Zoner i badrum.

08 dec 2012 21:52 #1 av Anders Tegelberg
I ett "gammalt" badrum plockar snickare/plattsättare ner befintliga armaturer,strömbrytare och paxfläkt. Badrummet kaklas och sedan blir jag kontaktad för att återinstallera materialet. När jag kommer dit så upptäcker jag att flera av anslutningspunkterna sitter på platser där de inte får sitta enligt zoner/ip-klasser. Flytta anslutningspunkterna på ett snyggt sätt är ju lite svårt i ett helkaklat badrum och husägaren har ju svårt att förstå varför man inte kan återmontera materialet på det sätt som han "alltid" har haft det.
Eftersom jag inte blivit inkopplad i det här förrän det var "för sent" så är frågan, vem bär ansvaret husägaren eller snickaren/plattsättaren?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

08 dec 2012 22:08 #2 av Thomas Hausel
Svar från Thomas Hausel i ämnet Zoner i badrum.
Vilka apparater är det problem med? I vilken/vilka zoner?
Är badrummet ombyggt med flytt av positioner som påverkar zonerna i dagsläget?
El arbeten utförda av dig kan du knappast klandra husägaren för inte heller snickaren.
Ska det var riktigt gjort SKA man anlita fackligt folk för anpassade lösningar och riktigt utförda arbeten!
I slutändan står ju ju d som behörig elinstallatör bakom arbetet.
Så vill de inte ha det rätt åk därifrån och låt dem hitta någon annan!

Lycka till alla fall.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

08 dec 2012 22:45 #3 av Henrik Eriksson
Svar från Henrik Eriksson i ämnet Zoner i badrum.
Så länge saker inte sitter i zon 0 så går det ju att lösa med tätare brytare och armaturer.
Enligt föreskriften får du ju montera vad som ovan 2,25 m ifall det nu skulle sitta en takdosa (men man får ju själv ställa sig frågan hur fuktigt det blir där uppe). Men hade det varit jag skulle det tätats bra med silicon under en ip44 armatur som täcker takdosan om den var placerad mitt i taket. Över duschen, så hej hej till kunden.

Som Anders skrev, gör ingen installation du själv inte tror på.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 dec 2012 09:57 #4 av Bo Siltberg
Svar från Bo Siltberg i ämnet Zoner i badrum.
Formellt är det husägaren som brustit - han ska se till att de yrkesmän som arbetar på elanläggningen har den kompetens som krävs. Här har han låtit snickare och plattsättare styra utformningen. Det är dock inte lätt att få innehavaren att inse detta...

Det kanske delvis går att lösa med klenspänning?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 dec 2012 10:22 #5 av Patrik Hedlund
Svar från Patrik Hedlund i ämnet Zoner i badrum.
Rent spontant, åk där ifrån. Man blir ju gråhårig i förtid av sånt där.

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 dec 2012 07:23 #6 av Ronny
Svar från Ronny i ämnet Zoner i badrum.
Är du anlitad av snickaren eller direkt av kunden?
Ligger du "under" snickaren så skulle jag nog påstå att han borde ha tagit ansvar för att utförandet blir riktigt utfört

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 dec 2012 20:02 #7 av Lars Blomkvist
Svar från Lars Blomkvist i ämnet Zoner i badrum.
Snickaren kan ligga "under" beställaren = byggherren.

Privatpersoner vill oftast inte betala för tjänsten att någon håller i jobbet. Det slutar ofta med att den som är minst insatt i ombyggnation mm (kund) ska planera :smack:

Den som inte söker finner inga svar :) ibland

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.063 sekunder

Senaste foruminlägg