Håller på med ett uterum där det är trall på golvet.
Det ska monteras en lampa på den befintliga fasaden som är mexitegel vitt (tror det heter så) och jag kommer med min kabel genom golvet.
Frågan är: Finns det något snyggare kabelskydd eller bra lösning för att slippa sätta ett silverfärgat kabelskydd med några stora klammer över på den vita väggen?
Hittar inte någon bra info om hur högt man behöver gå upp med skyddet på väggen.
Jag har också fått lära mig 1m upp efter väggen men just nu kommer jag inte på vars jag läst det eller om det bara är någon som matat in den informationen i huvudet på mig.
Men för mig att jag läst det i någon standard eller handbok.
Pelle Svensson skrev: Kabelskydd man köper är ju alltid 1,7m
Man har väl säkert valt den längden av någon bra anledning?
För att få sälja mer material. För dyrare med 1,7m än om det är 1-1,5 m
Jag försökte hitta lite snabbt idag på lunchen men hittade inget där det påvisade 1m eller 1,5m.
hittade det här på 522.6.1
522.6 Mekanisk påverkan genom slag eller stöt (AG)
522.6.1
Ledningssystem ska väljas och monteras så, att de skador som kan uppstå på grund av mekanisk påverkan, till exempel genom slag, inträngning eller sammantryckning, blir de minsta möjliga under montering, drift och underhåll.
522.6.2
Fasta ledningssystem som kan bli utsatta för mekanisk påverkan i form av slag eller stöt i måttlig omfattning (AG2) eller i stor omfattning (AG3) ska vara tillräckligt skyddade genom:
– ledningssystemets mekaniska egenskaper, eller
– dess placering, eller
– extra mekaniskt skydd, eller
– en kombination av ovanstående åtgärder.
ANM 1 – Exempel är områden där golvet troligen penetreras och områden där gaffeltruckar används.
ANM 2 –Extra mekaniskt skydd kan uppnås genom lämpliga kanalskenor, kabelkanaler eller elinstallationsrör.
Det finns ett (malplacerat) råd till 522.8.8 i HB 444 som anger 1.5 m. Jag vet att jag sett det någon annanstans också, inte nödvändigtvis i elinstallationsreglerna.
Bo Siltberg skrev: Det finns ett (malplacerat) råd till 522.8.8 i HB 444 som anger 1.5 m. Jag vet att jag sett det någon annanstans också, inte nödvändigtvis i elinstallationsreglerna.
Undra om det är SS 424 14 37, utgåva 6. Du kanske menar.
Tabell 3C - Övrig mark finns det en text där det står:
Öppen förlaggning på berg,
stolpe eller byggnadskonstruktion:
Rör eller U-profil upp till 1,5m över mark om kabeln genom sitt läge ej är skyddad mot mekanisk åverkan.
Samt i avsnitt 10. Kabelskydd, så står det lite mer om kabelskydds utformning och slagtålighet.