Hur skall man gå tillväga för att veta hur många tråd man skall ha med sig till div. elinstallationer?
Tänker mig en vanlig lägenhet med 2 ROK. Har man 2 lamputtag i vardagsrummet med en trapp på olika sidor i huset, hur tänker jag på ett sådant simpelt ställe?
Eftersom du är i branschen så har du antingen firma eller så är du anställd på en antar jag så tråd kommer ju att köpas in vilket fall som helst så det är ju bara att ta med, men till en 2 ROK så kan du räkna med att ha två lådor vardera av brun, blå och G/G sen en låda med svart, vit och kanske en orange, dessa 1,5mm2. Sen en låda av vardera 2,5 mm2 av brun, blå och G/G.
Då har du allt vad du behöver även till en trapp och till ev 3-fas.
Enkelt är ju sedan vid trappkopplingen att dra fas till båda brytarna (med jord och nolla så man kan gå vidare till ev uttag) och sedan mellantråd och tändtråd.
Nja, branschen var väl att ta i..jag skall hjälpa en känning.
Tack för hjälpen..men hur skall man tänka i logiken rent generellt när det gäller installation av takarmaturer och dess styrning via olika typer av strömbrytare? Finns det någon bra guide på nätet eventuellt som någon känner till?
Jakob skrev: Nja, branschen var väl att ta i..jag skall hjälpa en känning.
Tack för hjälpen..men hur skall man tänka i logiken rent generellt när det gäller installation av takarmaturer och dess styrning via olika typer av strömbrytare? Finns det någon bra guide på nätet eventuellt som någon känner till?
Ursäkta om det låter hårt, men är du yrkesman så borde du känna till detta. Det är hyffsat grundläggande kunskaper du talar om här.
Känner du inte till det så bör du omgånde påtala detta för din behörighetsansvarige på firman.
Detta är ett forum för personer i elbranchen och syftet är nog snarare att utbyta erfarenheter dessa personer emellan än att hjälpa en lekman genomföra ett lagvidrigt svartjobb.
Då är nog byggahus ett bättre forum för dig.