Krav på flimmerfri belysning? (hf-don)

11 maj 2011 07:50 #1 av Pelle Svensson
Jag har fått för mig att det är KRAV (arbetsmiljöverket?) på flimmerfri belysning i kontor (lysrörsarmaturer med HF-don).

Jag hittar däremot ingenting om detta i någon föreskrift eller i boken "Ljus och Rum".

Någon som har koll på detta? Om då detta krav finns för kontor, borde man inte då ha samma krav för andra arbetsmiljöer där bra belysning behövs? (bilverkstäder, finmek verkstad osv)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

21 maj 2011 00:19 #2 av Ronnie Lidström
Det finns inget KRAV på att man måste ha armaturer med HF-don i kontor. Även om de allra flesta kontorsarmaturer är med HF-don.

Vilka krav som finns tas upp i Arbetsmiljöverkets AFS 2009:02 Arbetsplatsens utformning

Det närmaste "krav på hf-don" som jag kan hitta där är:

AFS 2009:02 Sid 10 skrev: 14 § Belysningen ska vara utformad så att besvärande flimmer inte upp­står. Exponeringen för UV­strålning från belysning ska vara så låg att ris­kerna för ohälsa elimineras eller reduceras till ett minimum.

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

21 maj 2011 17:51 #3 av Bo Siltberg
Däremot finns det krav (av andra skäl - miljö) på HF-don i lysrörsarmaturer:
Voltimum_Elseminarium_vt_2011_ljuskallor.pdf

2012 ska alla armaturer < IP40 ha HF-don.
2017 ska resten ha HF-don.

21 maj 2011 19:12 #4 av Ronnie Lidström
Se där! Redan 2012! Det visste jag inte.. Hoppas att de hinner byta till HF-don som iaf håller längre än lysrören innan dess :whistle:

Det finns ju numera "Industridon" HF-I eller vad de nu heter som ska hålla bättre.. De har väl dock inte funnits nog länge för att man ska veta säkert..

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

05 sep 2011 13:47 #5 av Jan Hagelin
Tja, eller varför inte använda Induktionsljus med HF-don som har ca 100.000 h livslängd?
Garanterat flimmerfritt och underhållsfritt under många år.

Väg- och industribelysning med Induktionsljus finns hos smartlight.se.

/Jan
Bilagor:

Sidan laddades på: 0.037 sekunder