direkt eller lite slumpmässigt?

Jag felsökte en gång där JFB löste ibland, inga felströmmar som var i närheten av det värde jag mätte upp att JFB skulle lösa ut på. Kunde inte göra så mycket just då men fick svaret några veckor senare när kylen la av och felet försvann efter byte.

Med så mycket "läckström" låter det som att du har nån belastning där faserna och nollan inte riktigt hör ihop, tex nolla och fas på olika JFB, med och utan JFB osv (kombinationerna kan vara många).

20 feb 2013 20:27 #12 av Bo Siltberg
Funderar på om man behöver samla ihop ledarna i tången - det kanske inte fungerar om de spretar och passerar tången i olika vinklar?

20 feb 2013 20:32 #13 av Patrik Hedlund
Jordfelsbrytaren har inte löst ut sedan Juli 2012 när min kollega la bergvärmepumpen utanför. Därför var det lite lustigt när jag skulle åka på denna "felsökningen".

Ja, om det skulle kunna vara något sånt konstigt då möjligtvis.
Det jag får göra är väl att koppla bort vissa delar och mäta. T.ex. koppla bort centralen till höger osv. Det går ju en massa förbindningar hit och dit... :)

Det man tänker på är ju att tiden springer iväg...

Tack för hjälpen alla så länge! :)

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

20 feb 2013 20:34 #14 av Patrik Hedlund

Bo Siltberg skrev: Funderar på om man behöver samla ihop ledarna i tången - det kanske inte fungerar om de spretar och passerar tången i olika vinklar?

Käftarna är ju inte så extremt stora så ledarna blir ganska så "samlade" när man klämmer runt dem. :)

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

20 feb 2013 22:27 #15 av Claes Börjesson
Hallå, hur har du kopplat Nollorna ?

Det ser ut som om ena centralens nolla fortsätter till nästa.

Du måste ha 1 nolla från "nollskruven" till varje JFB, man kan inte koppla i serie.

(du har kanske gjort rätt men jag sett fel :rulla: :rulla: )

21 feb 2013 10:35 #16 av Patrik Hedlund

Claes Börjesson skrev: Hallå, hur har du kopplat Nollorna ?

Det ser ut som om ena centralens nolla fortsätter till nästa.

Du måste ha 1 nolla från "nollskruven" till varje JFB, man kan inte koppla i serie.

(du har kanske gjort rätt men jag sett fel :rulla: :rulla: )

Hehe om du kollar på översta bilden så kan du se en blå ledare som går från jordskenan till JFB 2.

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

23 feb 2013 09:58 #17 av Jörgen
Om den inte löst på ett drygt halvår varför börja krångla och felsöka nu? Hade det inte varit smartare(billigare än att felsöka ett fel som knappt finns) att lägga VP på en egen JFB, då stannar VP inte om nått annat krånglar och är ändå skyddad. Ju mindre som ligger på en JFB desto mindre felström blir det då alla läckströmmar slås ihop.

Måste VP ligga på JFB förresten? Eftersom de oftast är fastanslutna så borde dom inte behöva det eller är det nått som försäkringsbolagen kräver?

23 feb 2013 12:56 #18 av Alexander N
Vad jag vet så behövs det inte. Och om man vill ha den på JFB bör man självklart lägga den på en egen. Dem flesta tillverkarna som jag läst på vill att man lägger dem på en 300mA, om något.
Följande användare sa tack: Jörgen

23 feb 2013 13:53 #19 av Christer Djerf
Får du några värden i strömtången om du bara för den in bland ledarna utan att ha någon ledare i käften?

Tanken med detta test är att se om omkringliggande ledare stör mätvärdet!

28 mar 2013 19:06 #20 av Bo Siltberg
Patrik, har du hittat någon förklaring till det konstiga mätvärdena?

Sidan laddades på: 0.189 sekunder

Senaste foruminlägg