Helvar lysrörsdrivdon med 0-10 V ingång för dimning

25 aug 2018 17:30 #1 av Torbjörn Forsman
Hur beter sig sådana drivdon om styringången är helt oansluten? Har för ögonblicket ingen exakt uppgift om typbeteckning eller årgång, men varje drivdon matar ett 36 W T8-rör.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

25 aug 2018 19:16 #2 av NIklas
Då ska de vara 100 %

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

26 aug 2018 05:16 - 26 aug 2018 06:45 #3 av Electrum
Är det inte 1-10 volt ?

edit:
Men om så är fallet så tror jag som föregående skribent, troligen ger de 100% ljus vid oansluten ingång.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

26 aug 2018 12:51 #4 av Eric Lander
Så måste det väl vara för 0 kan väl inte räknas?

Electrum skrev: Är det inte 1-10 volt ?

edit:
Men om så är fallet så tror jag som föregående skribent, troligen ger de 100% ljus vid oansluten ingång.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

26 aug 2018 14:12 #5 av Electrum
Som jag har fått för mig så är 1-10V drivdon så konstruerade att de själv ger 10V, strömbegränsat, på utgången när inget är anslutet, och därför kan man styra dessa med endast en enkel potentiometer om man vill.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

26 aug 2018 18:55 #6 av Bo Siltberg
Det finns en del text om styrning i IEC 60929 annex E. Där står bl.a att drivdonet ska ge 100% vid oansluten styrning vilket ju låter rimligt, och som torde gälla både för 1-10V och 0-11V.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

17 okt 2018 17:06 #7 av Eric Lander
Har hört att många av de drivdonen 1-10V börjar och slutar vid 40-50 procent sen dimmar de ner skapligt till 90 procent. Det är ingen steglös typ som fungerar som det låter det är sant som det är sagt. Finns bättre dim än så typ www.elko.se/support/vanliga-fraagor/dimmer/ men den är ju inte inbyggt som man ibland skulle vilja ha den. Det finns en till som jag inte kommer på namnet på som är bättre är 1-10V.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 okt 2018 14:15 #8 av Torbjörn Forsman
Hur drivdonet klarar av att dimma lysröret (eller någon annan slags ljuskälla) har ingenting att göra med vilken standard styringången följer. Exakt samma drivdon, med samma dimningsegenskaper, kan tillverkas med olika slags ingång (t ex 1-10 V, 0-5 V, 4-20 mA, DALI, DMX osv) beroende på vad kunden beställer och vad tillverkaren har förberett konstruktionen för.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.047 sekunder

Senaste foruminlägg