ElDim

15 aug 2012 13:46 #1 av Krille
ElDim skapades av Krille
Efter att jag läst några trådar på ByggaHus forumet så föddes idén att göra ett enkelt El-dimensioneringsprogram
som visualiserar vad som påverkar i en anläggning och göra det som ett gratisprogram. Så nu har vi en egen tråd där på ByggaHus forumet där Bo Siltberg och flera andra hjälper till. Jag är själv självutnämnd programmerare..

Men sen behövs det hjälp med idéer och tester och här hoppas jag detta forum är bättre än ByggaHus, för där är det inte alla som har full koll på elläran, utan det är ju mer ett forum för oss som vill lära oss.

Här kan man ladda ned Eldim och även källkoden för dom som vill.

Jag hoppas att det finns dom som vill hjälpa till att få fram ett användbart program.
Just nu försöker vi verifiera 4.0beta för att kunna göra det skarpt. Jag har lagt in förläggning men det är avstängt
i avvaktan på att få det verifierat som skall med i 4.0.

Jag har många idéer för programmet men det går bara att realisera om det finns dom som vill testa.
och komma med förslag på hur programmet bör utformas.

Om du är el-lärare så blir dina åsikter viktiga för det är just elever och dom som vill veta som först och främst
programmet är tänkta för.

Jag har själv gått El-Tele, haft eget utvecklings företag inom styrning, Undervisat i EL-Tele för ca 20år sen men har mycket material nerpackat och kan inte få fram allt just nu. (Och jag kommer inte ihåg allt)
Men tanken var ju inte att göra det här själv utan att få göra det tillsammans med andra, för det är ju det som är roligt.
Följande användare sa tack: Ronnie Lidström

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 aug 2012 13:58 #2 av Mats Persson
Svar från Mats Persson i ämnet ElDim
Men vad har du för mål och ambition med programmet?
Har följt tråden på BH men har där fått känslan av det ska rikta sig för hemmapulare? Med förenklingar och lite sådana saker som följd av det.
Men vill du även vända till dig proffsbranschen med ditt program?

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

15 aug 2012 14:27 #3 av Krille
Svar från Krille i ämnet ElDim
Hej Mats!

Jo först "hempulare" eller som jag föredrar att säga "dom som vill veta och lära sig".
Och tanken är att visualisera och förklara men då måste ju allt in för att man skall kunna ge en riktig bild.
Sen vill jag ha 2 olika mode på programmet en Basic och en Expert där basic är förenklat medan expert
har det som måste till för att det skall bli helt rätt.

Vi vet ju båda två att det inte hjälper att säga man får inte koppla själv.
Programmet kan kanske hjälpa så att det inte blir helt tokigt.
Eller så kanske programmet kan vara lite avskräckande för dom som inser att det nog inte är "bara".

Så jag vill göra ett program som hjälper dom som har nödig kännedom, så det inte blir farligt. (dom kommer ändå koppla själva)
Avskräcker dom som ej har nödig kännedom, och kanske kan få dom att inse att dom behöver lära mer, eller ringer en elektriker.
Och kan vara till hjälp för proffs. (sen hur långt vi går beror på hur många som vill hjälpa till)
Sen ett stort mål är att det skall bli så visualiserande att det blir ett bra program för dom som utbildar sig till elektriker och att det hamnar i skolorna, detta är största utmaningen.

15 aug 2012 14:34 #4 av Markus Ågren
Svar från Markus Ågren i ämnet ElDim
Det låter mycket intressant tycker jag och roligt att någon vill hjälpa helst när det är till ungdomar som vill utbilda sig till elektriker.
Men om det finns något man kan hjälpa till med så ställer jag gärna upp och försöker, aldrig gjort något liknande men roligt att testa något nytt och se om man kan bidra med något:)

(hjälpa "hemmapulare" är väl inte heller något jag rekommenderar men förstår din tanke med lära dem, så det inte går helt åt helvete trots dem tror de vet. Sen bra att skrämma dem som "tror" de kan själv).

