Nya lamputtag 2019

02 jan 2017 17:25 #21 av Jonas
Svar från Jonas i ämnet Nya lamputtag 2019

Electrum skrev: När man nu ändå införde en ny standard så tycker jag det är hål i huvet att man inte la till minst ett par stift till som option för att styra t.ex. dimring, kanske Dali osv också.

Att standarden hade fler stift, men att varje enskilt uttag är utrustat med det som krävs för applikationen ifråga.

Det kommer väl en standard för det också snart...

Men allvarligt, hur ska man sköta adresseringen när prylarna riskerar ett byta plats?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

02 jan 2017 19:11 #22 av Rikard Ågren
Svar från Rikard Ågren i ämnet Nya lamputtag 2019
Spelar väl ingen roll så länge det är samma busslinga?

Projektledare el, styr och automation

02 jan 2017 21:36 #23 av Jonas

Rikard Ågren skrev: Spelar väl ingen roll så länge det är samma busslinga?

Tänkte mer om någon händig flyttar runt armaturerna, då tänder det ju rätt armatur men på fel ställe... :tokig:

03 jan 2017 06:17 - 03 jan 2017 06:28 #24 av Electrum
Svar från Electrum i ämnet Nya lamputtag 2019
Det problemet får vi leva med oavsett hur vi väljer att ansluta adresserade armaturer. ;)

edit:
Men egentligen var det inte bara buskommunikation jag hade i tankarna, utan även det eviga problemet vi numera har med att dimma ljuskällor.
Ibland undrar jag om det inte är dags för en ny standard, där ljuskällorna ansluts till nätspänning (eller kanske ELV) och sen en styrledning med önskad dim-nivå.

Problemet är att just nu finns det inte någon standard (förutom möjligen 0-10V) och det går, som vi vet, inte i en handvändning att få alla aktörer med på tåget.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

03 jan 2017 07:01 #25 av Rikard Ågren
Svar från Rikard Ågren i ämnet Nya lamputtag 2019
Den här gamla bilden gör sig påmind

Projektledare el, styr och automation
Bilagor:
Följande användare sa tack: Claes Börjesson

17 jan 2017 09:56 #26 av Torbjörn Christensen
Skall komplettera 2 villor nu i februari,Känn som att det börjar vara läge att sätta de ny uttagen nu. Nägon som redan gör detta ?

17 jan 2017 11:56 #27 av Jonas
Jag kollade till mitt egna projekt hemma. Elko och ABB finns i grossisternas listor men som beställningsvara där jag har kollat. Annars är det väl egentligen läge att börja nu. Ju längre man håller på med de gamla, desto längre får man ju dras med dem...

17 jan 2017 20:53 #28 av Electrum
Svar från Electrum i ämnet Nya lamputtag 2019
Jag tänker invänta nästa standard. B)

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Sidan laddades på: 0.110 sekunder

Senaste foruminlägg