Spotlights slocknar efter en stund

16 maj 2013 14:57 #1 av Daniel
Hej

Jag har precis upptäckt denna fina sidan och Mitt första inlägg på fluxio blir en fråga :)

Jag har 6st klenpännings spotlights i badrums taket hemma och dom styrs via en återfjädrande strömbrytare och nånstans ligger det en trafo.

För två veckor sedan så skedde ett stort strömavbrott i området och sen dess så slocknar mina spotlights efter en tids maxdrift ( alltså dimmern på fullt sprut )

Är det trafon som inte orkar driva alla spottarna, och stänger av sig för att vila? Eller vad händer?

/Daniel

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 maj 2013 15:23 #2 av Johan Larsson
enkelt ring en elektriker.........................

ABL behörig.. bygger värmepumpsanlägggningar. styr regler m.m

VD
ETK-service AB

16 maj 2013 15:58 - 16 maj 2013 16:01 #3 av Patrik Hedlund

Johan Larsson skrev: enkelt ring en elektriker.........................

Jag tycker inte att det är helt uppenbart att TS inte kan vara elektriker. Kanske bara inte håller på med liknade installationer vanligtvis eller kanske är fd. elektriker och nu konsult eller dyl. Så vi ska inte ropa "ring elektriker!" riktigt än, tycker jag.

Daniel skrev: Hej

Jag har precis upptäckt denna fina sidan och Mitt första inlägg på fluxio blir en fråga :)

Jag har 6st klenpännings spotlights i badrums taket hemma och dom styrs via en återfjädrande strömbrytare och nånstans ligger det en trafo.

För två veckor sedan så skedde ett stort strömavbrott i området och sen dess så slocknar mina spotlights efter en tids maxdrift ( alltså dimmern på fullt sprut )

Är det trafon som inte orkar driva alla spottarna, och stänger av sig för att vila? Eller vad händer?

/Daniel

Det jag skulle kunna tänka mig är att det har blivit en strömspik av något slag som har skadat trafon. Testa byt trafon och se om det hjälper. Bara för att kunna utesluta dimmern också så skulle du kunna börja med att koppla förbi den så att det är full styrka på spottarna hela tiden.

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall
Följande användare sa tack: Johan

16 maj 2013 16:48 - 16 maj 2013 16:49 #4 av Bo Siltberg
Då det slocknar "efter en viss tid på maxeffekt" går tankarna främst till värmeproblem - att trafon stänger av för att den blir för varm. Det kanske kan bero på strömavbrottet - svårt att säga. Första åtgärden är väl att hitta trafon för att se vad det är för modell, och om den ev kan ligga för varmt. Den kanske ligger i någon av spotpottorna.

16 maj 2013 17:03 #5 av Daniel
Tack för era snabba svar!

Jag ska felsöka till helgen har jag tänkt.

Jo jag är faktiskt elektriker och felsöker sånt här en hel del men det brukar rulla på bara, hos en kund hade jag bara bytt trafon vilket säkert löser problemet och så hade det varit med den saken. Men ibland känner jag att det saknas kunskap om varför problem uppstår och jag skulle vilja lära mig mer, man kan väl säga att jag aspirerar på en högre nivå, jag är lite trött på uteslutningsmetoden helt enkelt. Och som service elektriker på ett litet företag med yngre kollegor så har jag inte någon att bolla idéer med.

Hur som helst tack för svaren.

/Daniel

16 maj 2013 17:10 - 16 maj 2013 17:11 #6 av Patrik Hedlund
Ja, så är det ju med mycket inom elyrket. Man vet hur man ska felsöka och åtgärda problemet, men man saknar kunskap om hur eller vad som har varit orsaken.

Då får jag välkommna dig till vårt excellenta forum som är ett utmärkt verktyg för att kunna ha någon att bolla idéer med, bli inspirerad av och lära sig av! :)

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

16 maj 2013 20:22 #7 av Torbjörn Forsman
Om det är en gammaldags "icke-elektronisk" transformator så skulle man kunna misstänka att den har fått ett isolationsfel - kanske ett kortslutet varv i primärlindningen - på grund av en överspänningsspik vid strömavbrottet, och att det medför att den blir överhettad så att någon bimetallanordning löser ut. I så fall borde den också bli överhettad och lösa ut om den får gå (nästan) obelastad, dvs full spänning in och bara en halogenlampa inkopplad.

När elektroniska transformatorer krånglar så kan man i första hand misstänka spruckna lödningar som behöver bättras på, i andra hand elektrolytkondensatorer som har blivit dåliga. Hittar man elektrolyter som har svällt upp eller börjat läcka så är det bara att byta dem. Likaså om krympplasten utanpå dem har börjat korva ihop sig, det är ett tecken på att kondensatorn har varit ohälsosamt varm länge. Spruckna lödningar är särskilt vanligt i prylar tillverkade 2006-2007, dvs då förbudet mot blyat lod var nytt och många elektroniktillverkare hade problem att få sina lödprocesser att fungera med blyfritt lod. Kom ihåg att använda samma sorts lod för påbättring och reparation som korten är lödda med på fabrik - alltså blyat lod för äldre kort, blyfritt för nyare.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

Sidan laddades på: 0.044 sekunder

Senaste foruminlägg