Ska installera en nybyggd verkstad, och trådstegar känns som det naturliga valet av förläggning, men jag har ledsnat lite på utseendet av dem. Är det någon som har andra snygga förslag? Vit kabelkanal är ju snyggt, men kanske inte så praktiskt. Kan nämna att det är vit gips på väggarna, och en hel del installationer.
//:CG
Last edit: 04 jul 2012 21:01 by Ronnie Lidström. Orsak: Ändrade till mer beskrivande rubrik
Vadå tröttnat på trådstege ? bara tanken på plastkanal i verkstad får mig att rysa vad är bättre o snyggare än väl utförd trådstege installation
Mvh Gunnar
Det är en tom hall byggd med stålbågar, så med 4 meters mellanrum på väggen måste man göra en U-böj runt varje stålbåge. Alternativt ha ett stegsystem som går i linje med stålbågarna, men 25cm ut från väggen. Jo inte är det fult med trådstege, men om någon har en bättre idé eller någon bild så tar jag gärna emot förslag.
Bara jag som hade kört MP stegar typ 400 eller större och evt avskiljningsplåtar för styrkablar till maskiner etc?
Var inte dumsnål utan gå upp 1-2 steg mer än du tror. Det Fylls snabbt upp! Trådstegar gillar bara jag när det är lite färre kablar eller en herrejösses med datakablar tex.
Trådstege är det bästa och billigaste för moderna installationer. I alla fall i mindre verkstäder. Väggfäste på balkarna och väggkonsoller på vägg så blir det kanon.
Sedan kan du ju klamra ner kabeln i vanlig ordning eller använda profiljärn.
Jag hade ju valt en Wibe förstärkt kabelstege. Där man går ur stegen med kabel går man ur neråt innan man viker åt sidan - och får då ett extra stöd på ovansidan av förstärkningsstaget att stripsa på innan kabeln går ut mot vägg el. dyl. (om strips används- endast svarta uv-beständiga).
Jag tänkte på trådstege längs med väggarna och sedan aluminiumrör eller klammer ner till uttagen. Det är snyggt och praktiskt. Vit kabelrännna skulle väl också fungera, men är inte de pendlade allt som oftast?
Javisst finns det aluminiumrör. "Japprör". Likadana som VP rör men i aluminium, samma med skarverna. Fint att använda när man skall dra ner kabel på t.ex. en plåtvägg. Ett svinarsle i varje ända bara så inte kabeln skadas.