Har totalis på en mindre parkering 40x15m och kravet från beställare är LED armaturer och att det ska följa Trafikontorets krav VGU och CE5 på 7,5 min lux.
Skickade underlag till flera armaturtillverkare för beräkning. Snacka om att dom tolkar eller gör olika beräkningar.
1. 3 st 8m stolpar och 113w armaturer lux med 10
2. 3 st 5m stolpar och 30w armaturer lux med 5
3. 6 st 5m stolpar och 30w armaturer lux med 12
Alla hävdar att deras beräkningar är ok
Någon som jobbar med ljusberäkningar här kanske som kan bringa klarhet i hettan?
Tycker inte det verkar helt uppåt väggarna om det är lux-värdet som står sist. Verkar t.o.m lite lågt räknat. Betyder "med" = medel? Variationen är rimlig för de olika stolphöjderna och antalet stolpar.
Är detta ett nytt jobb? Varför hänvisat till Trafikverkets gamla regler gällande VGU?
CE5 är vad jag kan förstå det från 2004 och 2012 kom nya utgåvor, där man byt namn på CE5 till C5.
Om du ska följa trafikverkets riktlinjer så finns det mer än 7,5 lux, måste ju även kolla Emin/Emed ska vara på 0,4.
Det ska väl vara ett E medel på minst 7,5 lux. Men du får inte heller ha för stor skillnad på Emin (minsta värdet på beräkningsområdet) och Emed (medel värdet på beräkningsområdet). Så du måste även kolla det på beräkningarna.
När jag fått beräkningar från olika leverantörer så kan man göra dem på olika sätt, för att komma fram till samma värde. Men det måste även vara inom alla gränser och krav. Varit med om där man räknat på 0,85, när man ställt krav på lux värde som ska vara på golv/mark.