Tänkte ställa en fråga till alla er som installerar armaturer med HF-don.
Jag och mina kollegor får mellan varven klagomål på att våra dyra armaturer vi föreskriver går sönder kort efter driftsättning. I samtliga fall har felet berott på handhaven alt installatören.
Min fråga är, när ni driftar HF-don bränner ni in rören i 100 timmar på 100% innan ni eller kunden börjar dimmra?
Eller får kunden denna information att rören skall brännas in i 100 timmar innan man får dimmra?
Hade vart kul att veta hur det ligger till, och om jag och mina kollegor behöver bli än tydligare i vilken information kunden skall ha.
Först, alla HF-don går inte att dimmra. Och vidare så har jag aldrig givit denna information om inbränning i 100h eftersom detta har jag aldrig tagit del av fören nu.
Har aldrig haft någon kund som klagat om detta heller.
Informationen om inbränning har tills rätt nyligen varit rätt dålig överlag. Det är nu mer tillverkarna som börjar tycka på att detta måste göras, då de får mycket skit eftersom sakerna inte fungerar.
Men det man märket på en armatur som inte har fått bränna in sina rör i 100 timmar är bland annat att ljusstyrkan svajar, från dimmrat upp till 100% för att sedan dimmra ner igen.
Vidare så kan det visa sig i att armaturen tänder inte när man tänder på en dimmrad nivå.
Armaturen kan även slockna när man dimmrar för att sedan tända när man går upp till 100%
Men uteslutande brukar det efter någon eller några veckor bli så att armaturen vägrar tända då HF-donet tror att rören är trasiga och släcker för säkerhets skull.
Ingenting som jag heller hört talas om. Att man ska "bränna in rören"? Gäller detta även "lysrörslampor" med E27 sockel?
Annan intressant sak jag läste i pdfen från Vanpee som du länkade till:
1. Hur isolation mäter jag en armatur som innehåller HF-don?
Svar: Vid isolationsmätning är det viktigt att man kopplar ihop fas och nolla som matar donet. Därefter kan meggning utföras med max 500 DC (mellan dom ihop kopplade fas + nolla) och jord.
Jag har fått lära mig att HF-don inte får meggas med mer än 250V eftersom de har någon form av koppling till jord (överspänningsskydd?)
Det brukar sitta avkopplingskondensatorer mot jord, kallad y-kondensator, i alla switchade nätdelar. Dessa ska klara minst 500V, minns inte riktigt om det t.o.m är 1000V...
Men för att vara på den säkra sidan så är det nog bäst att inte megga med mer än 250V och det är nog det du tänker på Ronnie.
Ja bränna in lysrör har jag vetat om men när jag jobbade själv som elektriker så blev det inte så ofta man "kom ihåg" att göra det. Vi gjorde det i alla fall på det lokala sjukhuset ett par gånger när vi renoverade avdelningar.
Nu när jag föreskriver armaturer dimbara eller ej, så brukar jag inte ha skrivit att dem ska bränna in ca 100h. Men det kanske är klokt att skriva in det. Har inte fått några klagomål än, jag vågar inte svara på hur mycket erfarenheter eletrikerna som gjort jobben har, de kanske har brännt in dem. Som jag fattar det så kanske man inte kan bränna in 100h av någon anledning, men för varje timme som man kan är bara bra för lysrören.
Det med meggning, så fick jag lära mig att så länge man "kortsluter" alla faserna och nolla så kan man mäta armatur matningarna (med HF-don).
Det som är viktigt att komma ihåg är att dessa 100h inte behöver vara i en följd. Utan kan ligga på normal exempelvis arbetstid där armaturerna brinner säg 10h per dag. Då är de inbrända och klara på 2 veckor.
Sen skall man även känna till att inbränningen inte kan ske i någon annan armatur som man har brevid.
Inbränningen skall även ske vid varje byte av rör.
Inbränning gäller också för kompaktlysrör i armaturer med HF-don
Dock som påpekades tidigare så går inte alla HF-don att dimmra, med inbränningen gäller oavsett vad donet klarar. Dock uppstår bara problemen med lustiga fenomen på armaturer som dimmras.
Vi har inte heller skrivit in tidigare att inbränning skall ske, dock gör vi det nu för tiden.
Om jag inte missminner mig så var det nog Philips som först gjorde oss uppmärksamma på inbränning då vi fick tillbaka att våra dyra föreskrivna armaturer var skit eftersom de slocknade. Philips bemötte då med frågan om inbränning hade skett.
Men det är kul att få en liten hum om hur set ser ut på mottagarsidan av våra handlingar. Och vad som vi konsulter kan göra för att kunden i slutändan skall bli nöjd.