Markus Ågren

15 aug 2012 18:48 #5 av Lars Blomkvist
Svar från Lars Blomkvist i ämnet ElDim
Det är nog lite fler faktorer som avgör om det är en säker installation än ett beräkningsprogram :lol:
Det skulle behövas en Dummies för hemmapulare med el :lol: gällande installationstest också :silly:

Seriöst.
Bra program men är lite kluven. Spelar ingen roll om beräkningarna är rätt om inte alla andra faktorer är uppfyllda.
Jobbade för ett tag sen hos en professor i elektronik på KTH som kan allt inom beräkningar mm.
Han berättade för mig att han aldrig skulle komma på tanken att arbeta med saker han inte förstod sig på (eldragningar)

Den som inte söker finner inga svar :) ibland

15 aug 2012 18:48 #6 av Bo Siltberg
Svar från Bo Siltberg i ämnet ElDim
Enkelheten skulle jag vilja slå ett slag för.
Ibland kanske man inte behöver hantera förimpedanser med 10mΩ noggrannhet.
Det är ett program som startar snabbt och endast kräver ett fåtal knapptryckningar för att få fram ett resultat.

15 aug 2012 19:03 #7 av Martin
Svar från Martin i ämnet ElDim
Tycker det känns fel.

Bättre att man skrämmer upp folk att det är farligt istället.

Liksom även om man kan köpa elmaterial på Jem o fix etc som jag tycker är helt fel förövrigt så kanske många kan koppla in det så det funkar. Men hur många lägger rätt färg på rätt plint? hur många sätter rätt uttag i rätt rum (ojordat vs jordat) Hur många böjer inte till röret det där lilla extra för att det blev lite fel vilket medför att det är omöjligt att dra om eller kan skada kablar mm.

Om inte jag har helt fel så 'får' vi inte ens koppla in kablar som någon annan har lagt etc. Tror egentligen ens att rördragning mm är lagligt om man ska lusläsa alla regler mellan raderna även om man lika så kan tolka de åt andra hållet. Det roliga är ju att folk fortfarande tror att man kan komma undan med saker och ting bara för det enligt dom är fackmannamässigt utfört eller nödvändig kännedom.

Att Vi elektriker lär varandra och efterfrågar säkrare och bättre produkter strävar vi väl alla åt men att lära upp folk som inte har vare sig utbildning eller sunt förnuft det känns bara fel. Nu säger jag inte att Svensson kan göra ett bra/bättre jobb än oss men vi alla vet att folk som inte vet eller får göra saker de inte får ska inte hålla på med det häller.

Inte leker ni polis för att ni ser någon som kör för fort eller?
Blinkar ni med hellyset för att 'varna andra' att polisen har fartkontroll etc? Vänd på steken och säg att det sitter en brottsling eller kanske någon som är så pass påverkad att den kanske kör ihjäl ett barn 5 minuter senare bara för ni tyckte det var bra att hjälp andra men det är ju FEL!

Jag kan ideligen säga att jag inte är en ängel jag kör för fort det händer ja.
Ni kanske tycker jag är en bitterfitta men jag tror nog att de kommer straffas på ett eller annat sätt senare.

JFB har ju tyvärr minskat självsaneringen på idioter känns det som. :dry:

42
Följande användare sa tack: Lars Blomkvist

15 aug 2012 19:03 #8 av Lars Blomkvist

Bo Siltberg skrev: Enkelheten skulle jag vilja slå ett slag för.
Ibland kanske man inte behöver hantera förimpedanser med 10mΩ noggrannhet.
Det är ett program som startar snabbt och endast kräver ett fåtal knapptryckningar för att få fram ett resultat.

Skulle vara användbart som en app i mobilen.

Tänk när teknikintresserade kunder står bakom ryggen och gör beräkningar :woohoo:

15 aug 2012 19:10 #9 av Lars Blomkvist

Krille skrev: Hej Mats!

Jo först "hempulare" eller som jag föredrar att säga "dom som vill veta och lära sig".
Och tanken är att visualisera och förklara men då måste ju allt in för att man skall kunna ge en riktig bild.
Sen vill jag ha 2 olika mode på programmet en Basic och en Expert där basic är förenklat medan expert
har det som måste till för att det skall bli helt rätt.

I vilken situation ska man välja Basic?

15 aug 2012 20:23 - 16 aug 2012 06:41 #10 av Krille
Hej Lars!
Jo basic tar inte hänsyn till förläggning eller kabeltyp så där använder vi värden som gör att man inte skall
få för lång sträcka snarare kortare så inte utlösningsvillkoret sätts ur spel.

