Jag har läst en del om Induktionsbelysning. Stämmer allt som säljarna säger är ju detta en fantastisk produkt till utomhusbelysning. Men finns det någon hake undrar man ju. Kan det vara så att ljuskällans livslängd är så fantastisk som det sägs men att donen är i klass med HF-donen?
Länkar:
Coala AB
Locklight AB
Jag ska prova lite olika ersättningslampor för kvicksilver på ett bostadsrättsområde i höst. Varav 2 olika LVD lampor, återkommer med info om detta senare.
Varför?
* hög ljuskvalitet - fullfärgsljus
* högfrekvensdrift - flimmerfritt och kan dimmas
* energieffektiv - halvera förbukningen jämfört med HQ och HID eller mer
* 80% energibesparing jämfört med glödlampor
* extremt lång livslängd - nästan Underhållsfri Belysning
* kompletta armaturer för kontor, industri, lager och gator, parker parkeringar mm
Hmm, Jan det där låter intressant! Dessutom när du säger att du säljer till trafikverket och kommuner.. jag får hoppas att du inte ljuger? Det verkar ju vara kvalité i såfall.
Vad heter dels tillverkaren av ljuskällorna och dels tillverkarna av armaturerna?
Ett brett sortiment finns hos
www.smartlight.se
och vi har jobbat med detta de senaste 6 åren.
Vi är mycket nöjda, över förväntan, och våra kunder spar energi & pengar och är mycket nöjda.
Så välkommen till den "tysta revolutionen" i skuggan av hajpade LED.
/Jan
Bilagor:
Last edit: 05 sep 2011 13:38 by Jan Hagelin. Orsak: Fel placering
Ja jag tycker bara det är konstigt om den ska betala sig på något år, ljuskällan har extremt lång "lifetime", hur är det med drivdonets livslängd och stöttålighet?
Och varför är inte detta en storsäljare hos de största grossisterna, och belysningskonsulterna verkar heller inte våga/vilja hoppa på tåget.
Denna teknik togs väl fram av Osram för sisådär 20-25 år sedan men sedan har man valt att inte satsa på den och släppt patentet.
Jag hörde att Philips sneglat på tekniken men medvetet valt att inte satsa på den.
Anledningen kommer jag inte ihåg men jag tror man ansåg att den inte var nog energieffektiv...
Vi har köpt in två st 300W induktionsstrålkastare som vi kommer att prova ersätta två st 2000W metallhalogen i en mast.
Det skall bli spännande att se resultatet.
Den som kom på principerna var Tessla i början av förra århundradet, men har inte kunnat förverkligas förrän för 25 år sedan.
Nu har jag varit verksam i 6 år med Induktion och har efter långa tester kommit fram till att vår teknik håller.
Så jag är inte orolig. Nu har vi uppmärksammats av några stora grossister som är nyfikna. De inser potentialen med energibesparingen och att systemen är underhållsfria.
Med risk för att jag kommenterar ett gammalt ämne (jag glömde titta när senaste inlägget gjordes )
Philips var ägaren till detta patent som gick ut för ca 5 år sedan, då formligen exploderade den asiatiska marknaden på just LVD (induktion). Fördelarna är många med induktion, flimmerfritt ljus, rundstrålande, vitt, relativt okänsliga ljuskällor och naturligtvis den långa brinntiden. Nackdelarna är att (som det tidigare skrevs) de mest lämpar sig för utomhusbruk då ljuskällans storlek inte passar så bra i små nätta inomhusarmaturer. Annars så finns det armaturer för alla upptänkliga inomhusprojekt. Vi säljer Induktions lampor från LVD.cc i Kina, det är världens största tillverkare för LVD. För något år sedan var ett av argumenten som vi använde oss av att en Induktions armatur kostade ca hälften så mycket som en LED armatur, och att de hade ungefär dubbelt så lång brinntid, vilket gjorde att de bara kostade en fjärdedel av LED armaturen. Detta är inte riktigt sant idag då priserna på LED sjunker hela tiden. MEN det är fortfarande en bra bit kvar till priserna som LVD ligger på. Jag har av folk inom grossisterna själva hört att man har valt att avstå från Induktion på grund av att man inte tror på tekniken? Detta kan jag inte förstå, tekniken är väl beprövad, miljövänlig och energieffektiv, avstår de från induktionshällar och spisar med? Inom t.ex. skogsindustrin används induktion till virkestorkar och inom tung industri smälter man järn med induktion. till och med rörmokarn använder induktion för att löda kopparrör
Sen finns det alltid lycksökare som överdriver fakta till sin egen fördel och undanhåller negativa egenskaper för att försköna sitt erbjudande, att en induktionslampa skulle kunna betala sig inom ett år är en uppgift som inte jag kan stå bakom i alla fall. Vi har gjort en mängd installationer, och den senaste var på en Brf där vi bytte ca. 60 armaturer från 125w Kvicksilver till 23w och 40w Induktion. Återbetalningstiden inkl arbete och nya armaturer blev precis under 5 år, vilket ändå var bra för kunden då han har 5 års garanti på ljuskällor och armaturer.
Induktion ÄR en bra ljuskälla men det finns andra som också är bra, och olika ljuskällor passar bättre än andra i vissa situationer.
Jag instämmer med Lars Hagström, Induktionsljus / Induktionslampor ÄR bra, och passar faktiskt i många fler situationer än man kan tro.
Extremt lång livslängd; omkring 100.000h. för system med separata drivdon. E27 lampor ca 50-60.000h.
(Ingen glödtråd eller elektrod).
Ljuskvaliteten är hög, i klass med vanliga lysrör med HF-drift och är mycket energieffektiva. Dessutom bra miljöval.
Det är mycket lönsamt i de flesta situationer jämfört med de flesta (alla) andra ljustekniker!
En anledning till att grossister och andra drakar inte marknadsför Induktionsljus, beror kanske på att de tjänar mer på den gamla teknikens korta livslängder . . . . .
Om vi hjälps åt i el- och belysningsbranschen kan vi minska elförbrukning och minska CO2 utsläppen, samt spara pengar åt användaren med hjälp av Induktionsljus.
Jag tycker att induktionen är helt kanon till kunder som vi sålt till är jättenöjda och inte ända reklamation på 2 år, då vi sålde vår första highbay. Titta in på vår hemsida illumini.se .
Ja, det är ju viktigt att kvaliteten är hög - man får vad man betalar för. Kvalitet och pris hänger ihop.
Jag har lång erfarenhet av Induktionsljus gm smartlight.se.
Priset är nog inte det viktigaste, utan reduceringen av energiförbrukning, CO2-utsläpp
och att du får en Underhållsfri Belysning under många år, pga den långa livslängden.
Där finns den stora vinsten för användaren / ägaren och samhället.
En E27 35W lampa med livslängd ca 50.000 är inte mycket dyrare än en metallhalogenlampa.
Som den 4: e generationen av armatur parallellt med LED (men 1/3 priset på LED), har induktion belysning nedan fördelar:
+ Ekonomi: 50% energibesparing jämfört med lågenergilampor, längre livslängd 5 år minimum;
+ Effektiv: ljusutbyte ≥ 80 lm / W;
+ Flexibel effekt: 15w till 300w och färgtemperatur 2700K - 6500K.
Användningsområdena är: suspensioner, industriell belysning, kommersiell belysning, gatubelysning, solenergi belysning, osv.