David R skrev: Sen skall man även känna till att inbränningen inte kan ske i någon annan armatur som man har brevid.
Menar du att man inte kan köra rören i en annan armatur för att sedan sätta in "färdiginbrända" rör i en armatur?
Hur sker då isåfall denna "armaturadressering" mellan rör och armatur eller vad beror ovanstående på?
David R skrev: Sen skall man även känna till att inbränningen inte kan ske i någon annan armatur som man har brevid.
Menar du att man inte kan köra rören i en annan armatur för att sedan sätta in "färdiginbrända" rör i en armatur?
Hur sker då isåfall denna "armaturadressering" mellan rör och armatur eller vad beror ovanstående på?
Ja exakt. Eftersom ingen HF-don är exakt lika så är det HF-donet/donen i varje armatur som skall "lära" sig rören i varje unikt fall. Det är så vi har fått det förklarat från Philips bla
Ja exakt. Eftersom ingen HF-don är exakt lika så är det HF-donet/donen i varje armatur som skall "lära" sig rören i varje unikt fall. Det är så vi har fått det förklarat från Philips bla
Hur f-n ska man då kunna sälja in sådana armaturer i en restaurang t.ex.?
Ska dom ha stängt 4 dygn för inbränning av nya ljuskällor eller ska dom acceptera att man köpt dyra dimbara armaturer som ser för dj-liga ut efter ljuskällebyte?
Har du fått detta verifierat av Philips?
Jag har lärt mig att det är kvicksilvret i ljuskällan som ska fördela sig i hela ljuskällan under inbränningen, men jag kan vara vilseledd!
Jadu. Hade jag svar på den frågan skulle jag vara glad. Det här med 100h är inget vida omtalat ämne, och inget som öppet uttalas utan att man frågar om det tyvärr. Tror ingen säljare någonsin har tagit upp detta rakt av utan det brukar framkomma när man börjar fråga om det.
Men med ditt exempel så finns det inget bra svar, annat att man förmodligen får titta på alternativa lösningar.
Men ja, vi har fått detta verifierat från bla Philips och övriga leverantörer av armaturer med HF-don
Men jag har förstått samma som du gällande kvicksilvret. Och det är där problemet ligger iom HF-donens funktion att de släcker rör som inte fungerar korrekt. Exakt hur det fungerar har jag inte satt in mig i.
Om det är ett problem eller ej är svårt att säga, men jag har själv sett 2 fall på kort tid, båda fallen är nya lokaler med ett någon månads drift bara.
Det roliga i kråksången är att det behöver inte innebära att alla armaturer bråkar utan det oftast någon eller några få som bråkar.
Men som sagt tråden startade jag för att kolla lite vad statusen är. Vi har själva inte föreskrivit inbränning tidigare, men vi gör det nu eftersom vi har sett att det börjar bli problem.
Om detta är ett problem som funnits länge eller har uppmärksammats på senare tid vet jag inte. Det kan mycket väl vara så att tidigare problem har skötts som garantiärenden och donen har bara bytts utan att man har funderat på varför donen inte tänder som de skall.
Och skall jag vara ärlig finns det inte mycket information på nätet heller.
Jag driftsatte en anläggning i veckan med ca 30 dimbara HF armaturer, dagsljusstyrda. Ingen inbränning och efter någon dags drift och många regleringar upp och ned så slocknade en armatur. Felsökt och hittar inget fel i installation/rör så det blir att reklamera. Men att vi inte körde in armaturerna före reglering kanske bidrog?
Rikard Ågren skrev: Jag driftsatte en anläggning i veckan med ca 30 dimbara HF armaturer, dagsljusstyrda. Ingen inbränning och efter någon dags drift och många regleringar upp och ned så slocknade en armatur. Felsökt och hittar inget fel i installation/rör så det blir att reklamera. Men att vi inte körde in armaturerna före reglering kanske bidrog?
Det är just detta jag tror har hänt tidigare, man hittar inga fel på installationen och reklamerar. Grossen lämnar ut en ny armatur, skickar den gamla i reklamation till tillverkaren (alt rätt i bingen). Sen är det ju svårt att veta i just ditt exempel om det beror på avsaknad av inbränning eller ej. De är ju oftast inte så att man har lite don som ligger och dräller i reserv som man kan prova med tillsammans med nya rör (Tiden det tar kostar mer än att bara byta allt).
Men dock är symtomen samma som när inbränning inte är gjord.
Fick reda på idag att det dessutom är viktigt att man sätter rören på samma håll, dvs. texten på samma sida. Annars kan man tappa 10-15% ljusstyrka och dessutom fucka till färgåtergivningen.
Har aldrig hört talas om detta heller och aldrig tänkt på det..