Jag tror det finns användning för ett lättanvänt program där man snabbt kan göra ett överslag.
Jag jobbade 6 år som lärare så det här att vilja göra nått pedagogiskt är det som sporrar mig.
Visst el för dummies hade kanske varit bättre.. men inte lika kul. (det var ju det jag gjorde som lärare)
jag hade elever som inte ens hade sett kvadratroten tecknet, och då gick dom en linje där det är 80% matte..
och kunde dom klara av linjen så kan man nog få andra att förstå. Jag vet att man inte lär sig elsäkerhet genom att
lära sig ohms eller joules lag.
Jag jobbar nu som programmerare men det här gör jag för det är kul och för att jag tror att det finns
användning för ett gratisprogram.

Hittade det här på nätet: Elsäkerhet!!
Antingen måste allt vara fast installation och man måste ha behörighet för att få köpa el-tråd och skarvsladdar annars kommer sånt här att hända gång efter gång.. Det finns alltid dom som gör fel.

17 aug 2012 20:00 #11 av Krille
Hej Markus Ågren!
Om du fortfarande har intresse av att hjälpa till så finns det ganska så mycket olika som det behövs hjälp med.
Det skall ju vara roligt så där får vi kolla vad du vill göra sen kan man ju göra många olika saker om man vill det.

(1) Vi behöver dom som testar att beräkningar är rätt.. Utifrån testerna så gör man sen automatiska tester som man kan köra efter att man ändrat nått så man snabbt kan testa att inget blivit förstört.

(2) Sen måste hela programmet testas mata in bokstäver där det skall vara siffror samt mata in orimliga värden
Programmet får ju inte krascha när man gör det. ev skall man få en hint om att man gör fel.

(3) Komma med förslag på förbättringar mm. vara med och planera vilken ordning allt skall göras.
t.ex nu jobbar vi med ver4.0 och där skall inte förläggning vara med utan det tar vi med i 4.1 sen vad skall vi ha i 4.2 mm..

(4) Vi håller på och prova att sköta hela utvecklingen via Trello det är ett skrum verktyg på nätet som är gratis.
Där har vi anteckningar om allt som är fixat i programmet och dom punkterna skall man testa av att dom är bra både vad det gäller design och funktion.

(5) Programmet skriver jag i Delphi 7 så om nån vill får man naturligtvis även vara med och koda. Annars så är det det jag gör och behöver hjälp med allt det andra. Bo tar ett stort ansvar här. och behöver nog lite avlastning.

(6) Programmet har även en inställning för att beräkna på 12VDC för dom som drar elen i båten så man inte får förstora spänningsfall. Så det är inte bara tänkt för nätspänning. Här måste man kolla så inga AC-formler används.

I Trello så bjuder man in andra, så ni som vill vara med behöver sända mig eller Bo en email address som vi kan bjuda in via. det är så man får in nya som vill hjälpa till.

29 aug 2012 19:38 #12 av Krille
V4B.18 ligger ute Ladda ned

Nytt:
1) Beräkna:Färgkoder för motstånd
2) Beräkna:Impedans triangel (man kan inte mata in fi eller Z det kommer i senare ver)
3) Om man har pdf995 i stället för skrivare så tar det lång tid o starta.
4) Fel tecken för multiplikation i %4 beräkning på resultatfliken
5) Fel i matande anläggning (detta kan endast testas med växel "Testing")

behöver synpunkter och testare....

05 maj 2013 21:07 - 05 maj 2013 21:24 #13 av Simon Slotte
Svar från Simon Slotte i ämnet ElDim
Har precis blivit pappa och har varit lite ledig.
Passade på att göra en EL-DIM Mobil app. Men nu läste jag i bygga hus tråden att en mobil app inte var så långt borta.

Kanske kan få ansluta till utvecklings teamet.

Appen är utvecklad i html och javascript, jquery mobile och phonegap. Vilket gör att det går att utveckla till iOS, Android och Window Phone samtidigt.

Appen finns inte publikt (vet inte om den någonsin kommer göra det) men här kommer några screens.

Elingenjör, Drift & underhåll på kommunalt fastighetsbolag.
Allmän behörighet lågspänning
Service-Elektriker 6 år.
Civilplikt, Ställverksreparatör, Svenska Kraftnät.
Följande användare sa tack: David olsson, Tony

06 maj 2013 11:12 #14 av Bo Siltberg
Svar från Bo Siltberg i ämnet ElDim
Lysande!
ElDim är nära en skarp release, men jag vet inte hur mycket tid Krille har för vidareutveckling av en mobilapp efter det. Vore ju bra om beräkningsmotorn var lika.

Sidan laddades på: 0.058 sekunder