Högst 6A säkring till grupper med belysning och uttag

01 nov 2011 08:37 #1 av Reijo Eriksson
Upptäckte i 1939-års föreskrift att det inte var tillåtet att säkra ett uttag med mer än 6A om gruppen innehåller både belysning och uttag. Denna föreskrift gällde fram till 30 juni 1960.

Detta betyder också att det inte är tillåtet i dag att säkra upp till 10A, men vem har inte säkrat upp från 6A till 10A, för dessa anläggningar.



Reijo Eriksson
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

01 nov 2011 09:26 - 01 nov 2011 09:26 #2 av Ronnie Lidström
Ah..

Jag trodde att många grupper förr var säkrad endast 6A pga att uttag/brytare (och kanske även ledningarna?) inte var godkända för mer än 6A. Men detta är väl också en bra anledning. Gamla uttag och strömställare brukar väl vara stämplade med 6A?


(Tog mig friheten att skriva av din bild, då den var lite svårläst)

Säkring av gruppledningar.

g. Smältsäkring i gruppledning för belysning, till vilken är ansluten vägg- eller golvuttag med 10 A märkström får - utom i verkstadslokaler och liknande - icke hava större märkström än 6 A

Förklaring. Bestämmelsen avser i främsta rummet att hindra översäkring av till gruppledningen anslutna flyttbara ledningar med klenare area än gruppledningen.


Vad heter föreskriften som ditt klipp kommer ifrån?

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

01 nov 2011 10:06 #3 av Bo Siltberg
Det händer nog att dessa grupper säkras upp, men jag tycker mig se på forumen att dom flesta faktiskt är medvetna om att det inte kan göras utan förbehåll, dock med den missuppfattningen som Ronnie beskriver.

Att det är skarvsladdställ och annat man stoppar i uttagen som regeln avser var nytt, och förståndigt!
Men vad har det med belysning att göra? Är det ett sätt att försöka begränsa sig till uttag för allmänbruk?

Och vad är skillnaden idag som tillåter 10 A eller 16 A?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

01 nov 2011 18:58 #4 av Reijo Eriksson
Föreskriften heter Nr 4 - 1939.

Reijo Eriksson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

01 nov 2011 19:46 #5 av Ronnie Lidström
Hittade:

KFS 1939 Ser. A nr 4/1939

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

01 mar 2021 11:37 - 01 mar 2021 15:47 #6 av Alle
Hej,

jag har försökt hitta en digitalversion av KFS 1939 Ser. A nr 4/1939. Baserat på bilden så verkar du ha hittat den, finns det någon möjlighet till att jag skulle kunna få en länk till sidan där du hittade den? Alternativt om du skulle kunna maila den till mig.
/Alle

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 mar 2021 15:42 #7 av Torbjörn Forsman
1939 års föreskrifter hittar man oftast i Svenska Elektricitetverksföreningens utgåva, som verkar ha tryckts flera gånger under 1940-talet. Beteckningen KFS 1939 Ser. A nr 4/1939 står dock ingenstans på eller i den boken.
Boken är (ofta) röd, på omslaget står "Elektriska säkerhetsföreskrifter med kommentarer", på försättsbladet står "Kommerskollegii säkerhetsföreskrifter för elektriska starkströmsanläggningar".
Om man söker på någon av de titlarna, kan det nog vara lättare att hitta föreskrifterna t ex på antikvariat.

Texten i trådstartarens klipp finns i §35 mom g.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 mar 2021 20:54 #8 av Mikael Malmgren
Har denna i bokhyllan - från 1954 - hittad i container när konsultbolag "rensade"


Elkraftingenjör och konsult med specialitet inom Reläskydd, Selektivplaner och Elkraftberäkningar. Även stort intresse för föreskrifter & standarder, ESA samt projektledning och entreprenadjuridik.


Mikael Malmgren Installatörsbehörighet: A

www.elektroinvent.se

Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 mar 2021 20:55 #9 av Mikael Malmgren

Elkraftingenjör och konsult med specialitet inom Reläskydd, Selektivplaner och Elkraftberäkningar. Även stort intresse för föreskrifter & standarder, ESA samt projektledning och entreprenadjuridik.


Mikael Malmgren Installatörsbehörighet: A

www.elektroinvent.se

Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 mar 2021 20:57 - 06 mar 2021 21:12 #10 av Mikael Malmgren
SEK sålde för några år sedan en CD-rom med alla äldre föreskrifter.


Elkraftingenjör och konsult med specialitet inom Reläskydd, Selektivplaner och Elkraftberäkningar. Även stort intresse för föreskrifter & standarder, ESA samt projektledning och entreprenadjuridik.


Mikael Malmgren Installatörsbehörighet: A

www.elektroinvent.se

Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.358 sekunder

Senaste foruminlägg