Nya lamputtag 2019

06 aug 2014 20:09 - 06 aug 2014 20:12 #1 av Martin


"Här kommer en påminnelse om att Europa har enats om en ny standard för lamputtag DCL (Devices for connection of luminaires), som träder i kraft 2019-04-01. De nya standarderna SS-EN 61995 1 och -2 för bostäder är samordnande under lågspänningsdirektivet, vilket innebär att de gäller i hela EU/EES och att uttagen ska CE-märkas. "


Idioti? Ja.

42

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 aug 2014 22:04 #2 av Patrik Hedlund
Svar från Patrik Hedlund i ämnet Nya lamputtag 2019
Ja, fullständigt idiotiskt. Fula som stryk.

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 aug 2014 03:53 #3 av Odd Hedberg
Svar från Odd Hedberg i ämnet Nya lamputtag 2019
Vad var det för fel med de vi redan har?
Följande användare sa tack: Bo Siltberg

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 aug 2014 05:42 #4 av Bo Siltberg
Svar från Bo Siltberg i ämnet Nya lamputtag 2019
Dom är inte kompatibla med de nya...
Följande användare sa tack: Ivar Ryding

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 aug 2014 08:16 #5 av Torbjörn Forsman
Få se nu. Om vi ser historiskt på det hela så har väl de nuvarande "D-formade" lamputtagen använts i Sverige sedan ca 1995, och kanske ännu längre nere på kontinenten?
Innan dess fanns en kortlivad lokal svensk standard från någon gång på 80-talet, har jag för mig? Härom året såg jag ett udda lamputtag - runt och 4-poligt, stift i mitten och tre hylsor runt omkring - på ett konferenshotell som var byggd omkring 1987.
Och före den där kortlivade standarden hade vi de gamla trepoliga runda uttagen utan styrpinne, med bara en pil som lägesindikering, kan de ha införts omkring 1960?

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 aug 2014 09:29 #6 av Rikard Ågren
Svar från Rikard Ågren i ämnet Nya lamputtag 2019
De nya ser ut att bli lite mer petsäkra

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 aug 2014 10:07 #7 av Olle Andersson
Svar från Olle Andersson i ämnet Nya lamputtag 2019

Rikard Ågren skrev: De nya ser ut att bli lite mer petsäkra


För lamputtag kan man ifrågasätta nyttan av detta... Uttag skall enligt Elsäkerhetsverkets föreskrifter ha petskydd eller placeras så att risken barnolycksfall begränsas. Elinstallationsreglerna specifierar höjden till detta till 1700mm över golv. SS 437 01 46 fastställer placering av lamputtag till monteras i tak, mot taklist eller på vägg 150mm under tak.
Då takhöjder normalt sätt överstiger 1850mm finns det ytterst få ställen dessa inte går att montera. Så här på semester kan jag inte ge bättre hänvisningar än så här B)

Jag har inte sett dem i verkligheten men den enda fördelen som jag eventuellt kan se är att det ser ut som att stickproppen är mindre platskrävande vid montage med takkopp...

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 aug 2014 19:32 #8 av Marcus Lundström
De klarar kanske mer än 6A?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 aug 2014 20:09 #9 av Ronnie Lidström
Svar från Ronnie Lidström i ämnet Nya lamputtag 2019
Ungefär lika dumt som "Europakontakten" på bilsläpar (som alla ändå fortfarande måste ha en omvandlare till).

Marcus: Har du någonsin monterat en villa-armatur som tar mer än 6A? :silly:

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

08 aug 2014 06:17 - 08 aug 2014 06:19 #10 av Odd Hedberg
Svar från Odd Hedberg i ämnet Nya lamputtag 2019

Ronnie Lidström skrev: Ungefär lika dumt som "Europakontakten" på bilsläpar (som alla ändå fortfarande måste ha en omvandlare till). :silly:

Ah, ett av mina (personliga) favoritbekymmer: Det finns en massa skrivet om släpvagnskontakter etc. på Wikipedias engelskspråkiga sida:
Wiki - Trailer_Connector

Min personliga favorit (och val till min husvagn) är 13-poliga Multicon WeSt - för den är direkt kopplingsbar mot de gamla 7-poliga UTAN adapter emellan om så skulle krävas. (WeSt är en förkortning för Welt Stecker).

Den jäkla 13-poliga tyska Jaeger-kontakten kräver nästan alltid användning av en adapter är min erfarenhet...

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 aug 2014 14:12 #11 av Torbjörn Christensen
1 April 2019 !!! kanske ett aprilskämt ?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 aug 2014 04:31 #12 av Ivar Ryding
Följande användare sa tack: Bo Siltberg

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 jul 2016 19:26 #13 av Myllys
Svar från Myllys i ämnet Nya lamputtag 2019
Jag väcker liv i en gammal tråd istället för att starta en ny.

