ElDim

15 aug 2012 13:46 #1 av Krille
ElDim skapades av Krille
Efter att jag läst några trådar på ByggaHus forumet så föddes idén att göra ett enkelt El-dimensioneringsprogram
som visualiserar vad som påverkar i en anläggning och göra det som ett gratisprogram. Så nu har vi en egen tråd där på ByggaHus forumet där Bo Siltberg och flera andra hjälper till. Jag är själv självutnämnd programmerare..

Men sen behövs det hjälp med idéer och tester och här hoppas jag detta forum är bättre än ByggaHus, för där är det inte alla som har full koll på elläran, utan det är ju mer ett forum för oss som vill lära oss.

Här kan man ladda ned Eldim och även källkoden för dom som vill.

Jag hoppas att det finns dom som vill hjälpa till att få fram ett användbart program.
Just nu försöker vi verifiera 4.0beta för att kunna göra det skarpt. Jag har lagt in förläggning men det är avstängt
i avvaktan på att få det verifierat som skall med i 4.0.

Jag har många idéer för programmet men det går bara att realisera om det finns dom som vill testa.
och komma med förslag på hur programmet bör utformas.

Om du är el-lärare så blir dina åsikter viktiga för det är just elever och dom som vill veta som först och främst
programmet är tänkta för.

Jag har själv gått El-Tele, haft eget utvecklings företag inom styrning, Undervisat i EL-Tele för ca 20år sen men har mycket material nerpackat och kan inte få fram allt just nu. (Och jag kommer inte ihåg allt)
Men tanken var ju inte att göra det här själv utan att få göra det tillsammans med andra, för det är ju det som är roligt.
Följande användare sa tack: Ronnie Lidström

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 aug 2012 13:58 #2 av Mats Persson
Svar från Mats Persson i ämnet ElDim
Men vad har du för mål och ambition med programmet?
Har följt tråden på BH men har där fått känslan av det ska rikta sig för hemmapulare? Med förenklingar och lite sådana saker som följd av det.