Rörutlopp, köksfläkt.

09 aug 2012 19:14 #1 av David
Hej

Tänkte bara kolla vad det finns för olika lösningar på att koppla in en köksfläkt där det kommer ett rörutlopp i "kåpan" som täcker ventilationsröret.

Hänga ett löst utv 1vägs ?
Eller en ip-dosa ?

Är för lite utrymme för att sätta fast uttaget alt dosan.... Känns sådär att låta det hänga löst.:blink:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 aug 2012 19:27 #2 av Ronnie Lidström
Nånstans finns det alltid plats att skruva fast ett utanpåliggande 1vägs uttag.

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

09 aug 2012 19:37 #3 av Bo Siltberg
Jag blev en gång tvungen att sätta ett utanpåliggande uttag lite vid sidan om en infälld dosa, med kabel därifrån. Det kanske går att göra likadant mha en kabelkanal eller kabelmantel över FKn? Det syns ju inte...

09 aug 2012 19:48 #4 av Martin
Svar från Martin i ämnet Rörutlopp, köksfläkt.
Ta skyddshöljet fårn en 5ledare etc och tryck dit över Fk'n och flytta dit uttag den lilla bit du behöver.

42

09 aug 2012 23:10 #5 av Thomas Hausel
I mellan åt blir det ju inkoppling av fläkt ovan en köksö, då finns ingen möjlighet att sätta uttag och för att slippa stå med snickare och vara med vid monteringen med ip65 dosa och avlastning så är alternativet ett skarvuttag med 8mm pvc slang (finns faktist uppskal att köpa på 50m ring)

10 aug 2012 04:21 #6 av Ronnie Lidström
Även takhängda fläktar brukar ha en liten yta där det just å pass rymms ett 1v upl uttag. Har varit med en gång dock om en riktigt idiotisk konstruktion där det inte gick. Då satte vi uttaget på vinden ovanför (Var en fiiin designerfläkt som kosta över 40k)

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

10 aug 2012 19:03 #7 av Henrik Eriksson
Jag har med satt skarvuttag när det är tak hängda fläktar, blir enklast så om de behöver ta ner den eller justera den efteråt. Dock ser jag inte att det skulle vara någon fara i detta då det aldrig kommer slitas eller dras i under tiden fläkten är i bruk. Bör ju inte hända mer med detta än med att ha ett 1v uttag monterat fast.

10 aug 2012 19:36 #8 av David
Svar från David i ämnet Rörutlopp, köksfläkt.
Tack för alla svar, ett fast monterat 1v är väl det rätta. Men skarvuttag och hölje blev det denna gång, blev bra och underlättade för snickaren.

Man bara måste gilla detta forum! :klapp: :pusspuss:

10 aug 2012 21:42 #9 av Patrik Hedlund
Ja, jag ska faktiskt stiga fram och erkänna att jag har fuskat och satt en hon-kontakt på trådarna när det har varit en takhängd fläkt.

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Sidan laddades på: 0.042 sekunder

Senaste foruminlägg