De nya DCL-lamputtagen kommer att fasa ut våra nuvarande. Att vid nyinstallation då installera annat än DCL-uttagen känns då för mig vansinnigt. Hur gör ni?

Citat från elsäkerhetsverket:
”.. det har tillkommit en europeisk stickpropp för lampor. Inom de närmaste åren kommer den att ersätta den svenska lampstickproppen

”Det kan dock vara en god idé redan i dagsläget att välja det nya lamputtaget om man ska utöka sin fasta installation.


(Länk: www.elsakerhetsverket.se/om-oss/publikat...ckproppar-och-uttag/ )


Jag blir då förvånad när jag går in på Ahlsell och söker lamputtag och av tillverkarna ELKO, Schneider Electric och ABB så är det bara ABB som har DCL-uttagen.

Jag frågar då Schneider Electrics kundservice om de har på gång att börja tillverka de nya uttagen och får som svar: ”Tyvärr har vi inte denna produkt i vårt sortiment och jag vet inte om vi möjligen kommer att få det.”

Jag ser även på ELKO´s hemsida att de inte heller har de nya uttagen.

Jag blir fundersam då de två största(?) lamputtagstillverkarna inte producerar dessa uttag. Har ni några idéer om varför? De nya uttagen är väl klubbade att börja gälla så vitt jag förstår.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 jul 2016 06:32 #14 av Robin Strandberg
Svar från Robin Strandberg i ämnet Nya lamputtag 2019
Det enkla svaret är väl att Sverige är en ganska liten marknad. Schneider är inte alls lika dominerande i de södra delarna av europa. Många länder har inte ens lamputtag. Det kommer förmodligen dyka upp nya lamputtag hos de flesta tillverkare under 2018.

Projekt & Servicetekniker
Niko Home Control

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 jul 2016 09:04 #15 av Daniel Karlsson
Svar från Daniel Karlsson i ämnet Nya lamputtag 2019
Elko har DCL uttag. Varför det inte lanserats i Sverige ännu kan jag inte svara på men de säljs i Norge i alla fall (finns även på norska Elko's hemsida). Träffade en säljare från Elko för 2månader sen hos grossist som visade upp DCL uttagen och på honom fattade jag det som att de redan lanserats här också, men tydligen inte.
Följande användare sa tack: Myllys

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 aug 2016 07:34 - 09 aug 2016 07:35 #16 av Electrum
Svar från Electrum i ämnet Nya lamputtag 2019

Torbjörn Forsman skrev: Få se nu. Om vi ser historiskt på det hela så har väl de nuvarande "D-formade" lamputtagen använts i Sverige sedan ca 1995, och kanske ännu längre nere på kontinenten?
Innan dess fanns en kortlivad lokal svensk standard från någon gång på 80-talet, har jag för mig? Härom året såg jag ett udda lamputtag - runt och 4-poligt, stift i mitten och tre hylsor runt omkring - på ett konferenshotell som var byggd omkring 1987.
Och före den där kortlivade standarden hade vi de gamla trepoliga runda uttagen utan styrpinne, med bara en pil som lägesindikering, kan de ha införts omkring 1960?

Kan det vara dessa som du far efter? Hittade dessa hos svärmor, det fanns sådana här i hennes radhus som nyss blev sålt.
Jag bad henne ge dessa proppar till de nya ägarna, då hon själv inte har den minst användning av de, och de nya ägarna omöjligt kan finna dessa stickproppar att köpa någonstans. :)


Ett vanligt 3-pol nere till vänster som storleksreferens, som synes är specialarna lite större och har lite större avstånd mellan pinnarna.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 aug 2016 08:40 #17 av Torbjörn Forsman
Just precis!
När byggdes radhuset?

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 aug 2016 14:11 #18 av Electrum
Svar från Electrum i ämnet Nya lamputtag 2019
1979 stod det klart, började kanske byggas 78.

Hur vägguttagen såg ut finns att beskåda i inlägg 443 i denna tråd:
www.fluxio.se/forum/elhistoria/6123.html...t=20&start=440#30222

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

31 dec 2016 11:18 #19 av Jonas
Svar från Jonas i ämnet Nya lamputtag 2019
Finns (och har funnits sedan i somras iaf) DCL-uttag i Exxact-på Schneiders norska sida:

Exxact DCL

Elko har sina uttag listade hos Storel och Ahlsell iaf numera.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

01 jan 2017 21:09 #20 av Electrum
Svar från Electrum i ämnet Nya lamputtag 2019
När man nu ändå införde en ny standard så tycker jag det är hål i huvet att man inte la till minst ett par stift till som option för att styra t.ex. dimring, kanske Dali osv också.

Att standarden hade fler stift, men att varje enskilt uttag är utrustat med det som krävs för applikationen ifråga.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3
Följande användare sa tack: tobi

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.149 sekunder

Senaste foruminlägg