TN-C Matning till Maskin

29 jan 2013 22:30 #1 av Erik Darenius
Hej, kort fråga är det tillåtet att Ta ut TN-S i "maskinänden" dvs bygla inkommande PEN till Nollskena i maskinen.

Matande nät är utfört som TN-C

/Erik

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 jan 2013 10:26 #2 av Bo Siltberg
Är du säker på att maskinen verkligen matas med TN-C då (med en PEN), och inte tre faser plus PE?

Övergång från TN-C till TN-S görs normalt i centraler. Vad är detta för maskin?

30 jan 2013 13:08 #3 av Erik Darenius
Maskinen i fråga skall avsäkras 250A och har alltså en nollplint i sitt apparatskåp.

Jag vill undvika att behöva dra TN-S hela vägen från ställverk pga av att det blir betydligt dyrare.

Matande ställverk är alltså utfört som TN-C

Om jag tolkat regelverket korrekt får övergång till TN-S ske i apparatskåp?

30 jan 2013 17:46 #4 av Bo Siltberg
Usch så mycket ström - sånt pillar jag inte med... :unsure:
Vet inte vad som är brukligt för maskiner av denna storlek, men rent allmänt ska matningsledningen klassas som en huvudledning, dvs avsedd kabel fast installerad i ett fast monterat skåp ("central" av något slag även om det ordet inte används i reglerna, och även om det inte finns något specifikt förbud mot anslutningskabel och flyttbara/rörliga skåp, om det är aktuellt här) och med en PEN uppmärkt som en PEN. Lådan ska vidare ha separata PE- och N-skenor, vilket verkar finnas. Om det ändå är tillåtet och brukligt och lämpligt i just detta fall kan jag inte svara på.

30 jan 2013 17:56 #5 av Christer Djerf
Inte alls ovanligt att man går över till TN-S i apparatskåp till t.ex. maskiner.
Man gör på samma sätt som "vanligt", blå tråd mellan PEN-skenan till en N-skena.

31 jan 2013 10:42 #6 av Magnus
Svar från Magnus i ämnet TN-C Matning till Maskin
Finner inga problem i det så länge ledningen är utförd som huvudledning och apparatskåpet har separata N o PE plintar så som vilken gruppcentral som helst har utförd för TN-C matning.

-Min titel efter citat av Patrik Hedlund-

Sidan laddades på: 0.041 sekunder

Senaste foruminlägg